Gå til innhold

Jeg kjøper billig, og selger dyrere.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper biler som jeg finner billig, også selger jeg de dyrere og tjener penger på det.

Burde jeg ha dårlig samvittighet for det?

Jeg mener, alt vi kjøper har jo blitt solgt dyrere i flere ledd for at selger skal tjene penger. Det er jo sånn verden fungerer.

Men jeg gjør jo dette på hobby og fritid, og betaler ikke skatt.

Jeg lurer ingen, sier alt som det er og er ærlig. Men er redd for å bli oppdaget fordi jeg ikke betaler skatt av overskuddet da. Burde jeg være redd for det?

Anonymous poster hash: b9c89...4ad
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg gjør jo dette på hobby og fritid, og betaler ikke skatt.

Jeg lurer ingen, sier alt som det er og er ærlig. Men er redd for å bli oppdaget fordi jeg ikke betaler skatt av overskuddet da. Burde jeg være redd for det?

Du er like "ærlig" som en uføretrygdet som jobber svart på siden. Skjønner?

Anonymous poster hash: b0ab8...23b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke ærlig, hobbyinntekter skal også meldes inn. Samt at du trolig gjør noe mer ulovlig mtp eierskap og melde eierskifte, for skattemyndighetene blir ofte interessert når noen kjøper/selger biler i stor stil og går inn for å undersøke. Trenger ikke komme opp i tosifret antall biler i året før de får interesse for deg, og interessen får de via meldinger om eierskifte. Så om du i tillegg jukser med dette så er du jo så langt fra ærlig som en person kan komme.

Du bør ha dårlig samvittighet for dette inntil du følger reglene og skatter av inntektene (og hobbyinntektene dine. Man kan tjene en viss mengde via bi-inntekter uten å skatte noe særlig for det, så det er mulig du gjør deg til kjeltring uten å egentlig tjene noe særlig på det.)

Anonymous poster hash: 1240d...68f
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er like "ærlig" som en uføretrygdet som jobber svart på siden. Skjønner?

Ja. Men jeg synes det er stygt at man skal betale skatt for alt man foretar seg. Jeg gjør rett for meg og jobber livet av meg. Det at jeg har en hobby og tjener litt penger ekstra på den, synes jeg er ok. Mange som gjør mye verre ting. Jeg har aldri sykemeldt meg eller gjort noe urett.

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke ærlig, hobbyinntekter skal også meldes inn. Samt at du trolig gjør noe mer ulovlig mtp eierskap og melde eierskifte, for skattemyndighetene blir ofte interessert når noen kjøper/selger biler i stor stil og går inn for å undersøke. Trenger ikke komme opp i tosifret antall biler i året før de får interesse for deg, og interessen får de via meldinger om eierskifte. Så om du i tillegg jukser med dette så er du jo så langt fra ærlig som en person kan komme.

Du bør ha dårlig samvittighet for dette inntil du følger reglene og skatter av inntektene (og hobbyinntektene dine. Man kan tjene en viss mengde via bi-inntekter uten å skatte noe særlig for det, så det er mulig du gjør deg til kjeltring uten å egentlig tjene noe særlig på det.)

Båter da? De blir det jo ikke eierskifte på, så det går jo bra så lenge det ikke går så fryktelig mye inn og utav konto.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Men jeg synes det er stygt at man skal betale skatt for alt man foretar seg. Jeg gjør rett for meg og jobber livet av meg. Det at jeg har en hobby og tjener litt penger ekstra på den, synes jeg er ok. Mange som gjør mye verre ting. Jeg har aldri sykemeldt meg eller gjort noe urett.

Akkurat det du gjør, er urett. Idiot.

Anonymous poster hash: f9c77...a59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Båter da? De blir det jo ikke eierskifte på, så det går jo bra så lenge det ikke går så fryktelig mye inn og utav konto.

At du gjør to ting ulovlig med bilsalget og kun en ting ulovlig med båtsalget, gjør ikke båtsalget MER lovlig.

Om jeg skyter deg en gang i hjertet eller to - er det ene dobbelt så mye drap som det andre?

Du mangler noe vesentlig. Om du er i mot skattenivåene, så bruk politiske røsten din, forsøk å endre lovverket. Eller flytt til et land uten skattenivåer. Men innrett deg etter det samfunn og de regler vi har. Om alle skal drite i regler og lover de ikke liker, så er det ikke sikkert du hadde hatt det så veldig bra du heller.

Tosk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tjener du mye på dette da? Er det snakk om noen tusenlapper så er det ikke så nøye, men tjener du massevis av penger så bør du nok melde inn gevinsten.

Anonymous poster hash: 20493...b82
AnonymBruker
Skrevet

Haha, herregud dere syke mennesker!

Dere vet at mennesker bryter "loven" HVER dag?

Kjører du aldri over fartsgrensa? Har du aldri solgt noe du eide, og fått mer for det? Har du aldri parkert ulovlig? Har du aldri tatt med deg alkohol på et utested?

De fleste holder kjeft med det de gjør, og angrer meg nå for at jeg ikke gjorde det, for noen av svarene her er jo helt høl i huet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tjener du mye på dette da? Er det snakk om noen tusenlapper så er det ikke så nøye, men tjener du massevis av penger så bør du nok melde inn gevinsten.

Spørs hva du mener med mye :) Men jeg kan tjene feks 10.000 på en bil :)

AnonymBruker
Skrevet

Ifølge din logikk, kan jeg da bare sette i gang med å kjøre uten lappen, for mange gjør jo verre ting? Jeg jobber også vettet av meg, og har aldri vært sykemeldt, men jeg bruker ikke det som unnskyldning for et eventuelt ønske om å snyte på skatten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er langt mer uskyldig å gjøre dette ved siden av full jobb, enn å gå på Nav.

Anonymous poster hash: 2d0b5...528
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også tjent 70.000 på en bil jeg pusset opp og brukte mye tid på.....

AnonymBruker
Skrevet

Kjører du aldri over fartsgrensa? Har du aldri solgt noe du eide, og fått mer for det? Har du aldri parkert ulovlig? Har du aldri tatt med deg alkohol på et utested?

De fleste holder kjeft med det de gjør, og angrer meg nå for at jeg ikke gjorde det, for noen av svarene her er jo helt høl i huet.

Det er INGEN lover jeg bryter regelmessig. Det kan skje at jeg bryter fartsgrensen og det har også skjedd at jeg har brukt motoriserte verktøy utendørs en søndag. Men hver gang jeg kjører bil? Og hver søndag?

Denne tråden er sammenlignbar med at jeg skriver "Jeg dulter alltid borti biler på parkeringsplassen og lager riper fordi jeg synes lyden er så gøy, burde jeg ha dårlig samvittighet?"

eller "Jeg stjeler alltid en pakke tyggis på Kiwi. De regner jo med litt svinn, burde jeg ha dårlig samvittighet? Jeg spiller jo bare på svinnet de allerede planlegger, det er ikke MIN feil at samfunnet er bygget opp til å tåle litt svinn! :D :D :D"

Altså, moralske kompasset er RÆVA. At noen en gang i blant tjener noen kroner svart er en ting. At noen setter det i system og ikke ser at de gjør noe galt, er teit.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Å gjøre noe feil en gang, og angre er en ting. Å gjøre en vane ut av det og argumentere for hvorfor det er helt problemfritt, er noe annet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er INGEN lover jeg bryter regelmessig. Det kan skje at jeg bryter fartsgrensen og det har også skjedd at jeg har brukt motoriserte verktøy utendørs en søndag. Men hver gang jeg kjører bil? Og hver søndag?

Denne tråden er sammenlignbar med at jeg skriver "Jeg dulter alltid borti biler på parkeringsplassen og lager riper fordi jeg synes lyden er så gøy, burde jeg ha dårlig samvittighet?"

eller "Jeg stjeler alltid en pakke tyggis på Kiwi. De regner jo med litt svinn, burde jeg ha dårlig samvittighet? Jeg spiller jo bare på svinnet de allerede planlegger, det er ikke MIN feil at samfunnet er bygget opp til å tåle litt svinn! :D :D :D"

Altså, moralske kompasset er RÆVA. At noen en gang i blant tjener noen kroner svart er en ting. At noen setter det i system og ikke ser at de gjør noe galt, er teit.

Du kan jo ikke sammenligne disse eksemplene med dette? Jeg stjeler jo ikke fra noen. INGEN lider noen nød, ruin, ødeleggelse pga meg. Jeg selger mennesker BILER. Folk kjører over fartsgrensa HVER dag og ikke kom å si til meg at du alltid ligger på riktig fart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og til informasjon holder jeg fartsgrensa, ALLTID, jeg bruker ALLTID bilbelte, og jeg parkerer alltid lovlig. Jeg har heller aldri solgt noe dyrere enn hva jeg kjøpte det for, men det jeg har solgt har heller ikke gått opp i verdi.

Two wrongs doesn't make one right! Idiotisk tankegang. At noen kjører over fartsgrensa betyr ikke at det er greit for deg å drive med svindel.

Anonymous poster hash: f9c77...a59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eksempelet er ikke så nøye, spørsmålet er hvor mye du gjennomsnittlig tjener iløpet av et år.

Reparerer du bilene før du selger må du jo også regne fra utgiftene til nye deler og den slags. Håver du gjennomsnittlig inn 10.000 i mnd, for eksempel, så er det ganske alvorlig. Får du gjennomsnittlig 10.000 i året så tviler jeg på at myndighetene bryr seg.

Forskjellen på hobby og næring er blant annet om hobbyen er i samme bransje som yrket ditt til daglig, og dessuten hvordan forholdet mellom utgifter og inntekter er og hvor aktivt man holder på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke sammenligne disse eksemplene med dette? Jeg stjeler jo ikke fra noen. INGEN lider noen nød, ruin, ødeleggelse pga meg. Jeg selger mennesker BILER. Folk kjører over fartsgrensa HVER dag og ikke kom å si til meg at du alltid ligger på riktig fart.

Du vet vi har bl.a. gratis sykehusbehandling fordi vi alle er med på spleiselager gjennom skatten vi betaler? Klart det kan sammenlignes, din nepe.

• Liker 2
Gjest auroravictoria
Skrevet

Hvordan går man frem om man vil drive med sånt men Gjøre rett for seg å skatte? Må man opprett eget foretak eller er det nok å skrive alt overskudd på selvangivelsen? Min mann har lyst å pusse opp og selge biler på hobbybasis....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...