AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Skrevet 9. juli 2014 Jeg skal nå starte opp firma for en fast oppdragsgiver. De krever at kontrakten er med et AS og ikke et Enkeltmannsforetak. Spørsmålet er da om jeg kan leie inn meg selv i form av et enkeltmannsforetak til mitt eget AS? Fordeler/ulemper i så fall? Tenker da først å fremst å slippe arbeidsgiveravgift på 14,1% samt at jeg ønsker å ha 12 utbetalinger i stedet for feriepenger (passer lønnsmodellen fra oppdragsgiver mye bedre). Anonymous poster hash: 011f1...51f
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Du kan leie inn deg selv gjennom et ENK. Men hvorfor? Som ansatt i eget AS vil du ha bedre rettigheter. De samme tingene må du betale dyre forsikringer for å oppnå om du gjør som du planlegger. Og du trenger et sikkerhetsnett om du skulle bli syk, skadet eller arbeidsledig. Arbeidsgiveravgiften er ikke mye i forhold. Hvordan du velger å utbetale lønn til deg selv som ansatt bestemmer du selv. Du kan utbetale lønn en gang i året om du ønsker, ingen som bryr seg med det. Så om du velger å gi deg selv 12 like utbetalinger eller 11 like pluss feriepenger gjør du som du vil med. Ville, når du har mulighet,absolutt vært ansatt i eget AS. Ingen vet når du plutselig kan trenge sikkerhetsnettet velferdsstaten gir :-) I tillegg vil du ikke være personlig ansvarlig for gjeld i et AS slik du er i et ENK. Faktisk bare fordeler med å være ansatt for de aller fleste.Anonymous poster hash: 7791d...805
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå