AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Chatter med en afrikaner og han skriver mye rart. Ofte er det helt umulig å skjønne hva han mener. Hvis jeg skriver at jeg ikke skjønner hva han mener så er det som regel meg det er noe galt med. Da får jeg høre det, selv om han bruker en litt fleipete tone. Hvordan forholder man seg til det? Føler ikke for å skrive "kanskje du skulle tatt et norskkurs?". Anonymous poster hash: af53b...7ec
mandel92 Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Den beste måten å lære seg norsk på er jo å praktisere det mest mulig, sånn som han gjør når han skriver med deg. Du kan ikke forvente at han skal være flytende i norsk med mindre han har bodd her veldig lenge. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Skjer det ofte at du påpeker det da? Og hvordan sier du i fra at du ikke forstår? Husk at det er vanskelig å kommunisere skriftlig, man ser ikke den andre og mange nyanser blir borte i språket. Men sier du i fra på en grei måte, og han reagerer slik. Nei da hadde jeg kuttet ham ut. Påpek at du ikke forstår ham. Og vil han chatte med deg så får han tåle at du gir tilbakemelding på det du ikke forstår. Er vel greit for ham at det blir flyt i samtalen også ;-) Og ja. Du kan oppfordre til norskkurs, men alt kommer an på hvordan du sier det. Anonymous poster hash: 60130...3da 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #4 Skrevet 10. juli 2014 Huffa meg, for sånne som deg. Husk at norsk språk ligger i en helt annen språkgruppe enn språk fra afrika, midtøsten, kina osv.. norsk er min 6. språk, selv etter mange år å ha bodd i Norge, merker noen både den muntlige og skriftlige "feilene" mine. Ikke for å være frekk men jeg har det fortsatt til gode å se en nordman snakke et språk fra en annen språkgruppe. Og at du synes det er så ille å snakke med enn som snakker dårlig språk, ja da er det mer verdigfull for deg å ikke snakke mer med vedkommende, enn å prøve å henge ut innvandrere. Er det rart at at noen hverken den enne eller av den andre vil ha noe med hverandre å gjøre. Anonymous poster hash: 037f7...915
Batteri Skrevet 10. juli 2014 #5 Skrevet 10. juli 2014 Huffa meg, for sånne som deg. Husk at norsk språk ligger i en helt annen språkgruppe enn språk fra afrika, midtøsten, kina osv.. norsk er min 6. språk, selv etter mange år å ha bodd i Norge, merker noen både den muntlige og skriftlige "feilene" mine. Ikke for å være frekk men jeg har det fortsatt til gode å se en nordman snakke et språk fra en annen språkgruppe. Og at du synes det er så ille å snakke med enn som snakker dårlig språk, ja da er det mer verdigfull for deg å ikke snakke mer med vedkommende, enn å prøve å henge ut innvandrere. Er det rart at at noen hverken den enne eller av den andre vil ha noe med hverandre å gjøre. Anonymous poster hash: 037f7...915 Overreact much?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #6 Skrevet 10. juli 2014 Kan han engelsk? Isåfall kan du spørre om han kan skrive det du ikke forstår på engelsk istedet. Man blir flinkere i norsk av å bruke det, så han blir nok bedre med tiden. Anonymous poster hash: 40e6f...265
Tanuki Skrevet 10. juli 2014 #7 Skrevet 10. juli 2014 Chatter med en afrikaner og han skriver mye rart. Ofte er det helt umulig å skjønne hva han mener. Hvis jeg skriver at jeg ikke skjønner hva han mener så er det som regel meg det er noe galt med. Da får jeg høre det, selv om han bruker en litt fleipete tone. Hvordan forholder man seg til det? Føler ikke for å skrive "kanskje du skulle tatt et norskkurs?". Anonymous poster hash: af53b...7ec Hva er morsmålet hans? Fransk, Engelsk, Swahili, eller andre lokale språk? Hva med å foreslå at dere har en slags language exchange ordning? Jeg føler med deg, det er veldig slitsomt å prøve å holde en samtale gående når den ene er veldig dårlig i språket. Men han prøver da i det minste, hva hvis han ikke gadd å lære noe norsk? Samtidig skjønner godt at det kan være frustrerende for ham og. Jeg bor i Asia og har prøvd å lære meg lokal språket her, det er ikke lett, spesielt skriftlig, muntlig er alltid lettere, og blir ganske de-motivert når enkelte hele tiden skal rette på selv den minste lille feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå