AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #21 Del Skrevet 10. juli 2014 I dag? Har da jobbet noen år nå og selv for 10 år tilbake var det akkurat likt for min del (en retning innenfor teknologi). Vanskelig å få første jobben, lettere med erfaring. Anonymous poster hash: 4ad2e...f81 Vei jeg er ingeniør innenfor et teknologi felt og året før jeg gikk ut av skolen (før finnanskrisen i 2008) så hadde alle på kullet fått jobb før de var ferdig med siste året på skolen på den linja jeg gikk, mange av dem hadde blitt headhuntet uten å søke på stillingen en gang. Og slik hadde det vært i flere år før det. Men når jeg da gikk ut var dette snudd på hodet fordi bedrifter var nervøse for effekten av finanskrisa og ansatte kun senior ingeniører, så jeg endte opp langt utpå landet langt oppe i nordnorge (er fra Oslo) etter 6 mnd søking mens jeg jobbet som vikar på lager, ol. imens. Nå etter noen år som ingeniør har jeg ingen problem med å få meg en jobb, og jeg tror det har tatt seg opp betraktelig for nyutdannede siden finanskrisen også, men poenget er at det var faktisk lettere for nyutdannede for noen år siden. Anonymous poster hash: 89c77...229 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 10. juli 2014 #22 Del Skrevet 10. juli 2014 Og så må man ikke ha for mye erfaring heller, for da er man overkvalifisert. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #23 Del Skrevet 11. juli 2014 Jeg er ikke "HS-folk", har ikke slike heller. Jeg er eieren som tar den endelige beslutningen og vet best hva bedriften min trenger. Hva med at du tar deg en tur ut i virkeligheten istedet? Du blir nok ganske overrasket. Anonymous poster hash: 665c3...db9 Ler meg ihjel! Anonymous poster hash: b8ab7...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #24 Del Skrevet 12. juli 2014 Tja, de som dyrker jordbær har ikke hatt noen norske ungdommer som søkere til sommerjobb på jordbæråkrene.. Så helt håpløst å finne seg jobb er det ikke, dersom man firer på alt av krav Nå har det vært oppe på dagsorden mange ganger at de ikke ønsker å ansette nordmenn grunnere "høyere" lønninger. Så akkurat den om late ungdommer som ikke gidder å jobbe passer nok ikke her, dessverre.Anonymous poster hash: 94650...b29 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newbitch Skrevet 12. juli 2014 #25 Del Skrevet 12. juli 2014 Nå har det vært oppe på dagsorden mange ganger at de ikke ønsker å ansette nordmenn grunnere "høyere" lønninger. Så akkurat den om late ungdommer som ikke gidder å jobbe passer nok ikke her, dessverre.Anonymous poster hash: 94650...b29 For ungdommer er jo nødt til å begynne arbeidslivet med 200 kroner timen? Da datteren min begynte i jobb, 16 år gammel for 3 år siden, hadde hun 76 kroner timen. Bortskjemte nordmenn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #26 Del Skrevet 12. juli 2014 For ungdommer er jo nødt til å begynne arbeidslivet med 200 kroner timen? Da datteren min begynte i jobb, 16 år gammel for 3 år siden, hadde hun 76 kroner timen. Bortskjemte nordmenn Det er nok få som snakker om 200 kr. timen her, men det bør være en anstendig lønn. Du kan heller ikke sammenligne med en 16 åring, det er stor forskjell på lønn for noen under 18 og noen som er myndige. Anonymous poster hash: 4ad2e...f81 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newbitch Skrevet 12. juli 2014 #27 Del Skrevet 12. juli 2014 Det er nok få som snakker om 200 kr. timen her, men det bør være en anstendig lønn. Du kan heller ikke sammenligne med en 16 åring, det er stor forskjell på lønn for noen under 18 og noen som er myndige.Anonymous poster hash: 4ad2e...f81 Og er det ikke snakk om nordmenn som klager på manglene erfaring i denne tråden?! Hvis man begynner som ungdom med å ta lavtlønnede drittyrker, opparbeider en seg erfaring. Ferdig snakket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #28 Del Skrevet 12. juli 2014 Og er det ikke snakk om nordmenn som klager på manglene erfaring i denne tråden?! Hvis man begynner som ungdom med å ta lavtlønnede drittyrker, opparbeider en seg erfaring. Ferdig snakket Det er greit nok, men om man ikke har så mye erfaring fra 18-20 så er ikke det noe argument for at man skal bli utsatt for sosial dumping. Og jeg vet alt om å begynne å jobbe tidlig. Avisbud var ikke så fett betalt det heller og min andre ungdomsjobb, så hadde jeg en femtilapp i timen. Ja, det er noen år siden, men heller ikke den gangen var det fett betalt. Men de som hadde fylt 18 hadde en del mer, som da var poenget. Anonymous poster hash: 4ad2e...f81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #29 Del Skrevet 13. juli 2014 Og er det ikke snakk om nordmenn som klager på manglene erfaring i denne tråden?! Hvis man begynner som ungdom med å ta lavtlønnede drittyrker, opparbeider en seg erfaring. Ferdig snakket Ferdig snakket faktisk!Er nok vesentlig mer komplisert enn det du. Selv om man har erfaring i en bransje som tenåring, er det ikke dermed sagt at man blir akseptert med den erfaringen i en annen bransje når man skal ha en mer seriøs jobb. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #30 Del Skrevet 13. juli 2014 Merkelig. Du må vel jobbe i helse/omsorgs bransjen eller en slik kvinnedominert offentlig bransje. For å foretrekke folk som ønsker deltid fremfor folk som ønsker fulltid, det er det vel bare slike bransjer som kan se som positivt... Alle andre verdiskapende bedrifter ønsker helst at deres arbeidere skal jobbe mer enn 100%. Anonymous poster hash: 89c77...229 Det er vel stikk motsatt. Det å kreve deltid er å være kravstor, de fleste seriøse arbeidsgivere i det private ønsker at folk skal jobbe minst 100% og helst være villig til å ta en del overtid i tillegg. Anonymous poster hash: 89c77...229 Dere begge misforsto fullstendig. Det er både fulltidstillinger, deltidstillinger og vikariater i min bedrift ut fra behovet. Søkere uten relevant erfaring som åpner for deltid og vikariat er fleksible og mer aktuelle for meg som arbeidsgiver enn søkere som har null erfaring med feltet, men vil ha bare 100% fast stilling (som jeg ser både som urimelige og kravstore søkere). Det er mer sannsynlig at noen uten nødvendig erfaring får tilbud for en deltidstilling (de pleier å være mellom 30 og 60%) eller vikariat hvor vedkommende får nødvendig erfaring, opplæring og kommer inn i systemet enn å tilby en 100% fast stilling med en gang. Det har ofte skjedd at ansatte fra deltidstillinger får etterhvert økt % når de har vist at de kan bli pålagt mer ansvar og mer kompliserte oppgaver og tidligere ansatte som har gjort det veldig bra som vikarer har fått tilbud for fast stilling. For veldig mange er veien inn i arbeidslivet gjennom vikariater og deltidstillinger og jeg finner det ganske merkelig at så mange av dere ikke skjønner det? Anonymous poster hash: 665c3...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #31 Del Skrevet 13. juli 2014 Dere begge misforsto fullstendig. Det er både fulltidstillinger, deltidstillinger og vikariater i min bedrift ut fra behovet. Søkere uten relevant erfaring som åpner for deltid og vikariat er fleksible og mer aktuelle for meg som arbeidsgiver enn søkere som har null erfaring med feltet, men vil ha bare 100% fast stilling (som jeg ser både som urimelige og kravstore søkere). Det er mer sannsynlig at noen uten nødvendig erfaring får tilbud for en deltidstilling (de pleier å være mellom 30 og 60%) eller vikariat hvor vedkommende får nødvendig erfaring, opplæring og kommer inn i systemet enn å tilby en 100% fast stilling med en gang. Det har ofte skjedd at ansatte fra deltidstillinger får etterhvert økt % når de har vist at de kan bli pålagt mer ansvar og mer kompliserte oppgaver og tidligere ansatte som har gjort det veldig bra som vikarer har fått tilbud for fast stilling. For veldig mange er veien inn i arbeidslivet gjennom vikariater og deltidstillinger og jeg finner det ganske merkelig at så mange av dere ikke skjønner det? Anonymous poster hash: 665c3...db9 Vet ikke om jeg skal le eller grine. Fakta er at selv for å komme inn i deltidsstillinger så må man ha erfaring. Av den enkle grunn at det faktisk finnes flere fulltidsstillinger enn deltidsstillinger. For ikke å snakke om at mange trenger en fulltidsstilling for å leve. Ikke minst er det sånn at det er et kronisk symptom at mange blir gående i eviglange vikariater. Arbeidsgivere vet å utnytte det til det fulle. At din bedrift fungerer på den måten betyr ikke at det er status quo overalt. Faktum er at færre og færre arbeidsgivere er villige til å ta jobben med å lære opp nye ansatte. Om noen år er det de samme bedriftene som klager over for få kvalifiserte ansatte. Noe av det samme problemet man har ved at mange sliter med å finne lærlingplasser rett og slett for at bedrifter ikke ønsker å ta det ansvaret. Vil tro det er mange av de samme som klager over for få faglærte. De bedriftene som er villige til å ta sjanser og tenke mytt, er også mange av de som vinner i markedet i det lange løp. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #32 Del Skrevet 14. juli 2014 Vet ikke om jeg skal le eller grine. Fakta er at selv for å komme inn i deltidsstillinger så må man ha erfaring. Av den enkle grunn at det faktisk finnes flere fulltidsstillinger enn deltidsstillinger. For ikke å snakke om at mange trenger en fulltidsstilling for å leve. Ikke minst er det sånn at det er et kronisk symptom at mange blir gående i eviglange vikariater. Arbeidsgivere vet å utnytte det til det fulle. At din bedrift fungerer på den måten betyr ikke at det er status quo overalt. Faktum er at færre og færre arbeidsgivere er villige til å ta jobben med å lære opp nye ansatte. Om noen år er det de samme bedriftene som klager over for få kvalifiserte ansatte. Noe av det samme problemet man har ved at mange sliter med å finne lærlingplasser rett og slett for at bedrifter ikke ønsker å ta det ansvaret. Vil tro det er mange av de samme som klager over for få faglærte. De bedriftene som er villige til å ta sjanser og tenke mytt, er også mange av de som vinner i markedet i det lange løp. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 Jeg ler av ditt innlegg. Du har åpenbart ingen erfaring med å være arbeidsgiver. En søker uten relevant erfaring vil mer sannsynlig få tilbud for å jobbe deltid og i vikariat enn fulltid (hvis det finnes deltid i denne bedriften, ellers blir det avslag). Unntak finnes det i noen bransjer som ansetter med en gang på fulltid nyutdannende, men de har egne regler for å kvalitetsikre at de ansetter riktig person. I de alle fleste bransjer er det nærmest umulig å få fulltid fast uten relevant erfaring og veien til fulltid fast går gjennom deltid og/eller vikariater hvor man får erfaring og viser at man lærer fort og kan stoles på. Anonymous poster hash: 665c3...db9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 14. juli 2014 #33 Del Skrevet 14. juli 2014 Men hvordan skal de uerfarne få seg jobb da? Ved å innse at man har mindre å tilby og er et usikkert kort. Altså ved å jobbe for lavere lønn, dårligere vlkår og forlange mindre ved oppstart. Eksempelvis ved å tilby seg å vise hva man kan først. Arbeidsgivere er idag bundet på hender og ben om de ansetter en person som ikke passer, svært få er villige til å ansette et "wildcard" i en faststilling. Om man derimot går inn i tilkallingsstilling en periode etter å ha presentert dette som en måte hvor arbeidsgiver kan vurdere deg uten risiko - og hvor lønn er meget lav i starten men hvor denne reforhandles når du har fått vist hvor viktig du er for driften. Da er sjansen langt større. Erfaringsmessig er det svært svært få som gjør dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2014 #34 Del Skrevet 14. juli 2014 Smarte arbeidsgivere bruker vikarbyrå til prøvetid de seks første månedene. Da får den ansatte vist seg frem uten at man har forpliktet seg. Smarte ungdommer har deltidsjobb ved siden av studiene der de kan vise til gode referanser når det gjelder orden, punktlighet og arbeidsvilje. Da vet fremtidig arbeidsgiver at vedkommende "kan" arbeidslivet og vet at en er forpliktet til å komme på jobb, ikke skulle, og gjøre en innsats. Ellers kan jeg opplyse at fenomenet at man ikke får jobb uten erfaring og ikke får erfaring uten jobb ikke er nytt. Det var akkurat det samme for 30 år siden da jeg skulle ut i jobb. Nøkkelen ble å ta i mot alle jobber som ble tilbudt slik at en opparbeidet erfaring. Det viktigste tipset jeg kan gi er å tenke "nytt": hvor vil du jobbe? Søk jobb der, og søk deretter internt på interessante og relevante stillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #35 Del Skrevet 14. juli 2014 Jeg ler av ditt innlegg. Du har åpenbart ingen erfaring med å være arbeidsgiver. En søker uten relevant erfaring vil mer sannsynlig få tilbud for å jobbe deltid og i vikariat enn fulltid (hvis det finnes deltid i denne bedriften, ellers blir det avslag). Unntak finnes det i noen bransjer som ansetter med en gang på fulltid nyutdannende, men de har egne regler for å kvalitetsikre at de ansetter riktig person. I de alle fleste bransjer er det nærmest umulig å få fulltid fast uten relevant erfaring og veien til fulltid fast går gjennom deltid og/eller vikariater hvor man får erfaring og viser at man lærer fort og kan stoles på. Anonymous poster hash: 665c3...db9 No shit Sherlock! Hva var denne tråden om egentlig? Nei, erfaring i arbeidsgiver har jeg ikke, men jeg har vesentlig erfaring i å være arbeidssøker, og å jobbe ræva av seg for ingenting. Uanett hvor mye man gir. Jeg har også obeservert nøye hvordsn arbeidsgivere forholder seg overfor arbeidsøkere genrelt. både meg og andre. At jeg ikke er abridsgiver har ingenting med denne saken og gjøre, og det har jeg heller aldri påstatt. Derimot har jeg stått på andre siden, samtidig som jeg kjenner til follk i forskjellige bransjer. At du er arbeidsgiver vises jo greit her, og at du ikke klarer å sette deg inn i realitetene i arbeidsmarkedet. Faktisk peker det rett på hele problemet i bransken. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #36 Del Skrevet 14. juli 2014 Ved å innse at man har mindre å tilby og er et usikkert kort. Altså ved å jobbe for lavere lønn, dårligere vlkår og forlange mindre ved oppstart. Eksempelvis ved å tilby seg å vise hva man kan først. Bullshit!Du vet like godt som jeg at arbeidgivere vet å utnytte dette til fulle. Blant annet ved at de blir holdt i samme stilling i mange år selv om de gjør en god jobb. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #37 Del Skrevet 14. juli 2014 For ungdommer er jo nødt til å begynne arbeidslivet med 200 kroner timen? Da datteren min begynte i jobb, 16 år gammel for 3 år siden, hadde hun 76 kroner timen. Bortskjemte nordmenn Så du synes 40 kr/t er helt greit? (For det er realiteten for de fleste jordbærplukkere, da de jobber på en urimelig akkord.) Anonymous poster hash: ef40b...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newbitch Skrevet 14. juli 2014 #38 Del Skrevet 14. juli 2014 Så du synes 40 kr/t er helt greit? (For det er realiteten for de fleste jordbærplukkere, da de jobber på en urimelig akkord.)Anonymous poster hash: ef40b...ade For 15-16 åringer som skal skaffe seg erfaring og positive referanser? Helt ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #39 Del Skrevet 14. juli 2014 Når jeg var ferdig utdannet geldet jeg meg til å komme ut i arbeidslivet. Jeg skulle få begynne fra bunnen og lære. Kopiering, kaffekoking, det skulle går greit. Så begynte jeg å søke... "Hva sa du? Må jeg ha Mastergrad for å kopiere papirer? Javel...." "Erfaring sier du? Jo jeg forsøkte, men det var et lite studiested, og det var mange om beinet, Og du ser, de krevde studenter med erfaring, ser du. " "Og ja...planene var jo å få litt erfaring. Men jeg har jo vært studentrepresentant, og jobbet i skoleavisa. Men ja, nei ok, du mener jeg må ha erfaring fra postkjøring, eller butikkjobbing for å koke den kaffen sier du?" " Men jeg hadde jo flere sommerjobber med mye ansvar....? Ikke bra nok nei.,..ok...." "Nettverk sier du? Nei, de er stort sett i samme situasjonen selv, eller føler ikke helt for å smiske med sjefen for å skaffe et nært familiemedlem jobb. Rart, det der....." And so the story goes. Ikka alle er superstudenter fra BI med mamma og pappa som man ringe rundt til kontakter. Ikke alle er like gode til å bygge nettverk, eller være den ultra ekstroverte forsidepiken/mannen. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ung tøff mann Skrevet 14. juli 2014 #40 Del Skrevet 14. juli 2014 (endret) De uerfarne kan da begynne med blogging? Mange bloggere som faktisk klarer å leve av å blogge. Pluss at man da slipper å ta en mastergrad for å lage PowerPoint presentasjoner i sin nye jobb Endret 14. juli 2014 av Ung tøff mann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå