Gå til innhold

Heftig soleksem, hva lindrer?

Anbefalte innlegg

Jeg var et par timer ute i solen på mandag og smurte meg godt inn med faktor 30. På kvelden og natta begynte det å klø og i går så jeg at jeg har fått utslett på armene,hendene, bak på øverste del av ryggen og halsen.

Jeg smurte med aloe vera i hele går, i hele natt og har fortsatt idag. Eksemet ser hissigere ut og aloe vera lindrer ingeting. Legger seg bare som en hinne og blir stivt og ubehagelig. Jeg har heller ikke vært i solen siden mandag. Ikke en gang hentet posten.

Noen som har noen andre tips til hva jeg kan smøre på? Hjelper allergimidler som zyrtec eller cetrizin? Jeg ser ikke ut der hvor eksemet er, og jeg begynner å lure på om jeg f.eks reagerte på solkremen istedet for sola.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/852016-heftig-soleksem-hva-lindrer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kortisonkrem fra apoteket er vanlig anbefaling mot seleksem.

Reseptfrie antihistamin tabl. / allergitabletter hjelper og.

Bruker du noen medisiner som gjør deg ekstra sensitiv for sollys?

Les på bakningsvedlegget.

Anonymous poster hash: 4102e...dd2

• Liker 1

Kortisonkrem fra apoteket er vanlig anbefaling mot seleksem.

Reseptfrie antihistamin tabl. / allergitabletter hjelper og.

Bruker du noen medisiner som gjør deg ekstra sensitiv for sollys?

Les på bakningsvedlegget.

Nei, jeg bruker ikke noen medisiner som gjør meg ømfintlig. Har vært plaga med eksem i alle år,men holdt det i sjakk i voksen alder med høy solfaktor. Jeg har flyttet litt sørover i år, så jeg vet ikke om sola er sterkere her eller noe.

Kjøpt faktor 50 nå, men det hjelper ikke når eksemen har kommet.

Det er så frustrerende når det er 30 gr ute og jeg vil ut!:På

Endret av Cershae

Annonse

Det der er meg hver gang jeg kombinerer solkrem med sol! Tåler gjerne solkremen når jeg prøver den, men den reagerer liksom når den kommer i solen. Resultatet er en hel person med pergamenthud som er knallrød og klør! Sluttet helt å bruke solkrem og er i solen uten og da er jeg helt fri for eksem!

Om skaden skjer holder jeg meg helt unna solen, bader ikke i sjø eller basseng. Dusjer i kjølig vann flere ganger om dagen uten såpe, og smører meg med eurax eller kortisonkrem tynt der det klør, legger kjølige omslag og bruker fet decubal over hele meg flere ganger daglig. Evt. kan man kjøle ned med naturell yoghurt. Ville vært forsiktig med å bruke for mye fuktighetskrem med parfyme eller kortisonkrem fordi dette kan forverre problemet! Føler veldig med deg! Grusomme greier! :(

• Liker 1
AnonymBruker

Eurax stiller bare kløen og ingenting mer.

kortison krem uten resept stiller kløen og demper betennelsesreaksjonen i huden.

Antihistaminer stiller kløen og demper reaksjonen i huden.

Decubal er ikke brapå soleksem men på tørr hud. Hud avdelingen på sykehuset jeg har gått på sier Apobasekrem skal brukes og ikke decubal med masse fett i fordi fettete kremer forsterker soleksem.

vanlig bruk av kortisom erførst innsmøring med kortison krem og så en god innsmørong med apobase eller annen krem uten parfyme etter ca 10 mintter. Da er kortison helt greitå bruke i årevis for noen, uten problemer. Smører en bare med kortison, blir huden tørrere og mer ømfintelig over tid.

AnonymBruker

Nei, jeg bruker ikke noen medisiner som gjør meg ømfintlig. Har vært plaga med eksem i alle år,men holdt det i sjakk i voksen alder med høy solfaktor. Jeg har flyttet litt sørover i år, så jeg vet ikke om sola er sterkere her eller noe.

Kjøpt faktor 50 nå, men det hjelper ikke når eksemen har kommet.

Det er så frustrerende når det er 30 gr ute og jeg vil ut! :På

Hvilket merke av solkrem bruker du? Jeg pleier å få heftig soleksem og tåler kun Pitz Buin sin solkrem. Har brukt faktor 15 for allergi. Hydrokortison lindrer fort og effektivt. Spør på apoteket.

Anonymous poster hash: 9d118...d59

Hvilket merke av solkrem bruker du? Jeg pleier å få heftig soleksem og tåler kun Pitz Buin sin solkrem. Har brukt faktor 15 for allergi. Hydrokortison lindrer fort og effektivt. Spør på apoteket.

Anonymous poster hash: 9d118...d59

Piz Buin og Vichy. jeg smurte meg med cliniderm (svigermor sin) da jeg fikk eksemet.

Annonse

Jeg ser nå at dette ikke kan være soleksem, med mindre eksemet kan spre seg til plasser som ikke har fått sol. Lårene mine er fulle av kløende prikker og vabler nå. Samme er rompa. Og det var bare overkroppen som fikk sol på mandag.

Fader... Kan jo bare slette tråden da:p

Endret av Cershae
AnonymBruker

Jeg ser nå at dette ikke kan være soleksem, med mindre eksemet kan spre seg til plasser som ikke har fått sol. Lårene mine er fulle av kløende prikker og vabler nå. Samme er rompa. Og det var bare overkroppen som fikk sol på mandag.

Fader... Kan jo bare slette tråden da:p

prøv allergitabletter.

Tror, når du har sensitiv hud at du har reagert på vichy krem.

Merket er kjent for å gi negativ hudreaksjon. Kan personlig bruke det meste av hudprodukter men en liten prøve av vichy og jeg ser brannskadd ut både der krem shampoen osv er påsmurt samt området rundt.

evt ta en tur til legen å få dette vurdert.

prøv allergitabletter.

Tror, når du har sensitiv hud at du har reagert på vichy krem.

Merket er kjent for å gi negativ hudreaksjon. Kan personlig bruke det meste av hudprodukter men en liten prøve av vichy og jeg ser brannskadd ut både der krem shampoen osv er påsmurt samt området rundt.

evt ta en tur til legen å få dette vurdert.

Jeg har ikke brukt vichy sin på mange uker siden det ikke ble sol før jeg brukte cliniderm sin hos min svigermor. Så det kan det ikke være.

Kjører på med allergitabletter og hvis det ikke slutter å spre seg blir det legetur på meg :)

Takk for svar alle sammen!

Annonse

Jeg trodde jeg hadde soleksem i mange mange år før jeg tok solarium på vinteren, og smurte meg med en solkrem etterpå fordi jeg ble tørr å var tom for fuktighetskrem.

Utslettet kom med en eneste gang, og jeg så ikke ut.

Kuttet ut solkremer med parfyme i, og kan ikke bruke mer enn faktor 20. For da får jeg reaksjon.

Testet en Vichy nå med faktor 30 som mamma har.

Dag 1 brukte jeg ingen solkrem, og jeg ikke fikk noe utslett.

Dag 2 smurte jeg meg med den som mamma hadde, og jeg fikk masse utsett der jeg hadde smurt meg.

Så holder meg til Cliniderm for vet at jeg tåler den.

Hadde holdt meg til en du vet du ikke reagerer på, og kun den :)

Masse god bedring :)

Endret av MissPierce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...