Gå til innhold

Redd for å bli "straffet" for de dårlige valg jeg tok.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fortiden min er ikke akkurat noe jeg kan skryte av for å si det mildt.

Det begynte med at jeg stjal på jobb og var uærlig på jobb generelt, ble tatt og betalt tilbake pengene.

Så var jeg utro mot eksen min som var voldelig psykisk. Ikke at dette unnskylder meg på noen som helst måte.

Her hindagen har jeg lest at alt man gjør blir på en måte "straffet". En vennine av meg ble påkjørt og skadet av en som senere døde av kreft bare 23 år gammel. Da tenkte jeg med meg selv, jøss, han fikk virkelig igjen for det han har gjort mot henne. hun er jo skadet for livet. Og det er flere tilfleller der folk "får igjen" hvis de gjør noe veldig gale. Jeg tror på dette.

Så nå begynner jeg å tenke på hvordan skal jeg få igjen for all den smerten jeg påførte mine foreldre da jeg ble tatt i stjeling og den smerten jeg påførte min eks samboer ved å være utro. Han prøvde faktisk å ta livet sitt etterpå. Jeg er ikke noe særlig kristen av meg men tror på Gud og Jeg håper virkelig at han vil tilgi meg det vonde jeg har gjort før i livet. Jeg har vært et mye bedre menneske etter dette for jeg har virkelig lært. Håper ikke det er for sent å være god mot andre.

Livet mitt er fantastisk akkurat nå.

Anonymous poster hash: 3c336...c05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørt om uttrykket! Gjør du urett mot andre så rammer det deg selv i neste runde?

Vet ikke om det er noe i det, men har alltid dette i tankene selv fordi jeg har hørt det litt for ofte hjemmefra.

Anonymous poster hash: 12b16...802

AnonymBruker
Skrevet

Du sier unnskyld, går videre og lever et bedre liv. Hvis du vil gi noe tilbake gjennom frivillig arbeid og det hjelper deg, så gjør det.

Om du velger å tro at karma er helt ufeilbart uavhengig av om man angrer så er det ditt valg. Da har de fleste vonde ting i vente. Jeg kjenner massevis av folk som har opplevd vonde ting uten å "fortjene" det. EN historie om noen som drepte noen ved et uhell og senere fikk kreft eliminerer ikke de tusenvis eksemplene på det motsatte.

Dersom du tror på Gud er det verdt å nevne at ift. religion eksisterer jo tilgivelse.

Anonymous poster hash: 53ee3...466
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karma heter det.

Anonymous poster hash: 408e2...f84

AnonymBruker
Skrevet

Fortiden min er ikke akkurat noe jeg kan skryte av for å si det mildt.

Det begynte med at jeg stjal på jobb og var uærlig på jobb generelt, ble tatt og betalt tilbake pengene.

Så var jeg utro mot eksen min som var voldelig psykisk. Ikke at dette unnskylder meg på noen som helst måte.

Her hindagen har jeg lest at alt man gjør blir på en måte "straffet". En vennine av meg ble påkjørt og skadet av en som senere døde av kreft bare 23 år gammel. Da tenkte jeg med meg selv, jøss, han fikk virkelig igjen for det han har gjort mot henne. hun er jo skadet for livet. Og det er flere tilfleller der folk "får igjen" hvis de gjør noe veldig gale. Jeg tror på dette.

Så nå begynner jeg å tenke på hvordan skal jeg få igjen for all den smerten jeg påførte mine foreldre da jeg ble tatt i stjeling og den smerten jeg påførte min eks samboer ved å være utro. Han prøvde faktisk å ta livet sitt etterpå. Jeg er ikke noe særlig kristen av meg men tror på Gud og Jeg håper virkelig at han vil tilgi meg det vonde jeg har gjort før i livet. Jeg har vært et mye bedre menneske etter dette for jeg har virkelig lært. Håper ikke det er for sent å være god mot andre.

Livet mitt er fantastisk akkurat nå.

Anonymous poster hash: 3c336...c05

Å være god mot andre er en ting som definitivt har en stor verdi i seg selv, og å bli møtt med godhet avler gjerne godhet videre, men jeg tror slik tankegang om en rettferdig karma i nåværende liv som du snakker om her er renspikka tøv.

Psykopater, bedriftseiere og statsledere med tusener av liv på samvittigheten grunnet dårlig sikkerhet, utnyttelse og hat lever i beste velgående over hele verden, og flere av dem vil fortsette å gjøre dette til sin dødsdag mens deres ofre og familiene deres vil leve med virkningene av tortur, sult og smerte til sin.

Anonymous poster hash: b8f97...c13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørt om uttrykket! Gjør du urett mot andre så rammer det deg selv i neste runde?

Vet ikke om det er noe i det, men har alltid dette i tankene selv fordi jeg har hørt det litt for ofte hjemmefra.

Anonymous poster hash: 12b16...802

Dette er ikke noe ordtak, det er nok noe dine foreldre satte sammen fordi de likte det.

Anonymous poster hash: b8f97...c13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Karma is a bitch.. Vent å se!

Anonymous poster hash: e6120...c14
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du blir nok ikke straffet i annet enn at du kommer til å slite med å få jobb og skepsis fra potensielle partnere som må gamble på at du ikke er utro igjen.

Anonymous poster hash: f5351...3dd
Skrevet

Jeg for min del har aldri trodd på karma.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur på karma, men det er noe som skjer etter døden. Da får man selv kjenne smerten man har påført andre, bare den blir mye sterkere. Samme med gleden man gir til andre.

Anonymous poster hash: 59d03...c1e
Skrevet

What goes around, comes around.

Jeg tror også på karma :)

Gjest Coolaid
Skrevet

Du kan velge din egen fremtid. Så lenge du er et bra menneske i dag, blir du et bra menneske i morgen. Tilgi deg selv for gammel dritt, og gå videre.

Om det blir riktig for deg så skriv ned all dritt i en bok. Lukk boken og brenn den. Når det ligger i aske lar du det bli i aske.

Tror du trenger å ta en bestemmelse på å gå videre. Ikke bekymre deg mer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så heldig at jeg ikke ble anmeldt da jeg ble tatt. Vi ordnet opp privat og det er jeg glad for. Jeg er blitt et bedre menneske på alle måter og jobber nå i helsevesenet.

Det at jeg har vært utro vet min nåværende samboer alt om og vi stoler på hverandre og jeg kommer aldri til å gjøre slikt igjen. Jeg er lykkelig nå. Med både mann og jobb. Og takknemlig for alt jeg har fått og alt jeg har lært, selv på den harde måten.

Anonymous poster hash: 97788...0d2

Skrevet

Jeg tror ikke på karma, har sett lite av at de som fortjener det mest har blitt "straffet".

AnonymBruker
Skrevet

What goes around, comes around.

Jeg tror også på karma :)

Nope. Alt er tilfeldigheter og jeg har dessverre sett mange eksempler på mye vondt som rammer både de beste menneskene og de mest kyniske. Sykdom, ulykker og andre ting rammer blindt

Anonymous poster hash: ec04b...522

• Liker 3
Gjest Snuppi
Skrevet

Karma heter det.Anonymous poster hash: 408e2...f84

Jeg tror heller at det heter tilfeldigheter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venn som er buddhist og har lest enormt mye teori, også rundt karma.

I følge ham er karma et svært misforstått begrep, og veldig mye mer komplisert enn at "Hvis du er utro mot kjæresten i dag, kommer den nye kjæresten din til å være utro mot deg", som i beste fall er en billig, vestlig light-versjon av begrepet.

Derimot er det ofte sånn at de som sprer positivitet gjerne får mye tilbake, mens de som sprer negativitet ofte møter negativitet tilbake. Men karma er det ikke, og det er i alle fall ikke sånn at de "snille" alltid får det lett i livet mens de "slemme" får det vanskelig.

Jeg synes Coolaid sier det bra. Tilgi deg selv. Det som er gjort, er gjort, og du har lært av dine feil. Heretter kan du konsentrere deg om å være et menneske du liker og respekterer. Vær snill og raus, med deg selv og andre, og gjør gjerne noe for andre uten å forvente noe igjen. :)

Anonymous poster hash: f3a88...e63
  • Liker 5
Skrevet

forestill deg at du går inn på en kreftavdeling på sykehuset. Vil du da tenke om de pasientene at de har blitt syke for å få sin "straff"? Selv ville jeg aldri tenkt den tanken..

Slutt å tenk på at du skal straffes for det du har gjort, fokuser heller på å handle riktig og godt i fremtiden!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en venn som er buddhist og har lest enormt mye teori, også rundt karma.

I følge ham er karma et svært misforstått begrep, og veldig mye mer komplisert enn at "Hvis du er utro mot kjæresten i dag, kommer den nye kjæresten din til å være utro mot deg", som i beste fall er en billig, vestlig light-versjon av begrepet.

Derimot er det ofte sånn at de som sprer positivitet gjerne får mye tilbake, mens de som sprer negativitet ofte møter negativitet tilbake. Men karma er det ikke, og det er i alle fall ikke sånn at de "snille" alltid får det lett i livet mens de "slemme" får det vanskelig.

Jeg synes Coolaid sier det bra. Tilgi deg selv. Det som er gjort, er gjort, og du har lært av dine feil. Heretter kan du konsentrere deg om å være et menneske du liker og respekterer. Vær snill og raus, med deg selv og andre, og gjør gjerne noe for andre uten å forvente noe igjen. :)

Anonymous poster hash: f3a88...e63

Syns denne var bra. Slik karma fremstilles her idag så er det rein og skjær tull. Det er ikke slik at "verden" utjevner noe pga man har gjort X ting ved å sørge for at Y ting skjer.

Men "karma" slik det menes handler om som du sier at man har større sannsynlighet for å oppleve godt om man sprer godt. Man møter bedre mennesker, og har lettere for å oppleve gode ting enn om man er negativ som en følge av de premissene en skaper for seg selv ved å gi andre folk gode opplevelser (kardemommeloven) som jo ofte igjen fører til at man får den samme behandlingen tilbake.

Spander en pils på en kamerat ute på byen, og sjansen er stor for at han gjør det samme mot deg en annen gang.

Gjest Raptuza
Skrevet

Jeg har stor tro på at rettferdigheten skje fyllest, men ikke på karmamåten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...