Gå til innhold

Hvor mye penger er det normalt å ha hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler aldri med kontanter, bruker kun kredittkort og har kun noen få hundrelapper i lommeboken og noen tiere på en sparegris. Foreldrene mine pleide å ha huset fullt av kontanter, men det var jo en annen tid. Venninnene mine sier de har 2000-10000 i lommeboken/hjemme. Fikk helt sjokk av hun som har 10000 hjemme, men hun mener det er viktig å ha mye kontanter i tilfelle bankene går konkurs. Synes det var litt rar tankegang sånn som situasjonen er i Norge i dag.

Hvor mye penger tror dere er vanlig å ha i lommeboken og hjemme?

Anonymous poster hash: 54b63...72e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Minst 30 tusen i safen.

Anonymous poster hash: faa20...cc3
Skrevet

Tror jeg har noen mynter i lommeboken. Ellers har jeg alt i banken.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ganske så nøyaktig 26,- i kontanter akkurat nå. Resten er i banken.

• Liker 3
Skrevet

Har alltid noen hundrelapper i lommeboka til mat og røyk, ellers blir lønningen fordelt på forbrukskonto, sparekonto eller husleiekonto så fort den kommer inn. Fikk ideen fra Luksusfellen :) Aldri mer "Vi kan ikke se å ha mottatt..." for meg! :)

Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Hun tenker rett, men spørsmålet er om hun er riktig navla..

Jeg har mesteparten av pengene mine i eiendom

Så har jeg litt mindre på aksjer

Halvparten av det jeg har på aksjer har jeg på sølv og gull

Halvparten av det igjen har jeg på høyrentekonto

Så har jeg cirka 40.000 gravd ned i hagen i tilfelle bankene skulle gå tomme for penger, om det skulle bli borgerkrig, sosial uro av annen art eller whatnot. Man vet aldri. Penger man kan få bruk for i en overgansperiode til å raske med seg masse mat, ammo og vann før man kjører på hytta.

Det handler om å diversifisere tilgangene sine, og ikke legge alle eggene i samme kurv.

Men å bare ha 20.000 liggende i madrassen uten å ha noen større plan eller logikk bak det vitner mer om "nyhetsspeilet"-galskap.

Endret av FuturePrimitive
Skrevet

Jeg har 1000 kroner + noen mynter i kontanter. At jeg har de 1000 kronene er tilfeldig og er en konsekvens av at jeg får penger til jul og bursdag og siden jeg aldri bruker kontanter blir de bare liggende.

AnonymBruker
Skrevet

Har vek stort sett 4-500 kroner liggende. Greit å ha når ungene skal i butikken eller vi skal ta bussen.

Bankene konk? Tja.. Nei!

Anonymous poster hash: ec42d...832

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Har vel et par hundre i mynt. Greit å ha om man må ta bussen eller noe

Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Så har jeg cirka 40.000 gravd ned i hagen i tilfelle bankene skulle gå tomme for penger, om det skulle bli borgerkrig, sosial uro av annen art eller whatnot. Man vet aldri. Penger man kan få bruk for i en overgansperiode til å raske med seg masse mat, ammo og vann før man kjører på hytta.

Det handler om å diversifisere tilgangene sine, og ikke legge alle eggene i samme kurv.

Men å bare ha 20.000 liggende i madrassen uten å ha noen større plan eller logikk bak det vitner mer om "nyhetsspeilet"-galskap.

Jeg ser ikke den store forskjellen på å ha 20 000 liggende i madrassen og 40 000 gravd ned i hagen :fnise: Ei heller forskjellen på "nyhetsspeilet-galskap" og å frykte borgerkrig.

Det er ofte jeg ikke har en eneste krone i cash, jeg bruker det så sjelden. Men prøver å ha litt i lommeboka i tilfelle (ikke i tilfelle borgerkrig, men i tilfelle vinlotteri på jobben). Ingenting som er "stashet" hjemme.

Med unntak av kanskje rundt 1000kr liggende i euro, pund og dollar i en boks jeg tømmer lommeboka i etter reise. Bruker mye mer kontanter i utlandet, greit på restauranter når man er fem stk som skal splitte en regning osv.

• Liker 10
Skrevet

Jeg har bare et par hundre normalt, men skal ta ut mer i dag. I ferien er vi ofte sammen med andre, og da er det greit å ha kontanter ved deling av restaurantregninger, eller betaling av ferga til hytta etc... Ellers i året har jeg bare så det rekker til en bussbillett omtrent

Skrevet

Jeg har 50 kr i lommeboka siden jeg fikk tilbake penger en kollega lånte for et par uker siden...

AnonymBruker
Skrevet

jeg administrerte et kollektiv for noen år tilbake der husleien var 16k. Da hadde jeg en måneds husleie i kontanter sånn i tilfelle. Nå har jeg sikkert rundt 10k igjen av de pengene liggende i skuffen. Det føles riktig.

Anonymous poster hash: 328bb...b48
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å måtte være den som informerer deg om at kontanter er noe av det første som mister verdien når slike store kriser inntreffer. Om bankene kollapser så mister kontanter verdi også. Hadde faktisk vært bedre å fylle barskapet skikkelig f.eks, for brennevin er det alltid et marked for uansett hva som skjer...

Anonymous poster hash: e2ec3...b4d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et par tusen på et syltetøyglass, kjekt å ha til mat om vi begge blir blakk.

Anonymous poster hash: cc173...4b5
  • Liker 1
Skrevet

Beklager å måtte være den som informerer deg om at kontanter er noe av det første som mister verdien når slike store kriser inntreffer. Om bankene kollapser så mister kontanter verdi også. Hadde faktisk vært bedre å fylle barskapet skikkelig f.eks, for brennevin er det alltid et marked for uansett hva som skjer...

Bedre å sikre seg mat med lang holdbarhetsdato som holder noen år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen kronestykker som ruller rundt.

Norge har en av verdens beste garantiordninger for banker. Om banken til venninnene dine går konkurs med resultat at penger blir tapt så er AS Norge det samme, ts. Jeg vil anbefale deg be henne google dette fenomenet (som jeg trodde alle voksne visste om).

Det eneste du (under tvil) trenger kontanter til er en dags forbruk om kortet ditt skulle bli stjålet.

Anonymous poster hash: 51b22...659
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å sikre seg mat med lang holdbarhetsdato som holder noen år.

Det tok jeg som en selvfølge at en som bekymrer seg for slike krisesituasjon har gjort allerede. Men sprit er evigvarende og vil alltid være en etterspurt vare.

Skrevet

Akkurat nå har jeg hundre kroner i lommeboka, men det er ikke krise om jeg ikke har det. Kjekt å ha til parkering.

Ellers står alt i banken. Hadde blitt mer engstelig dersom jeg skulle ha oppbevart flere tusen kroner i hjemmet. Ikke bare pga ran, men brann, vannskader, man vet aldri.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...