AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Skrevet 8. juli 2014 Jeg har i dag hentet min aller første katt hos dyrebeskyttelsen. Hun ligger nå i en pappeske med et pledd "hjemmefra". Der har hun ligget siden vi kom hjem. Har satt frem både våt og tørr mat + vann. Regner med det kan ta en stund før hun er trygg nok til å bevege seg rundt. Men det jeg lurer på er om noen av dere mer erfarne katteentusiastene her inne har noen generelle råd til noen som ikke har peiling. Da tenker jeg på alt fra mat til kattesand, utetrening og leke/klarremuligheter. Hva anbefaler dere? Har også en stor hund som ikke er spesielt kattevant. Han er bak en lekegrind nå og følger nøye med. Virker bare nysgjerrig. Pusen er voksen og vant med hund fra tidligere Anonymous poster hash: 3f8df...24b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #2 Skrevet 9. juli 2014 Hei, først og fremst, så utrolig bra at du valgte katt fra dyrebeskyttelsen! Da regner jeg med den er kastrert og chippet allerede, hvis ikke bør du få gjort dette så raskt som mulig. Er det en voksen katt eller en kattunge du har hentet? Når det gjelder mat og sand kommer det jo også veldig an på hvordan katt du har. Dersom det er en kastrert hannkatt finnes det for for disse, mens kattunger skal ha mat spesielt for kattunger. Jeg anbefaler deg å ta en tur innom nærmeste dyrlege eller dyrebutikk og spørre hva de anbefaler deg. Kjøp ihvertfall ikke fra matbutikken da denne maten har alt for høyt saltinnhold og for lite næring. Selv er jeg fosterhjem for katter som trenger det, og vi bruker royal canin, noe som fungerer godt og er et bra for. Når det gjelder tilvenning til å være ute, så er det viktig å vite at kattunger ikke har utviklet stedssans ennå og bør derfor holdes inne ganske lenge slik at de ikke går seg bort. Det at katter klarer seg selv er en myte... Vet ikke om jeg fikk svart deg på alt, men da fikk du ihvertfall svar på noe Når det gjelder hunden, så ville jeg satt katten på et annet rom med en sånn grønn grind fra Biltema foran slik at de kunne bli kjent gjennom den..Anonymous poster hash: e1567...d51 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #3 Skrevet 9. juli 2014 Jeg har i dag hentet min aller første katt hos dyrebeskyttelsen. Hun ligger nå i en pappeske med et pledd "hjemmefra". Der har hun ligget siden vi kom hjem. Har satt frem både våt og tørr mat + vann. Regner med det kan ta en stund før hun er trygg nok til å bevege seg rundt. Men det jeg lurer på er om noen av dere mer erfarne katteentusiastene her inne har noen generelle råd til noen som ikke har peiling. Da tenker jeg på alt fra mat til kattesand, utetrening og leke/klarremuligheter. Hva anbefaler dere? Har også en stor hund som ikke er spesielt kattevant. Han er bak en lekegrind nå og følger nøye med. Virker bare nysgjerrig. Pusen er voksen og vant med hund fra tidligere Anonymous poster hash: 3f8df...24b Jeg er anonymbruker over. Ser nå at du har skrevet at katten er voksen, beklager. Noen voksne katter er lekne, og andre ikke. Jeg vil anbefale deg å ta en tur på Biltema, priceclub eller lignende når det gjelder katteleker, for de er veldig overpriset på dyrebutikk. Det du derimot kan kjøpe på dyrebutikk er en slik catnip spray som du sprayer på lekene slik at katten får lyst til å leke med dem. Når det gjelder sand er det viktig å finne en som ikke støver for mye. Det kan være lurt å kjøpe inn et (eller flere) klorestativ/klorestolper slik at møblene får stå i fred:) Anonymous poster hash: e1567...d51
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #4 Skrevet 9. juli 2014 Du bør vel holde den inne i tre uker før dere begynner å gå ut. Vi hadde kattunge, men vil tro prinsippene er litt de samme. Vi begynte hvertfall med å ha oppe altandøren og være ute sammen med katten. Så har den utvidet området sitt litt etter litt og nå kan den godt være ute hele natten og så kommer den inn om morgenen og er inne når vi er på jobb. Klorestativ er virkelig å anbefale. Det gikk hard ut over sofaen før vi fikk skaffet oss det! Anonymous poster hash: 2f377...40f
Gjest Lille-pus Skrevet 9. juli 2014 #5 Skrevet 9. juli 2014 Aller først: Gratulerer til pus, hunden og deg. Punkt 1 er tid. Pus er på et nytt sted hvor hennes lukt ikke finnes andre steder enn på det pleddet hun fikk med seg. Resten av verden er full av ukjent lukter... i hennes verden så eier hun nå ikke så mye som en kvadratcm av det som skal bli hennes nye hjem ennå. Derfor er tid så viktig. Tid til å bli kjent i hjemmet, - hvor er dokassen? Hvor er det lov å kvesse klørne sine? Hvor er det best å sove? Hvor kan jeg ta en ettermiddagslur i ro og fred? Hvor er det maten kommer fra? - og så var det å bli kjent med mennesket/menneskene.... og den hunden som er her. Kanskje det tar et par dager før hun tør å forsiktig starte på utforskningen av huset? Kanskje tar det noen timer? - det er så avhengig av katten selv. Dokassen bør plasseres på et rolig sted hvor man får gå på do i fred. Kasse med tak er lurt, men de er litt dyrer enn kasser uten tak. Kanskje en ekstra kasse, plassert på et annet sted i huset enn kasse nr.1, kan være lurt. Klorestativ 'ja' definitivt. Plasser disse på sentrale steder. Hele vitsen er å markere på dem ved å strekke seg, sette kloremerker høyt oppe, og duftspor fra duftkjertlene i potene (potesvette). Klore-/klatre stativ som står stuet bort i en krok blir ikke ofte brukt. Matskåler, vannskaåler. Gjerne porselen eller stål, da kan de kjøres i oppvaskmaskinen på høyeste temperatur. Ut? Ikke før det nye hjemmet betraktes som 'Mitt hjem'. 'Her bor jeg'. Catnip spray og leker er som regel en vinner, og delta. Lek med henne, ikke regn med at hun bare skal leke med seg selv. Å leke med henne bygge bånd mellom dere, - noe som er viktig for å føle at "dette mennesket er mitt menneske", og "dette hjemmet er mitt hjem... her bor jeg". - Ikke alle katter reagerer like euforisk på catnip, - bare slik at det er nevnt selv om de fleste gjør det. Lykke til 4
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Takk for svar! Hun har nå vært her i 24 timer og viser små tegn til å bli litt mer trygg. Så langt er hun kun inne på gjesterommet. Har laget flere "huler" til henne der inne, i forskjellige høyder. Døren står på gløtt med en grind foran, slik at ikke hunden kan komme inn. Lukker døren om jeg sover eller dusjer, slik at eventuell kontakt mellom dem skjer under tilsyn. Hun har i hele dag ligget mellom kommoden og veggen inne på rommet. Jeg får stryke henne forsiktig på hodet og hun presser da kinnet sitt mot meg. Virker som om hun liker det. Hun har også slikket litt våtfôr av fingertuppen min, men vil ellers ikke ha hverken mat eller drikke. Er veldig bekymret for at hun ikke får i seg væske når det er så varmt Tips? Har kjøpt tørrfôr fra Acana, men vet hun er vant til billigmat fra Felleskjøpet. Vil det by på noen utfordringer tror dere? Dokassen står i et hjørne av rommet, lengst unna maten. Også helt ubrukt så langt. Anonymous poster hash: 3f8df...24b
Gjest Lille-pus Skrevet 10. juli 2014 #7 Skrevet 10. juli 2014 Hun virker tillitsfull, - det er et aldeles utmerket utgangspunkt Mat er gjerne en liten utfordring i et nytt hjem. Så om hun har vært vant til en annen mat, gjerne av lavere kvalitet, så gjør det ikke noe å blande den maten hun har vært vant til med litt av den nye maten, og i en overgangsperiode på noen gode uker kjøre innfasing av den nye maten. Når det er så varmt som nå så er det min personlige mening at våtmat med store mengder saus vil være bedre enn ingen mat, - uansett om våtmaten ikke er av tipp topp kvalitet. Wiskas eller Coop sin Catz har romslige mengder saus og kan fungere som væsketilskudd. Når jeg tenker på min sorte Gentleman, så har han la-a-nge værhår og krever flat, bred matbolle Med nesen i en matbolle eller vannkopp så blir det litt utfordrende å holde oversikt over omgivelsene. I slike tilfeller kan en stor suppetallerken være en idè. Siden hun stoler på deg så kan det også være een mulig løsning at du setter våtmaten mellom deg og henne, og at du holder utkikk etter farer mens hun får tilgang til å plukke i seg en matbit. Når intet går inn så kommer heller intet ut, bi tål med dobesøk, det kommer. Noe av det skumleste man gjør er å gå på do... da er man aller mest sårbar... så en katt venter så lenge som mulig dersom den ikke føler seg helt trygg. Og etter 24 timer føler hun seg nok ikke helt trygg ennå, og ikke så trygg at hun tør å gå på do. Dette går godt tror jeg 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå