Trude Ruth Skrevet 9. juli 2014 #21 Del Skrevet 9. juli 2014 Eneste er at om vi blir invadert av uteomjordiske vesner, så står jeg først i køen med et skilt med "Welcome to Earth" på. Det er eneste jeg virkelig håper på at skal skje så lenge jeg er i live. Ellers er jeg ikke så bekymret over jordens undergang, og vet ikke helt om jeg har lyst til å overleve og kjempe for hver minste lille vanndråpe etterpå. Så Aliens forstår engelsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fandenivoldsk Skrevet 9. juli 2014 #22 Del Skrevet 9. juli 2014 Jeg hadde nok blitt "girl who dies first". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Timber Skrevet 9. juli 2014 #23 Del Skrevet 9. juli 2014 Så Aliens forstår engelsk? Selvfølgelig. Har du ikke sett noen filmer?? De lærer seg jo engelsk før de kommer hit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilmus Skrevet 9. juli 2014 #24 Del Skrevet 9. juli 2014 Tror vi skal greie oss en stund om noe skulle skje. Ikke at vi bevist forbereder oss til annet enn en mulig pengekrise (investert i noen edle metaller), men bor på småbruk, med egen skog, eget vann, høns, gris og hest…Og hagle.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 9. juli 2014 #25 Del Skrevet 9. juli 2014 Selvfølgelig. Har du ikke sett noen filmer?? De lærer seg jo engelsk før de kommer hit... Tsk, erru helt teit. De har selvsagt babelfish! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 9. juli 2014 #26 Del Skrevet 9. juli 2014 Hehe, argumentet om lageret på magen tror jeg at jeg må stjele ;-)Anonymous poster hash: 62b22...c7a Den er det lett å preppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 9. juli 2014 #27 Del Skrevet 9. juli 2014 Si "zombie-apokalypsen" eller noe slikt skjedde i dag. - Hvor lenge hadde du og din familie klary dere kun med det du har av mat i hus per nå? - Har du spesielle skills du tror ville hjulpet deg/dere til å overleve? - Dersom du fikk tid til å forberede deg på rn slik apokalypse, hva hadde du kjøpt inn/lært deg/hvilke planer hadde du lagt? 1. Per nå? En stund. Hermetikk er en fin ting. 2. Det burde holde med å lese US Army Survival Manual, Field Hygiene and Sanitation manual USMC, Close Combat manual USMC, Survival, Evasion & Recovery manual for US military (har alle sammen). :3 3. Samme som 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 9. juli 2014 #28 Del Skrevet 9. juli 2014 Syns det er et trist "livssyn" å sitte å vente på katastofe...særlig for ungene må det jo bli angstfremkallende å være vitne til hvordan foreldrene/de voksne styrer på, i tilfelle ragnarok banker på døren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raptuza Skrevet 9. juli 2014 #29 Del Skrevet 9. juli 2014 Men! Det positive med det er vel at man trenger jo ikke handle på ei god stund...! Og man har til føa ++ om man skulle miste jobben, finanskrise e.a.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BritneyBitch Skrevet 9. juli 2014 #30 Del Skrevet 9. juli 2014 Har pistol i nattbordskuffa, er ikke interessert i å overleve for enhver pris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #31 Del Skrevet 9. juli 2014 Minner meg om en paranoid fyr jeg kjenner, som i det siste har skaffet seg en hel drøss med dingser som skal gjøre det mulig å dyrke "supermat" fort når denne dagen kommer. Det er også vannrensere, tørrmat, hermetikk og annet gjemt og lagret på forskjellige steder. Tror nesten at han kommer til å bli fornærma om han ikke får behov for noe av dette noen gang... Anonymous poster hash: 0de83...7db Vel myndighetene i de fleste land anbefaler jo faktisk folk å ha mat og drikke for ihvertfall et par uker hjemme i tilfelle noe skjer. Ved en naturkatastrofe, el. som rammer store områder har ikke myndighetene kapasitet til hjelpe alle med en gang, og butikker har i dag veldig små lager av mat og de fleste vil bli tomme i løpet av 2-3 dager. Det er selvsagt ikke bra å gå helt overbord og være en paranoid person som legger opp hele sitt liv etter å forberede seg for en katastrofe, men alle burde ihvertfall ha en moderat grad av forberedelser som vann og mat for noen uker (uten fryser eller kjøleskap) og en måte å holde varmen om vinteren uten strøm. Anonymous poster hash: aac99...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoFuss Skrevet 10. juli 2014 #32 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg tror nok at preppere har en ganske nyttig hobby, og den kommer sikkert til nytte når de camper. Det fins en avart av preppere som jeg ikke liker så godt, og det er dem som samler masse våpen og anser at de skal overleve apokalypsen ved å drepe alle som vil ha stashet deres. De kommer garantert til å flippe over til å bli raidere selv, og drepe alle andre for å ta stashet deres. Dårlig karma. Så har du de som man bare må synes synd på, og som har brukt enorme summer til å fylle leiligheten sin med langtidsholdbar mat. De stryker med den første uka, og den som raner dem kommer til å være rimelig fornøyd med alle plastikkbøttene med frysetørka mat i mylar. Kun det beste er godt nok. Sjøl ligger jeg ikke så godt an. Jeg har en del utstyr, men ikke noe stort matlager. Skulle jeg skaffe meg noe for å preppe, så ville det være utstyr til vannrensing, og noen store dunker til å oppbevare drikkevann. Samt frysetørka mat. Jeg ville satset på å finne meg en avsides plass ved kysten, helst et sted med noen langgrunne strender der man kan sanke skjell og slikt. Fins det sauer i nærheten, så er det perfekt. Det tror jeg også.. en del skumle folk i den gjengen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 10. juli 2014 #33 Del Skrevet 10. juli 2014 Er ikke forberedt på zombieapokalypse eller noe slik, men for mer sannsynlige ting som at vi mister strømmen noen dager. Tørrvarer og ved til å fyre opp en kokeplate. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. juli 2014 #34 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg har slacka litt på survivinga etter at det i det siste har blitt fremstilt så veldig "Breivisk" og "Varg Vikernesisk" og antiglobalistisk, farlig og terroristaktig. Men jeg har bugout kit, mye erfaringer med overlevelse og skikk og bruk i skog og mark. Dyrker urter og litt gulrøtter og poteter osv for å holde kunnskapen ved like og lære meg triks for hvordan man får maks ut ei lita bassilliCUM da vettu. Er en HABIL fisker, og har penger/verdier spredd rundt for enhver situasjon. Så jeg hadde nok vært en 1 percenter ved et zombie-apokalypse antar jeg. I motsetning til de fleste survivalister er jeg en 1 percenter i det nåværende liv også. Gud jeg er perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. juli 2014 #35 Del Skrevet 10. juli 2014 Er ikke forberedt på zombieapokalypse eller noe slik, men for mer sannsynlige ting som at vi mister strømmen noen dager. Tørrvarer og ved til å fyre opp en kokeplate. Flink! Det er det det handler om. Om man rangerer ting så er det; - Strømbrudd på vinteren (kjipt, og lurt med de tingene du har) - En eller annen form for embargo grunnet krig/konflikter (visse matvarer ikke tilgjengelig i butikk over en viss periode) - En eller annen form for global katastrofe (vulkanutrbudd, elektromagnetisk puls, solar flare) - Ekstreme og varende konsekvenser av klimaendringer - Borgerkrig - Noen som driter seg ut og trykker på "Launch"-knappen og fyrer av noen atombomber (atom-krig) - Massiv verdenskrig, fullstendig kaos - Zombie-apokalypse - Invasjon fra Neptun Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. juli 2014 #36 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg tror nok at preppere har en ganske nyttig hobby, og den kommer sikkert til nytte når de camper. Det fins en avart av preppere som jeg ikke liker så godt, og det er dem som samler masse våpen og anser at de skal overleve apokalypsen ved å drepe alle som vil ha stashet deres. De kommer garantert til å flippe over til å bli raidere selv, og drepe alle andre for å ta stashet deres. Dårlig karma. Så har du de som man bare må synes synd på, og som har brukt enorme summer til å fylle leiligheten sin med langtidsholdbar mat. De stryker med den første uka, og den som raner dem kommer til å være rimelig fornøyd med alle plastikkbøttene med frysetørka mat i mylar. Kun det beste er godt nok. Sjøl ligger jeg ikke så godt an. Jeg har en del utstyr, men ikke noe stort matlager. Skulle jeg skaffe meg noe for å preppe, så ville det være utstyr til vannrensing, og noen store dunker til å oppbevare drikkevann. Samt frysetørka mat. Jeg ville satset på å finne meg en avsides plass ved kysten, helst et sted med noen langgrunne strender der man kan sanke skjell og slikt. Fins det sauer i nærheten, så er det perfekt. Mhm..mr politisk korrekt. Har du fått høre av avisene at man skal latterliggjøre folk som liker survivalisme fordi det er noen gærninger i USA som stacker våpen? Du glemmer å nevne de som liker dyster sci-fi, som elsker friluftsliv, som elsker tanken om et enklere liv og som lefler litt med disse tingene på fritiden og ellers er helt normale friske oppegående folk. Det er nok majoriteten av oss "skumle preppere" som er i den kategorien. Tanken på en mindre verden, en ikke-globalisert verden, en verden med mer naturlige verdier frister meg på mange måter. Men jeg og de fleste andre er fullt tilstedeværende i den virkelige verden paralellt med at vi leser on the beach og tar oss litt flere fisketurer enn den jevne stillesittende kontorrotte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoFuss Skrevet 10. juli 2014 #37 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg så et program om ei dame som syltet og hermetiserte og som holdt matlagingskurs for andre preppers. Hun viste fram kjelleren sin og sa at når katastrofen kom og hadde vart en stund så ville hun være den eneste som fortsatt ville være overvektig. Hermetisering og sylting er greit nok, det burde kanskje flere av oss gjort uansett for å ta vare på de råvarene vi er i stand til å få tak i. Men jeg syns dette doomsdaysprepperiet blir litt i overkant og heller fortsatt til at når jorda går under så er det mye mat som går til spille som jeg aldri vil få glede av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. juli 2014 #38 Del Skrevet 10. juli 2014 Jeg så et program om ei dame som syltet og hermetiserte og som holdt matlagingskurs for andre preppers. Hun viste fram kjelleren sin og sa at når katastrofen kom og hadde vart en stund så ville hun være den eneste som fortsatt ville være overvektig. Hermetisering og sylting er greit nok, det burde kanskje flere av oss gjort uansett for å ta vare på de råvarene vi er i stand til å få tak i. Men jeg syns dette doomsdaysprepperiet blir litt i overkant og heller fortsatt til at når jorda går under så er det mye mat som går til spille som jeg aldri vil få glede av. Jordan går nok aldri under og sannsynligheten for at det utvikles et virus som gjør mennesker til zombier er vel heller liten. Men å tro at vesten garantert vil forbli stabil i hele vår levetid er i beste fall naivt. Det er ikke mer enn 70 år siden andre verdenskrig, og det var mange som klarte seg bedre enn andre på den tiden grunnet litt bedre plasseringer og litt mer framsynthet enn andre. Det handler ikke så mye om å bli helt gal i mine øyne. Man trenger ikke være den som blir intervjuet på tv fordi man har gått "all out". Men man har ingenting å tape på å ha i bakhodet at KANSKJE så kan ting skje. Jeg tror neppe folk på Kypros trodde at bankene bare skulle ta 70% av pengene deres. De som hadde hedget seg litt med gull/sølv eller penger i madrassen tapte mindre penger. Det koster meg ingenting, annet enn potensielt bittelitt mindre rente på å ha noen titusener gravd ned i hagen. Om bankene skulle bli stengt (bankrun - noe som har skjedd før, seinst på kypros i fjor) i forbindelse med en krig eller ekstreme naturkatastrofer eller noe annet så har jeg rask tilgang på cash til å kjøpe nødvendig utstyr. Å ha friluftsutstyr er jo noe den jevne nordmann har plenty av tilgang på. Alle har jo bugout-kit i Norge. I USA er det ikke så normalt å ha 4 soveposer for hver sesong, tre telt, hundre fiskestenger, oppblåsbare kanoer, terrengsykler, garn og you name it. Vi er jo nermest klare for madmax i Norge i forhold til den jevne amerikaner. Sånn sett er det jo mye mer crazy å leve sånn i USA enn i Norge. Det er kanskje litt overkill å eie en biosuit og gassmasker osv, og det gjør jeg ikke selv - men jeg drømmer jo om å kjøpe biosuits til familien. Spørs om kona blir så glad, så jeg venter nok litt.. Å dyrke egen mat er jo noe vi faktisk kanskje BLIR nødt til i framtiden. Matsikkerheten er jo ekstremt lav i vestlige verden. Man aner ikke hvor ting kommer fra eller hvordan de er produsert. Sprøytegifter masseprodusert dritt. Det er bare helsegevinster på å dyrke egen mat. Så i den grad man klarer/gidder det så ser jeg bare positivt på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. juli 2014 #39 Del Skrevet 10. juli 2014 Tror vi skal greie oss en stund om noe skulle skje. Ikke at vi bevist forbereder oss til annet enn en mulig pengekrise (investert i noen edle metaller), men bor på småbruk, med egen skog, eget vann, høns, gris og hest…Og hagle.. Fornuftig. Om dere har kjøpt sølv under 25$ unsen eller gull under 1800$ så tror jeg dere har gjort en god investering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilmus Skrevet 10. juli 2014 #40 Del Skrevet 10. juli 2014 Fornuftig. Om dere har kjøpt sølv under 25$ unsen eller gull under 1800$ så tror jeg dere har gjort en god investering. Ja, det kan se ut som vi går en spennende tid i møte med tanke på sølv og gull gett.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå