AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #1 Del Skrevet 9. juli 2014 http://www.nrk.no/norge/har-master_-men-far-ikke-jobb-1.11819057 Og det er det største problemet med jobbmarkeded i Norge. Anonymous poster hash: 9e64b...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Del Skrevet 9. juli 2014 80% av alle jobber faes via bekjentskap og kontakter. Klart du stiller nederst på listen om du har null kontakter og har null erfaring. Da går de med ditto utdanning men som har jobberfaring foran i køen. Sånn er det bare i jobbmarkedet. Over hele verden. Survival of the fittest. Om du var bedriftseier. Selvfølgelig velger du den med erfaring for noen helt uerfarne. Anonymous poster hash: cb63d...298 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 9. juli 2014 #3 Del Skrevet 9. juli 2014 Men hvordan skal de uerfarne få seg jobb da? Sliter med samme problem. Nå skal jeg studere litt videre da, men har søkt litt jobber sånn i tilfelle jeg kom over noe bra. På den ene jobben hadde jeg mange bekjente og hadde gjort et godt inntrykk, men de valgte en annen med høyere utdannelse og mer erfaring enn meg. Men sånn var det da jeg søkte sommerjobber osv også. Fikk ikke jobb på kafe fordi jeg ikke hadde erfaring. Min første jobb var som servitør, med både servering og kasse. Og det var jommen ikke vanskelig. Så jobba jeg i klesbutikk, bar og bensinstasjon. Sålenge man ikke er dum så klarer man å utføre disse jobbene uten erfaring. Jeg mener at mange arbeidsplasser bør prøve å ta inn noen % uerfarne hvert år. Og ha fks gode medarbeidersamtaler og ikke minst gi god OPPLÆRING. Jeg gruer meg til å begynne å søke jobber når jeg er ferdig med å studere. Jeg skal se om jeg får en fot innafor mens jeg studerer nå, som ekstrahjelp/vikar men jeg aner ikke hvordan det markedet er... Er ikke sikkert det hjelper heller. Jeg har erfaring fra ledelse via en studentorganisasjon, men det er visst ingen som bryr seg. Har ikke blitt spurt en pøkk om det på intervjuer, selv om jeg søker på jobber der man skal lede. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #4 Del Skrevet 9. juli 2014 Men hvordan skal de uerfarne få seg jobb da? Sliter med samme problem. Nå skal jeg studere litt videre da, men har søkt litt jobber sånn i tilfelle jeg kom over noe bra. På den ene jobben hadde jeg mange bekjente og hadde gjort et godt inntrykk, men de valgte en annen med høyere utdannelse og mer erfaring enn meg. Men sånn var det da jeg søkte sommerjobber osv også. Fikk ikke jobb på kafe fordi jeg ikke hadde erfaring. Min første jobb var som servitør, med både servering og kasse. Og det var jommen ikke vanskelig. Så jobba jeg i klesbutikk, bar og bensinstasjon. Sålenge man ikke er dum så klarer man å utføre disse jobbene uten erfaring. Jeg mener at mange arbeidsplasser bør prøve å ta inn noen % uerfarne hvert år. Og ha fks gode medarbeidersamtaler og ikke minst gi god OPPLÆRING. Jeg gruer meg til å begynne å søke jobber når jeg er ferdig med å studere. Jeg skal se om jeg får en fot innafor mens jeg studerer nå, som ekstrahjelp/vikar men jeg aner ikke hvordan det markedet er... Er ikke sikkert det hjelper heller. Jeg har erfaring fra ledelse via en studentorganisasjon, men det er visst ingen som bryr seg. Har ikke blitt spurt en pøkk om det på intervjuer, selv om jeg søker på jobber der man skal lede. Smarteste du kan gjøre. Mange studenter er ganske så naive og tror arbeidstakere skal ligge langflate for de når de er ferdigutdannet. Selv nesten ulønnet praksisarbeid på en konkret arbeidsplass som kanskje blir din fremtidige vil gi deg et innpass av kontakter og referanser. Anonymous poster hash: cb63d...298 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 9. juli 2014 #5 Del Skrevet 9. juli 2014 Smarteste du kan gjøre. Mange studenter er ganske så naive og tror arbeidstakere skal ligge langflate for de når de er ferdigutdannet. Selv nesten ulønnet praksisarbeid på en konkret arbeidsplass som kanskje blir din fremtidige vil gi deg et innpass av kontakter og referanser. Anonymous poster hash: cb63d...298 Jeg er bare redd for at jeg ikke klarer det. At de ikke trenger noen vikarer. Jeg har jo en liten fot innafor allerede, med bekjentskaper innenfor to arbeidsplasser jeg gjerne kunne tenkt meg å jobbe. Men de trenger ingen. Kanskje om 10 år? Men det hjelper ikke meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Del Skrevet 9. juli 2014 http://www.nrk.no/norge/har-master_-men-far-ikke-jobb-1.11819057 Og det er det største problemet med jobbmarkeded i Norge. Anonymous poster hash: 9e64b...22c Det er neppe det største problemet. Det største problemet er altfor mange søknader som leveres av ikke-kvalifiserte søkere. Enten er søknadene og CV-ene dårlig skrevet, eller mangler søkeren kompetansen og kvalifikasjonene som er beskrevet i annonsen som påkrevd (men prøver seg likevel) ... Jeg har selv måtte gå gjennom veldig mange søknader som gikk rett i søppelkassen på grunn av en eller begge av grunnene jeg nevnte. Det er bare å kaste bort tiden til den som må gjennom søknadene. Det er ikke så vanskelig å få seg jobb og arbeidserfaring hvis man vet hva man driver med. De fleste gjør ikke det dessverre. Man må se markedet, hva man selv kan tilby og om det er det den aktuelle arbeidsgiveren er på jakt etter. Har man ikke noe etterspurt og unik å tilby, må man kjempe mot mange andre i samme situasjon og til slutt er det noen få som blir plukket ut. Så har jo mange ganske høye krav og forventninger når det de selv tilbyr er langt under det arbeidsgiveren krever og forventer. For eksempel har jeg sett mange søkere med sånne åpne søknader som vil absolutt ha en fast stilling på 100%. Vel, søkere som åpner for deltid og vikariater er mer aktuelle i "reserve"-bunken, enn de som absolutt skal ha fast og 100%. Søkere må senke kravene litt. Anonymous poster hash: 665c3...db9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #7 Del Skrevet 9. juli 2014 Det er neppe det største problemet. Det største problemet er altfor mange søknader som leveres av ikke-kvalifiserte søkere. Enten er søknadene og CV-ene dårlig skrevet, eller mangler søkeren kompetansen og kvalifikasjonene som er beskrevet i annonsen som påkrevd (men prøver seg likevel) ... Jeg har selv måtte gå gjennom veldig mange søknader som gikk rett i søppelkassen på grunn av en eller begge av grunnene jeg nevnte. Det er bare å kaste bort tiden til den som må gjennom søknadene. Det er ikke så vanskelig å få seg jobb og arbeidserfaring hvis man vet hva man driver med. De fleste gjør ikke det dessverre. Man må se markedet, hva man selv kan tilby og om det er det den aktuelle arbeidsgiveren er på jakt etter. Har man ikke noe etterspurt og unik å tilby, må man kjempe mot mange andre i samme situasjon og til slutt er det noen få som blir plukket ut. Så har jo mange ganske høye krav og forventninger når det de selv tilbyr er langt under det arbeidsgiveren krever og forventer. For eksempel har jeg sett mange søkere med sånne åpne søknader som vil absolutt ha en fast stilling på 100%. Vel, søkere som åpner for deltid og vikariater er mer aktuelle i "reserve"-bunken, enn de som absolutt skal ha fast og 100%. Søkere må senke kravene litt. Anonymous poster hash: 665c3...db9 Standardsvar ifra HS-folk som ikke helt har hodet ute i virkelighetens verden. For svaret må jo automatisk at feilen ligger hos arbeidssøkerne. Ta deg en tur uti realitetene for mange av søkerne, så kanskje pipa får en litt annen tone. Dette svaret er et ureksempel på hvor virkelighetsfjerne mange ansettere er. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #8 Del Skrevet 10. juli 2014 Standardsvar ifra HS-folk som ikke helt har hodet ute i virkelighetens verden. For svaret må jo automatisk at feilen ligger hos arbeidssøkerne. Ta deg en tur uti realitetene for mange av søkerne, så kanskje pipa får en litt annen tone. Dette svaret er et ureksempel på hvor virkelighetsfjerne mange ansettere er. Anonymous poster hash: b8ab7...c51 Jeg er ikke "HS-folk", har ikke slike heller. Jeg er eieren som tar den endelige beslutningen og vet best hva bedriften min trenger. Hva med at du tar deg en tur ut i virkeligheten istedet? Du blir nok ganske overrasket. Anonymous poster hash: 665c3...db9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #9 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg kjenner en nyutdannet jurist med gode karakterer som sliter med å finne seg relevant jobb. Vedkommende er en god kandidat som er god likt på intervjuer, men får ikke jobb fordi vedkommende mangler erfaring.. Anonymous poster hash: d4927...708 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apocalypse Skrevet 10. juli 2014 #10 Del Skrevet 10. juli 2014 For eksempel har jeg sett mange søkere med sånne åpne søknader som vil absolutt ha en fast stilling på 100%. Vel, søkere som åpner for deltid og vikariater er mer aktuelle i "reserve"-bunken, enn de som absolutt skal ha fast og 100%. Søkere må senke kravene litt. Anonymous poster hash: 665c3...db9 Synes du virkelig det er et urimelig og kjempestort krav å få fast jobb? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 10. juli 2014 #11 Del Skrevet 10. juli 2014 Den overskriften sier virkelig -mye- om jobbmarkedet i dag. "Nei, sorry, du ha'kke erfaring". Jaaa. Hvordn få det da tro? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #12 Del Skrevet 10. juli 2014 Den overskriften sier virkelig -mye- om jobbmarkedet i dag. "Nei, sorry, du ha'kke erfaring". Jaaa. Hvordn få det da tro? I dag? Har da jobbet noen år nå og selv for 10 år tilbake var det akkurat likt for min del (en retning innenfor teknologi). Vanskelig å få første jobben, lettere med erfaring. Anonymous poster hash: 4ad2e...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustyvel Skrevet 10. juli 2014 #13 Del Skrevet 10. juli 2014 I dag? Har da jobbet noen år nå og selv for 10 år tilbake var det akkurat likt for min del (en retning innenfor teknologi). Vanskelig å få første jobben, lettere med erfaring. Anonymous poster hash: 4ad2e...f81 Jeg er relativt ung, og vet derfor ikke så mye om jobbmarkedet før, men det stemmer helt sikkert Den første "voksenjobben" er vel alltid vanskelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #14 Del Skrevet 10. juli 2014 Synes du virkelig det er et urimelig og kjempestort krav å få fast jobb? Ja, jeg synes det er urimelig at en person uten noen som helst relevant erfaring for stillingen skal kreve bare 100% fast stilling når han først har bestemt seg for å levere en søknad til meg. Man begynner et sted lavere - vikariater, deltid - før man kommer med de store kravene. Anonymous poster hash: 665c3...db9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 10. juli 2014 #15 Del Skrevet 10. juli 2014 Er det store krav å ville ha en inntekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slumkim Skrevet 10. juli 2014 #16 Del Skrevet 10. juli 2014 Er det store krav å ville ha en inntekt? Nei, men det er store krav å skulle ha fast 100% og medføre bedriften store tap om det skulle vise seg at du er udugelig likevel til jobben. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #17 Del Skrevet 10. juli 2014 Ved å få deg en deltidsjobb som student så stiller du mye sterkere! Da får du referanse på at du ikke er helt udugelig Anonymous poster hash: 75814...d94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #18 Del Skrevet 10. juli 2014 For eksempel har jeg sett mange søkere med sånne åpne søknader som vil absolutt ha en fast stilling på 100%. Vel, søkere som åpner for deltid og vikariater er mer aktuelle i "reserve"-bunken, enn de som absolutt skal ha fast og 100%. Anonymous poster hash: 665c3...db9 Merkelig. Du må vel jobbe i helse/omsorgs bransjen eller en slik kvinnedominert offentlig bransje. For å foretrekke folk som ønsker deltid fremfor folk som ønsker fulltid, det er det vel bare slike bransjer som kan se som positivt... Alle andre verdiskapende bedrifter ønsker helst at deres arbeidere skal jobbe mer enn 100%. Anonymous poster hash: 89c77...229 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #19 Del Skrevet 10. juli 2014 Ja, jeg synes det er urimelig at en person uten noen som helst relevant erfaring for stillingen skal kreve bare 100% fast stilling når han først har bestemt seg for å levere en søknad til meg. Man begynner et sted lavere - vikariater, deltid - før man kommer med de store kravene. Anonymous poster hash: 665c3...db9 Det er vel stikk motsatt. Det å kreve deltid er å være kravstor, de fleste seriøse arbeidsgivere i det private ønsker at folk skal jobbe minst 100% og helst være villig til å ta en del overtid i tillegg. Anonymous poster hash: 89c77...229 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Newbitch Skrevet 10. juli 2014 #20 Del Skrevet 10. juli 2014 Tja, de som dyrker jordbær har ikke hatt noen norske ungdommer som søkere til sommerjobb på jordbæråkrene.. Så helt håpløst å finne seg jobb er det ikke, dersom man firer på alt av krav Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå