Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal for første gang reise til Russland i sommer, nærmere bestemt St. Petersburg.

Jeg lurer på om noen av dere har vært der før og har noe å anbefale? Tenker da på aktiviteter, severdigheter osv.

Lurer også på om noen har noen generelle Russland-tips? Noe man bør prøve/gjøre/få med seg? Er det noe som det lønner seg å shoppe, noe som er billig, for eksempel klær? Spesielle klesbutikker osv?

Håper noen har litt nyttig informasjon å komme med.

På forhånd takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i St petersburg i forbindelse med et cruise og vi hadde guide og buss hele dagen. Jeg er glad for at jeg ikke måtte finne frem på egenhånd. Vil i alle fall anbefale the Hermitage altså vinterpalasset.

Det var en stor opplevelse.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg er i Russland, shopper jeg mest ting som jeg ikke finner hjemme. Leker/gaver (de er gode på barneleker i Russland og Øst-Europa generelt). Ullsjal, og slikt. Men mest av alt bare ser jeg meg omkring, spiser og drikker russiske spesialiteter.

Hvis man liker dyre ting, smykker, eksklusive klær, tipper jeg det er mye å få kjøpt pga at de nyrike (hehe, nå kalles de kanskje ikke det lenger, er vel et gammelt ord) russerne liker å ha godt utvalg når de shopper.

Jeg liker å finne markeder litt utenfor sentrum, det er mye rart å få tak i der. En gang kjøpte jeg et lite, gammelt trekkspill og noen skosåler laget av kaninpels! Men på slike steder bør man nok kunne språket for å få stort utbytte av turen.

Ellers er de gode på klassisk musikk, opera, og selvfølgelig ballett. Ville fått med meg noe kulturelt når jeg var der hvis jeg var deg!

Anonymous poster hash: 5f3c1...d79
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Jeg ville anbefalt og reist hit om du har mulighet til det http://en.wikipedia.org/wiki/Tsarskoye_Selo

Egentlig ville jeg anbefalt alle tidligere Keiserlige residenser i Sankt Petersburg og rundt Sankt Petersburg.

Endret av Corto Maltese
Gjest Ciegus
Skrevet

Du MÅ få med deg Peterhof-palasset, ha en hel dag til å gå rundt og kikke i hagene. Såå nydelig.

Ville også prøvd å komme meg på ballett. Ellers regner jeg med du har kontroll på de største severdighetene i selve byen. Mye flott å se på.

Skrevet

Takk for alle svar så langt! (Vil gjerne også ha flere! ;) )

Jeg har vært i St petersburg i forbindelse med et cruise og vi hadde guide og buss hele dagen. Jeg er glad for at jeg ikke måtte finne frem på egenhånd. Vil i alle fall anbefale the Hermitage altså vinterpalasset.
Det var en stor opplevelse.

Vinterpalasset har jeg allerede bestemt meg for å se! Var dere inne der (hvis det er mulig)? Er det noe du anbefaler, eller holder det å beskue det fra utsiden?

Jeg skal treffe en bekjent, så da satser jeg på at jeg får litt guiding også når jeg kommer dit.

Når jeg er i Russland, shopper jeg mest ting som jeg ikke finner hjemme. Leker/gaver (de er gode på barneleker i Russland og Øst-Europa generelt). Ullsjal, og slikt. Men mest av alt bare ser jeg meg omkring, spiser og drikker russiske spesialiteter.

Hvis man liker dyre ting, smykker, eksklusive klær, tipper jeg det er mye å få kjøpt pga at de nyrike (hehe, nå kalles de kanskje ikke det lenger, er vel et gammelt ord) russerne liker å ha godt utvalg når de shopper.

Jeg liker å finne markeder litt utenfor sentrum, det er mye rart å få tak i der. En gang kjøpte jeg et lite, gammelt trekkspill og noen skosåler laget av kaninpels! Men på slike steder bør man nok kunne språket for å få stort utbytte av turen.

Ellers er de gode på klassisk musikk, opera, og selvfølgelig ballett. Ville fått med meg noe kulturelt når jeg var der hvis jeg var deg!

Anonymous poster hash: 5f3c1...d79

Skal prøve å må med meg et kulturelt innslag når jeg først er der.

Tror ikke jeg kommer til å handle svært dyre ting, har ikke stappfull lommebok og er ikke noe luksusdyr. Men håper å finne meg noen plagg og kanskje noen sko. Litt som minne om turen og også bare litt for å shoppe noen sommerklær eller høstklær:)

Jeg ville anbefalt og reist hit om du har mulighet til det http://en.wikipedia.org/wiki/Tsarskoye_Selo

Egentlig ville jeg anbefalt alle tidligere Keiserlige residenser i Sankt Petersburg og rundt Sankt Petersburg.

Har lyst til å prøve å få med meg et palass/slott utenfor byen også. Har vært på noe lignende utenfor Berlin tidligere, og synes det er svært flott å gå rundt å se på store flotte hager og bygninger!
Men du anbefaler Tsarskoye Selo som det fineste/det man helst bør få med seg?:)

Du MÅ få med deg Peterhof-palasset, ha en hel dag til å gå rundt og kikke i hagene. Såå nydelig.

Ville også prøvd å komme meg på ballett. Ellers regner jeg med du har kontroll på de største severdighetene i selve byen. Mye flott å se på.

Peterhof-palasset og ballett er notert, vil gjøre det dersom det blir tid! Takk for tips! :)

Gjest Ciegus
Skrevet

Takk for alle svar så langt! (Vil gjerne også ha flere! ;) )

Vinterpalasset har jeg allerede bestemt meg for å se! Var dere inne der (hvis det er mulig)? Er det noe du anbefaler, eller holder det å beskue det fra utsiden?

Jeg skal treffe en bekjent, så da satser jeg på at jeg får litt guiding også når jeg kommer dit.

Skal prøve å må med meg et kulturelt innslag når jeg først er der.

Tror ikke jeg kommer til å handle svært dyre ting, har ikke stappfull lommebok og er ikke noe luksusdyr. Men håper å finne meg noen plagg og kanskje noen sko. Litt som minne om turen og også bare litt for å shoppe noen sommerklær eller høstklær:)

Har lyst til å prøve å få med meg et palass/slott utenfor byen også. Har vært på noe lignende utenfor Berlin tidligere, og synes det er svært flott å gå rundt å se på store flotte hager og bygninger!

Men du anbefaler Tsarskoye Selo som det fineste/det man helst bør få med seg? :)

Peterhof-palasset og ballett er notert, vil gjøre det dersom det blir tid! Takk for tips! :)

Peterhof er ikke noe du bør gjøre "dersom det blir tid" - du bør gjøre det uansett, mener jeg. ;) Det er ikke bare snakk om ett palass, men en svær "hage" full av vakre fontener. Nydelig hvis det er OK vær. Jeg har vært i St. Petersburg 3 ganger, alle gangene har jeg dratt til Peterhof, selv den ene gangen vi bare hadde to dager der i byen.

Fullt mulig å gå inn i Vinterpalasset ja, og det anbefales også (hvertfall av meg).

Skrevet

Peterhof er ikke noe du bør gjøre "dersom det blir tid" - du bør gjøre det uansett, mener jeg. ;) Det er ikke bare snakk om ett palass, men en svær "hage" full av vakre fontener. Nydelig hvis det er OK vær. Jeg har vært i St. Petersburg 3 ganger, alle gangene har jeg dratt til Peterhof, selv den ene gangen vi bare hadde to dager der i byen.

Fullt mulig å gå inn i Vinterpalasset ja, og det anbefales også (hvertfall av meg).

Da plotter jeg Peterhof inn på programmet og kommer helt sikkert til å dra dit en av dagene! Skal være i byen flere dager, så da er det like greit å bare bestemme at det blir en tur dit. Takk for synspunkter! :)

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Men du anbefaler Tsarskoye Selo som det fineste/det man helst bør få med seg? :)

Ja vist jeg skal anbefale en ting så anbefaler jeg Tsarskoye Selo

AnonymBruker
Skrevet

Vinterpalasset og sommerpalasset!

Få med deg en opera eller ballett!

Ellers vet jeg ikke, for jeg har ikke vært der... :sjenert:

Anonymous poster hash: f3314...d91
Gjest Ciegus
Skrevet

Vinterpalasset og sommerpalasset!

Få med deg en opera eller ballett!

Ellers vet jeg ikke, for jeg har ikke vært der... :sjenert:

Anonymous poster hash: f3314...d91

Sommerpalasset er vel det samme som Peterhof, er det ikke? Eller husker jeg feil? :)

Skrevet

Når reiser du? Nå er det hvite netter i St. Petersburg, og en White Nights festival som er verdt å få med seg :)http://mariinsky.us/festivals/festivals-stars-of-the-white-nights/

På denne tiden er det mange russere som reiser til innsjøer og tjern ved midnatt (det er jo lyst ute) for å drikke litt og bade, kanskje personen du kjenner er glad i denne tradisjonen også?

Som flere her nevner så bør du absolutt besøke Peterhof, jeg anbefaler deg å komme hit via sjøveien (da får du også FLOTT utsikt til Petersburgs vakre bygninger) - før i tiden gikk båtene ved "the Church of ressurection", jeg er ikke sikker på om båtene går derfra lenger, men jeg vil tro de gjør det? Det pleier å være fonteneshow ved Peterhof, og du bør også ta deg en tur inn i palasset. Blir du veldig varm kan du spyle deg i vannstrålene som spruter ved benkene i parken :) - Her kan du titte litt på hagen http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g298507-d305116-Reviews-Summer_Garden_Letny_Sad_and_Summer_Palace_of_Peter_I-St_Petersburg_Northwestern_Di.html

Tsarens landsby ligger i Pushkin, og Katarina-palasset er vel verdt et besøk! Her finner du også Aleksanderpalasset og en nydelig park med blomster, innsjøer og lysthus.

I kjelleren i Vinterpalasset bor det mange katter som passer på stedet. Opprinnelig var de der for å fange mus, men nå lever de som konger. De har faste ansatte som passer på dem og får veterinærhjelp når de trenger det. Det er også mye flott kunst i Eremitasjen! Alle palassene er flotte på hver sin måte så her må du bare velge hva som passer deg best.

PS. Hvis du ser folk med bjørnunger eller andre dyr foran Vinterpalasset, så IKKE ta bilde av/med dem. Det er mye lidelse bak dette :( Vær så snill å boikott hvis du ser det!

Ellers så vil jeg nevne andre ting jeg synes er verdt å se:

- Imperial Porcelain Factory

- St. Isaacs katedralen

- Peter & Paul fortress

- Marble Palace (palasset som Katarina den store fikk bygget til sin elsker) http://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g298507-d305115-Reviews-Marble_Palace-St_Petersburg_Northwestern_District.html

- Du kan egentlig bare vandre rundt og se på byen, den er en attraksjon i seg selv :)

Husk å smake på Pelmeni. Dette er en slags russisk tortellini som er fylt med kjøttdeig/sopp/kirsebær, man spiser det varmt med rømme og det er veldig godt! :spise:

• Liker 1
Skrevet

Ta en tur til Gostiny Dvor for shopping :)

Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Sommerpalasset er vel det samme som Peterhof, er det ikke? Eller husker jeg feil? :)

Det stemmer

Peterhof var jo palasset de russiske keiserene bodde i på sommeren, Med unntak egnetlig med Nikolaij II som pleide og dra ned til Livadia Palasset på Krim halvøyen i sommer månedene.

Endret av Corto Maltese
Skrevet

Vi var på lang guidet rundtur inne i vinterpalasset og det var en imponerende vandring i kunstens verden.

Virkelig flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...