Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en gutt på 21 år som trenger veldig lang tid til på å bli brun, og blir sjeldent solbrent. 2 uker i syden er for lite for meg. Mistenker at jeg har brukt solkrem med for høy solfaktor for min hud. Vurderer nå å gå til innkjøp av betakaroten (el lignende) og sololje. Siden solen i Norge ikke er så sterk som i middelhavet bør vel det gå greit. Noen som har konkrete tips til innkjøpene? Gjerne online hvis det er mulig.

Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Du kan forsatt få hudkreft av soling i Norge. Nei til sololje, ja til høy solfaktor.

• Liker 3
Skrevet

Du kan forsatt få hudkreft av soling i Norge. Nei til sololje, ja til høy solfaktor.

Hvor høy solfaktor anbefaler du da? Kommer nok ikke til å bli brun denne sommeren heller hvis jeg skal være så forsiktig på alt :D

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke brukt solkrem av noe slag siden jeg var stor nok til å springe av gårde da de voksne kom fram med den jævla flaska si. Blir fort brun, det hender jeg blir brent også, men det plager meg ikke, og jeg får ingen skader fra det. Har hud som en fjortis enda, selv om jeg nærmer meg 40 år. Og så lukter jeg ikke industriavfall heller, slik som mange solkremer gjør.

Jeg bruker heller ikke regntøy i dusjen, noe jeg synes kan sammenlignes med å bruke solkrem hvis man lurer på hvorfor man ikke blir brun.

Anonymous poster hash: f51e0...f7b
AnonymBruker
Skrevet

Brunfarge avler brunfarge. Om noen sitter inne i 11,5 måned av året og tilbringer to uker i stekende sydensol, så utgjør det lite. Om du bruker mye tid ute i skjorteermene, setter deg ut og leser avisen i bar overkropp hver dag, kanskje selv om det er overskyet, bruker litt tid i hagen og sitter ute og nyter sommeren selv om det bare er 18 grader i skyggen en dag, så legger du et mye bedre grunnlag for å bli brun i en intens periode. Obs: Intense solperioder er oppskriften for hudskader, pigmentskader, tidlig aldring og kreft. Små solperioder og hvile fra solen så huden får reparere seg selv, er mye sunnere på sikt.

Om du vil ha en snarvei, så kjør på med spraytan. Og bruk tid på å bygge opp en sunn melaninproduksjon.

Jeg var veldig brun for endel år tilbake når jeg jobbet mye ute og det var en lang fin sommer. Sommeren etter var jeg syk, og sommeren etter der igjen brukte jeg "fem ganger" så lang tid på å få skille som noen år før... Fordi grunnlaget mitt var helt borte.

Håper du får den fine fargen du drømmer om, men bruk vett og forstand. De som blir mye brent i tenårene og tidlig tjueår er i høyrisikogruppen for hudkreft når de er godt voksne. Ta vare på helsa di, du skal leve lenge! :)

Anonymous poster hash: deaf7...bd7
  • Liker 3
Gjest constance90
Skrevet

Hvor høy solfaktor anbefaler du da? Kommer nok ikke til å bli brun denne sommeren heller hvis jeg skal være så forsiktig på alt :D

Det er selvfølgelig annpå hvor du er henn i verden og hvor fort du blir solbrent. Jeg har aldri brukt mindre enn solfaktor 20 og begynner alltid med 30-35. Gjerne. 50 om jeg er i syden. Blir veldig fort brent men får også brunfarge.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en gutt på 21 år som trenger veldig lang tid til på å bli brun, og blir sjeldent solbrent. 2 uker i syden er for lite for meg. Mistenker at jeg har brukt solkrem med for høy solfaktor for min hud. Vurderer nå å gå til innkjøp av betakaroten (el lignende) og sololje. Siden solen i Norge ikke er så sterk som i middelhavet bør vel det gå greit. Noen som har konkrete tips til innkjøpene? Gjerne online hvis det er mulig.

Ta solarium. Klart det sliter på huden, men det er prisen man betaler for å bli brun.

Anonymous poster hash: 30ed4...004

AnonymBruker
Skrevet

Solarium er greit i mindre doser, for å "bygge opp" mot sommeren. Jeg tar halv tid eller skrur av for ansiktet, for å unngå rynker.

Du kan ta betakaroten eller desto bedre, spise gulrøtter, både for å få en gyllen tone og beskytte huden mot solen innenfra. Det utretter ikke mirakler og hvis du overdriver blir du litt oransje, men det hjelper. Jeg drikker ren gulrotjuice eller spiser gulrøtter hver dag i løpet av våren og huden min ser mer "levende" ut.

Når du faktisk er i solen, start med mye solfaktor og kortere perioder i starten, deretter gå nedover i faktor og utvid periodene i solen.

Som andre har sagt, dersom du er inne uten noe sol på kroppen mesteparten av året så blir to uker for lite.

Anonymous poster hash: e69f4...75e
Skrevet

Altså jeg tror ikke det kan skrives mange nok ganger: solkrem!

Som en skrev lenger opp her, det er fult mulig å få hudkreft i Norge også og det er dessverre ikke mye som skal til når skaden først har skjedd. Selvfølgelig kan du ta betakaroten, men personlig føler jeg at det ikke hjelper.

Det siste du vil er å ha en eller flere stygge arr på kroppen fordi du ikke brukte solkrem og kun olje. Dessverre sitter jeg med to store arr etter føflekkkreft (heldigvis frisk i dag) så jeg kan ikke si nok hvor viktig solkrem er. Skal du til utlandet og du føler deg blek; selvbruning.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for alle svarene folkens! Jeg er veldig forsiktig i sola, spesielt i syden. Har alltid smurt meg inn med solkrem og ikke lugget for lenge etc. Men nå som vinteren er lang i nord, og jeg aldri har brukt å tatt solarium eller solt meg i vår så har jeg lite grunnlag. Tenkte å starte rolig, og evt litt med solarium før jeg drar til syden. Også tenkte jeg med betakaroten at den hjelper litt, samtidig som den gjør slik at man holder på brunfargen litt lengre. I tillegg har jeg hørt at det beskytter litt om uv stråler, slik som vanlig solkrem gjør. Tenkte at denne komboen kunne gjøre at jeg har en grei brunfare, også videre om høsten og vinteren hvis jeg bruker solarium litt. Og sololjen var ment til bruk nå i Norge, aldri i syden. Har hørt om folk som nesten har blitt "stekt" fordi de brukte sololje i Tyrkia.

Selvbruning vil jeg ikke prøve meg på. Vil ha en naturlig brunfarge og ikke noe spraytan greier eller kremer.

Endret av zelly
AnonymBruker
Skrevet

Olje kan koke huden din i Norge også. Olje kan gi veldige brannskader i norsk sol også. Jeg var ute i sterkeste solen i forrige uke og vannet i en times tid, uten solkrem. Tenkte ikke over et par store myggstikk jeg hadde øverst på ryggen. Der var huden tynnere og mer sårbar og jeg fikk brannblemmer. Jeg ville unngått sololje uansett hvor i verden.

Olje hører til massasje eller sex. Ikke som solprodukt:P

Skrevet

Olje kan koke huden din i Norge også. Olje kan gi veldige brannskader i norsk sol også. Jeg var ute i sterkeste solen i forrige uke og vannet i en times tid, uten solkrem. Tenkte ikke over et par store myggstikk jeg hadde øverst på ryggen. Der var huden tynnere og mer sårbar og jeg fikk brannblemmer. Jeg ville unngått sololje uansett hvor i verden.

Olje hører til massasje eller sex. Ikke som solprodukt:P

Eller til mat :)

Men TS, du kan jo prøve deg fram med litt solarium, det henger gjerne sånne skjemaer om hvor lenge du burde ta i forhold til hudtone :)

Skrevet

DROPP sololje og betakaroten og smør deg med solfaktor ;)

Skrevet

Heller solfaktor 30 enn hudkreft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...