Gå til innhold

Detox - bra eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nytt forsøk.....

Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt, for n'te gang. Men denne gangen har jeg brukt tid på å tenke hvorfor, hvordan osv. Har vært overvektig nesten hele mitt voksne liv og har gått mye opp og ned i vekt. Vet jeg klarer å gå ned, utfordringen er å forbli der.

Jeg innser også at alderen gjør det vanskeligere etterhvert og ser at endring av livstid er det som teller. Jeg har meldt meg inn i vektklubben og har et tidsaspektet på 1 år. Håper å klare å gå ned 25 kg (fra 85 til 65). Ser rundt meg utrolig mange damer som er noe eldre enn meg som er overvektig, jeg blir 50 om 3 år og vil ikke ha en mage som stikker lenger ut enn puppene! Jeg er veldig motivert, jeg innser at jeg står i fåre for å få livsstilssykdommer som diabetes og hjertetrøbbel. Jeg har barn og ønsker å være en aktiv mamma ennå i mange år.

Jeg forstår at jeg aldri kommer til å få en kropp som en 20 åring, men jeg vil være en flott dame i min beste alder. Satser på et variert kosthold og hvor jeg i starten kommer til å telle kalorier + mosjon i form av gå- og joggeturer.

Så er det at jeg lurer på om det kan være lurt å starte med en rensing? En detox. Har ingen erfaring med det annet enn hva jeg har sett på utenlandske helseprogram. Men kan det være en fin måte å få prosessen i gang? Å få en god start som gir motivasjon?

Hører gjerne fra noen som har erfaring.

Anonymous poster hash: 44aaa...9d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Detox har ingen effekt. Det det hevdes at disse kurene gjør, er funksjoner som kroppen din utøver hver eneste dag, helt av seg selv.

Detox er bare bløff, og i beste fall ufarlig.

Anonymous poster hash: 5cc40...64b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble litt feil i HI. Ønsker å gå ned 25 kg (fra 85 til 60)

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt feil i HI. Ønsker å gå ned 25 kg (fra 85 til 60)Anonymous poster hash: 44aaa...9d5

Da må du spise sunt, og avpasse næringsinntak med aktivitetsnivå. Det er den eneste måten som fungerer tilfredsstillende. "Kurer" og vidundermetoder er bare bløff. Noen utnytter dine komplekser til å lure til seg pengene dine ved å lokke med ting som ikke fungerer. Det finnes ingen "quick fix."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du spise sunt, og avpasse næringsinntak med aktivitetsnivå. Det er den eneste måten som fungerer tilfredsstillende. "Kurer" og vidundermetoder er bare bløff. Noen utnytter dine komplekser til å lure til seg pengene dine ved å lokke med ting som ikke fungerer. Det finnes ingen "quick fix."Anonymous poster hash: 5cc40...64b

Nå kom det vel tydelig fram i hovedinnlegget mitt at jeg overhode ikke er ute etter noe quick fix. Tvert i mot. Og jeg trenger ikke råd angående selve opplegget, der mener jeg at jeg har kontroll. Jeg lurte bare på om det kunne ha noe for seg å starte med en detox for å "komme igang". For å se resultater fort som kan være med på å motivere på veien i en prosess som jeg vet kommer til å ta tid.

Ts

Gjest Runforit
Skrevet

Tenk rene råvarer og mer hverdagsaktivitet. Det er all detox kroppen din trenger.

Om du fokuserer på kjøtt, fisk, fugl, egg, nøtter, oljer, grønnsaker, frukt, fullkornsris/pasta, søtpotet, bønner, kikerter, linser etc så er du allerede et godt stykke på vei. Om du har mye sukkercravings så vil du merke forskjell når du får i deg mer proteiner og fett da blodsukkeret blir mer stabilt.

For min del er de viktigste måltidene frokost, lunsj og middag. De er det største måltidene som holder meg mett og jeg kjører på med mye proteiner og fett. Jeg er aldri sulten mellom måltider når jeg spiser sånn. Har 2 mindre måltider som mellom og kvelds slik at jeg får i meg nok mat. Tenk tallerkenmodus og at du ikke trenger mer karbohydrater enn størrelsen på knytteneven din i ferdigkokt tilstand.

I tillegg så burde du starte opp med trening minst 3 ganger i uka. Finn en treningsform du liker og fokuser på at du skal starte slik formen tillater uten og bli superdeppa over hvor dårlig form du er i. Formen kommet. Nøkkelen er kontinuitet. Vi har alle vært der en gang og det er tøft å starte, men heldigvis kommer formen kjappere enn du aner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå kom det vel tydelig fram i hovedinnlegget mitt at jeg overhode ikke er ute etter noe quick fix. Tvert i mot. Og jeg trenger ikke råd angående selve opplegget, der mener jeg at jeg har kontroll. Jeg lurte bare på om det kunne ha noe for seg å starte med en detox for å "komme igang". For å se resultater fort som kan være med på å motivere på veien i en prosess som jeg vet kommer til å ta tid.

TsAnonymous poster hash: 44aaa...9d5

Da er svaret på spørsmålet ditt, at det slett ikke har noe for seg.

Skrevet

"Detox" betyr å rense ut giftstoffer. Kroppen skiller ut de fleste giftstoffer helt av seg selv hele tida, de stoffene som ikke skilles ut er blant annet dioksiner. Du kan ikke påvirke dette med noen "detox-kur".

Det er klart, hvis du spiser mye drittmat, drikker mye kaffe og en del alkohol, vil du kjenne deg mye bedre etter noen dager på grovbrød, frukt og grønnsaker. Det betyr ikke at du skiller ut flere eller mer giftstoffer enn tidligere, du bare får i deg færre.

Det beste du kan gjøre er å spise vanlig sunn mat i passelige mengder, begynne med en eller annen form for trening, og sist, men ikke minst, være i aktivitet hver dag. Det betyr ikke at du skal trene hver dag, men ca. 80% av alle nordmenn oppfyller ikke helsemyndighetenes minimumsanbefaling om en halvtime aktivitet hver dag.

En halvtime er i seg selv ekstremt lite, hvis du ser på hva mennesket er tilpassa fra naturens side. Det er bare de siste tiårene at det har blitt mulig å være inaktiv mesteparten av dagen, før det har mennesker, med unntak av de aller rikeste, vært i aktivitet i flere timer hver dag. Går tur, bruk sykkelen istedenfor bil, ta trappa, ikke heisen osv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror på at en detox er en bra start på en slanke kur :)

Jeg er en av de som tar en detox"kur" 2 ganger i året . spiser da kun smothier laget av frukt og grønnsaker og drikker masse vann. Holder på slik i 10 dager før jeg går over på fastføde igjen . Trener også hot (bikram) yoga hverdag . For å stresse ned kroppen og hjelpe nyrene til å lettere svette ut avfallstoffer.

Jeg har troen på at en slik detox er bra for koppen for selv om jeg spiser sunt (vegetarkost ) og trener hver dag så syntes jeg en sånn kur stresser ned kroppen og jeg føler meg alltid så lett og fylt av energi etterpå. Jeg tror at kroppen i perioder har godt av en slik juice faste.

Men detox som en kvikk fix har jeg lite tro på .

Skrevet

Ts

Det er ingen ting som "detox"-er deg som du kan spise. Men kroppen vil "rense" seg selv hvis du lar være å spise det som er "farlig" eller giftig. Jeg bruker mye anførselstegn her for det er en flytende grense mellom mye av dette. Sukker i seg selv er ingen gift, men det er ikke tvil om at den over tid er med på å forvitre kroppen dersom dosen er over en viss mengde. Det gjelder forsåvidt uansett om sukkeret kommer fra frukt, farin, eller palmeblomst.

Samtidig er det andre giftstoffer som myndighetene hevder er trygge i den dosen de finnes i matvaren. De innrømmer samtidig at de ikke vet om det er skadelig å innta en blanding av giftstoffer selv om enkeltdosene er lave.

I tillegg vet vi at fet fisk inneholder mer tungmetaller enn hva som er ideelt. Det har også vært mye skriverier om at mengdene i f.eks. oppdrettslaks er ekstremt høye, men dette benektes jo. Til tross for at man omtrent ikke tester dette. Russland tok jo dette opp i sin tid og det endte i boikott av Norsk laks.

Norges triste stolthet.

Dette har nødvendigvis ikke noe med slanking å gjøre, men om du vil redusere mengden gift i kroppen bør du la være å spise det. Legg om til et kosthold der du bruker mest mulig nærprodusert, økologisk mat.

Vær bevisst på hvem sin fisk du spiser, hvilke dyr (og hva disse spiser) så vil kroppen etterhvert rense seg selv.

Et fokus på sunn mat vil muligens gi deg vektnedgang, men om det er eneste fokus bør man kanskje fokusere på energirestriksjon i form av lavkarbo og/eller en kombinasjon av det og kcal-telling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...