Gå til innhold

Bachelor i kultur- og samfunnsfag, hva kan jeg bruke den til?

Branna

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en noe obskur utdanning, og begynner å fortvile over å noensinne finne en relevant jobb. Jeg har en bachelorgrad i kultur- og samfunnsfag ved Universitetet i Oslo, med studieprogram språk og studieretning irsk språk. Gikk ut våren 2011, så det er jo tre år siden nå. Da jeg gikk ut var jeg så studielei og nærmest utbrent at jeg bare ville tjene penger og spare til kjøp av eget hus, så jeg bare ble i bransjen jeg hadde jobbet i alle år (gullsmedbutikk), siden jeg hadde ansennitet og det var enkelt. Jeg forsøkte meg som oversetter (engelsk-norsk) på siden, og hadde sett for meg at jeg gradvis skulle kunne bygge meg opp en karriere innen oversetting. Men dette har jeg ikke lykkes i, og har til dags dato kun oversatt én roman.

Nå begynner jeg å se meg lei av å jobbe i butikk, og ønsker meg en jobb som er litt mer relevant for studievalget mitt. Men problemet er at jeg ikke aner hva jeg er kvalifisert til å jobbe med? Jeg forsøkte å få karriereveiledning ved UiO mens jeg fremdeles studerte, men all veiledning gikk da ut på å få jobb som oversetter, og jeg fikk ikke oversikt over hvilke andre karrierevalg jeg hadde. Nå angrer jeg på at jeg ikke studerte lenger og fikk mer kompetanse innenfor språk, eller noe annet kulturrelatert, men i min nåværende økonomiske situasjon er mer utdanning dessverre utelukket.

Litt om min utdanning:

Jeg har tatt fag som språkvitenskap, irsk og gammelirsk språk, walisisk, norrøn og keltisk mytologi og kultur, oversettelse engelsk-norsk, gammelengelsk, engelsk grammatikk, fonetikk og intonasjon, britisk litteratur. Til tross for språkutdanningen er mine kunnskaper i irsk og spesielt walisisk rudimentære og jeg er avhengig av ordbok for å kunne lese dem.

Er det noen her på dette forumet som har noen tips eller ideer til hva jeg kan jobbe med? Jeg trives ikke i min nåværende jobb lenger, og begynner å lengte etter en jobb mer innenfor mitt interessefelt. Jeg kunne likt å jobbe med noe innenfor kultur, historie eller språk, og hadde blitt svært takknemlig for litt hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ta ppu og bli lærer

Anonymous poster hash: cbda2...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...