Gå til innhold

Statsborgerskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere dette spørsmålet, så det ble her..og det er laangt hehe. dette gjelder barn av vestlig mor og arabisk far.

I de fleste(?) muslimske land skal barn av far fra dette landet automatisk få statsborgerskap fra fars land slik at man da er under dette landets lover og regler. Nå har det seg slik at min far kvittet seg med sitt opprinnelige statsborgerskap da jeg var rundt 8 år pga komplikasjoner hver gang vi reiste på besøk til hans hjemland. Han har ikke registrert i sitt hjemland at han har barn,men pga etternavnet mitt blir jeg spurt om far er opprinnelig fra dette landet ved passkontrollen og nektet utreise dersom min far (som var i norge da, reise med min mor) ikke ga moren min et stemplet dokument der han ga moren min fullmakt.

Siden jeg nå har opplevd dette, lurer jeg på om jeg er registrert som statsborger i dette landet uten min viten og kan de tvinge meg til å få statsborgerskap nå? Fyller 18 om et halvt år.

Anonymous poster hash: cc594...fbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du norsk pass? I så fall kan ingen nekte deg å velge norsk statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 38fbe...634
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er om du kan reise fritt når du er myndig, eller om du fortsatt som ugift må ha fars tillatelse for å reise ut?

Et mer ekstrem løsning kunne være om du skiftet navn til mors pikenavn, men om det vil hjelpe vet jeg ikke.

Anonymous poster hash: e9827...662
AnonymBruker
Skrevet

Har du norsk pass? I så fall kan ingen nekte deg å velge norsk statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 38fbe...634

ts her, ja har norsk pass, men tror man kan ha begge? Det virker som om de ikke tar hensyn til at man har norsk pass og er bare opptatt av at man er barn av en som opprinnelig er fra deres land. De kan vel ikke bare bestemme at jeg automatisk får det når jeg i alle år kun har hatt norsk?

Anonymous poster hash: cc594...fbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...