AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 VI har et sommerhus som har vært i familien i alle år. Når besteforeldrene mine døde var det pappa og min onkel som tok over som eiere av landstedet. Pappa ønske ikke å ha mer med det å gjøre så han har overlatt sin del av hytten til min søster. Det vil si at min søster og onkel eier dette sammen. Jeg har fått bruksrett av pappa som min søster respekterer. Jeg bruker hytten sammen med min familie ca 2 uker i året. Soverommet som besteforeldrene min hadde som sitt soverom er blitt okkupert av onkel og hans kjæreste. Når de ikke bruker det låser de det av. Når jeg og min familie bruker hytten bruker vi andre soverom, noe som ikke er et problem. Når vi nå skal på hytten igjen skal vi være flere mennesker slik at vi trenger alle soverom. Problemet med alt dette er at min onkel er en egoistisk fyr som aller helst vil ha hytten til sin egen familie. Tidligere når temaet har vært oppe om å fordele brukstiden på kalendermåneden har han bare sagt nei og sabotert. Derfor gruer jeg meg til å ta opp temaet om det avlåste soverommet. Hytten eies altså av onkel og min søster med bruksrett til meg - altså en felleshytte i familien. Min søster er konfliktsky og vil aldri snakke om ubehagelige temaer. Skal jeg låse meg inn selv og ikke nevne noe ( saks i nøkkelhull) Reise på sommerhuset og ringe til søster - eller onkel når jeg "oppdager" at det er låst ? Hva ville du gjort ? Hvordan skal jeg gå frem for å bruke de avlåste soverommet ? Anonymous poster hash: 0d9a3...100
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Jeg ville bare låst det opp selv, brukt det, og forlatt det slik det såg ut når dere kom (ta bilder). Det de ikke vet, har det ikke vondt av. Anonymous poster hash: 28ffa...530 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Oj, enda en grunn til å ikke kjøpe seg hytte. På en måte skjønner jeg at onkelen din ønsker et rom hvor de kan ha sine ting, samtidig forstår jeg deg siden dette er en felleshytte.. men det er søsteren din som må ta kampen. Jeg ville ha solgt min del hvis jeg var søsteren din, prisen for å dele blir for høy syns jeg. Anonymous poster hash: db1b1...3aa
umwar Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Det enkleste siden din søster er konfliktsky er enten å bruke rommet uten at de vet det, eller gi beskjed når dere kommer på hytten og "oppdager" dette låste rommet. Med mindre romfordeling er avtalt, slik vi har det på vår familiehytte der alle har egne rom, så er alle rom disponible for eierne. Litt risikabelt å låse seg inn, jeg ville gitt beskjed. Felleshytter er risikabelt, særlig når det er et generasjonsgap hvor onkel og niese deler. Regner med at han føler at han har mer rett på hytten enn hva din søster har, og dermed kan ta seg godt til rette. 1
Gjest Raptuza Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Hvis det er din onkel som eier/disponerer/har kjøpt ut hytta, eller har rettmessig arvet halve hytta, så mener jeg etter mitt syn, at du ikke kan forlange å bruke hans rom når du har med gjester som ikke er familie/slekt. Etter mitt syn. Faren din/hans bror eier andre halvdelen så han burde ta det opp med sin bror, da de begge er arvinger i lag. At din far er passiv gjør han ikke til mindre eier selv om han ikke benytter seg av sin rett/arv. Dette er til sjuende og sist et spørsmål som de to eierene må ta. Hvordan det skal være/bli i familiehytta deres etter besteforeldra.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Er mange tråder om hytter og fellesbruk og folk som har private soverom og konflikter pga dette. Vi har også en felleshytte i familien, den tilhører mine besteforeldre som rundhåndet låner bort nøkkelen og det er litt førstemann til mølla-prinsipp med å reservere den. De (og vi) har løst dette helt konfliktfritt ved at vi behandler den som en firmahytte. Tingene på hytta hører hytta (og besteforeldrene våre) til, alt av kjøkkenutstyr, løsøre, malerier på veggen, møbler etc. Alle kjøper sin egen mat, tar med eget sengetøy (der er dyner og puter) og egne toalettartikler. Når vi reiser hjem tømmer vi skap og skuffer for mat, drikke, tar ut søppel og vasker oss ut. Soverom er tomme, nattbordskuffer tomme og alt klart til neste gjeng, enten de kommer dagen etter eller først om fire uker. Aldri noen konflikter der... Folk er gjerne litt rundhåndet i familien her og slipper gjerne igjen en ekstra pose dopapir, vaskemidler, kjøper nye gummihansker og plutselig har noen satt igjen en ny solseng på terassen der... Men det er litt regelen at det man kjøper og slipper igjen, tilhører hytta, besteforeldrene våre og alle som måtte bruke den... Å innføre låste områder er starten på konflikt og oppskrift på bråk, og da hadde jeg raskt trukket meg ut/solgt min del. Anonymous poster hash: aee68...a55 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 Vi har også familie hytte så jeg vet hvordan det kan være å løse slike problem. Vi har ikke soverom, men sengeplasser og det er et vanskelig tema hver gang. Jeg for min del har ingen problemer med å dele hytten når vi er der, alt går for en helg eller uke, og det er jo slik vi alltid gjorde før. Men folk blir mer og mer egne, og nå klages det om plassen bare vi er fire stk der. Vi innførte dermed tredje hver helg ordning. For at det skulle fungere valgte vi å ikke ta hensyn til jobbehelger osv. Det endte med at de samme som ville ha den ordningen, avskaffet den fordi det ble så mye styr. Jeg har prøvd å holde meg i bakgrunnen, for å gjøre det greit, men etter MYE diskusjoner, surmulig, synsing og tenking fra de to andre måtte jeg rett og slett bare ta sats å si hva jeg mente. Jeg sa som det var at om ikke vi kan dele, og de andre har et såå sterkt behov for privatliv så må de jo nesten feriere en annen plass. For sånn ER det faktisk å eie noe sammen. Jeg tenker at du burde være litt føre var, og ikke ta den diskusjonen med onkelen din når du står midt oppi det med gjester og alt. Inviter han og din søster på hyttemøte, hjemme hos deg. Også kan dere lage "bruksregler" på hytta for å ha det ryddig og greit i framtida. Det gjorde vi og det fungerte godt. Alle fikk det jo ikke som de ville, men man må jo gi og ta. Om din onkel er fast bestemt på å ikke dele sitt soverom, så må jo det gjelde alle. Han kan heller ikke låne opptatte rom når han er der. Hvis det fører til at dere ikke kan ha med masse folk dit, så får dere hellet reise med venner andre steder. Det kan ta tid å komme til enighet, men da har dere hvertfall avklart det, så slipper dere ta den diskusjonen hvert år Anonymous poster hash: 00672...366
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Hei alle sammen og takk for svar så langt Min far er skikkelig konfliktsky og bor på en annen kant av landet. Derfor har han overlatt sin del til min søster og informert onkelen vår om dette. Min søster også like konfliktsky som pappa og jeg mistenker at hun egentlig ikke ønsker pappa sin del men har sagt ja under press.... Når pappa eide sin del prøvde han å dele bruken av hytten mellom familien fordi jeg spurte om det. Da var hans forslag at pappa sine barn hadde for eksempel partallsuker, og onkel og onkels familie hadde oddetallsuker. Det svarte onkel enkelt på i en epost at det kom ikke på tale. Så nå avtaler alle med onkel hvem som skal bruke hytten. Det er dagens praksis. Ingen har faste soverom eller soveplasser. Jeg vet at onkel sover på rommet som besteforeldrene våre hadde, som liksom var deres soverom. Når jeg har brukt hytten før så har denne vært låst (jeg var på jakt etter en støvsuger og oppdaget det). Det er ikke sånn at vi ønsker å bruke dette rommet, men vi kommer kanskje til å bli mange og da trenger vi disse to soveplassene også. Jeg vet alt om at delehytter er vanskelig og grunnen til mange konflikter. Jeg har vært ute for at vi har fått låne hytten av pappa (flere år siden) men måtte snu da min fetter og hans familie bodde der store deler av en sommer. Delehytter er ikke å anbefale for noen. Det enkleste hadde vært å ha uker hvor man bruker den. Det er også skikkelig plagsomt at min onkel sin side av familien ligger igjen ting overalt, det er hundehår over alt og det foregår lite renhold. Så vi føler at vi ikke hører til der selv om dette er en felleshytte for originalt to brødre - og deres voksne barn med familie. Vi er aldri på hytten samtidig altså begge familier. Heldiggrisen dere lenger oppe i tråden som har orden på felleshytta. Det høres kjempeflott ut. Dessverre så er det ingen mulighet for å ha hyttemøte. Min søster ønsker ikke å snakke om noen ting. Det er synd fordi hun ødelegger for vi som ønsker mer orden i sakene. Anonymous poster hash: 0d9a3...100
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Ærlig talt! Jeg er også konfliktsky, men i noen tilfeller må man ta opp ting. Hvorfor skal dere godta at det er onkel som bestemmer da det er flere som eier og bruker hytta? Onkel bestemmer dette fordi han vet at dere ikke sier i fra. Onkel slipper jo billig unna når dere lar han herse med dere. Ser ikke helt problemet med familiehytte. Mine foreldre og besteforeldre har hytte sammen. 2 soverom m3d plass til 6 og 2 sovesofaet med plass til 2. Aldri vært noe krangling om hvem som skal ha hvilket soverom. Og har vi vært flere enn 8 pers har det blitt satt opp telt eller oppblåsbar madrass. Der det er hjerterom er det husrom Anonymous poster hash: 52df6...ebf
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Vi har tre hytter i familien som deles av fire familier av forskjellig størrelse. På den ene hytta har vi våre egne soverom, dvs der vi stort sett sover og har ting. Men er noen der med mange personer så brukes alle rom i hytta. De to andre har for få rom til at det er en sak der. Alle tar ansvar for å rydde etter seg, mat som står i skapet ved ankomst er felles og tørrvarer settes igjen til nestemann. Vi tar med sengetøy og håndklær hjem, vasker og sender med nestemann som skal dit. Og så har vi i den yngre generasjon ansvar for vedlikehold av hver vår hytte på papiret. Men alle hjelper til på alle hyttene når noe skal gjøres, både økonomisk og praktisk. Anonymous poster hash: a8ac6...30b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 AB over her igjen. Kjenner jeg er ekstremt glad for at jeg har den svigerfamilien jeg har når jeg leser alle disse trådene om hyttedeling Anonymous poster hash: a8ac6...30b
Gjest Artistina Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Er mange tråder om hytter og fellesbruk og folk som har private soverom og konflikter pga dette. Vi har også en felleshytte i familien, den tilhører mine besteforeldre som rundhåndet låner bort nøkkelen og det er litt førstemann til mølla-prinsipp med å reservere den. De (og vi) har løst dette helt konfliktfritt ved at vi behandler den som en firmahytte. Tingene på hytta hører hytta (og besteforeldrene våre) til, alt av kjøkkenutstyr, løsøre, malerier på veggen, møbler etc. Alle kjøper sin egen mat, tar med eget sengetøy (der er dyner og puter) og egne toalettartikler. Når vi reiser hjem tømmer vi skap og skuffer for mat, drikke, tar ut søppel og vasker oss ut. Soverom er tomme, nattbordskuffer tomme og alt klart til neste gjeng, enten de kommer dagen etter eller først om fire uker. Aldri noen konflikter der... Folk er gjerne litt rundhåndet i familien her og slipper gjerne igjen en ekstra pose dopapir, vaskemidler, kjøper nye gummihansker og plutselig har noen satt igjen en ny solseng på terassen der... Men det er litt regelen at det man kjøper og slipper igjen, tilhører hytta, besteforeldrene våre og alle som måtte bruke den... Å innføre låste områder er starten på konflikt og oppskrift på bråk, og da hadde jeg raskt trukket meg ut/solgt min del. Anonymous poster hash: aee68...a55 Sånn har vi det i vår familiehytte også .. noe annet hadde vært helt feil og gjenstand for evinnelig krangel og uenighet. Familiehytter bør behandles som firmahytter for å unngå dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå