AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Del Skrevet 8. juli 2014 1. Jeg har sinnssykt gangsperre fra gårsdagens trening (lår, rumpe, legger, litt mage) og jeg greier knapt å gå. Å gå ned trapper går nesten ikke og jeg bruker 5 minutter på å komme meg ut av bilen. Hva gjør man når man har gangsperre? Er det ikke "farlig" å trene med gangsperre - sliter man ikke på musklene? Og det gjør jo i tillegg uendelig vondt. Å kjenne at det brenner i musklene under trening er jo bare deilig, men gangsperre er jo.. PAIN. No pain no gain, jeg vet - men seriøst, sånn pain...? Noen ganger tør jeg rett og slett ikke å trene pga den sinnssyke gangsperren jeg får. Jeg har i tillegg en fysisk krevende jobb (går VELDIG mye og er generelt i aktivitet, løfter ikke så mye tungt osv liksom men er i bevegelse hele tiden). Dette er også en jobb som kan gå litt utover ryggen min og noen ganger kjenner jeg at det river litt i korsryggen. 2. Jeg er på "slankern", samtidig som jeg vil ha en fast, stram og flott kropp. Jeg er 171 cm høy og veier 73 kg, men lå på 75 kg for to uker siden. Har spist dårlig de to siste ukene, sikkert derfor vekten har gått ned. Jeg vil ned i vekt OG bygge muskler, hvordan skal jeg få det til? Cardio trener jeg ikke og jeg får det rett og slett ikke til......... Blir så sinnssykt lite motivert av det og føler at jeg ikke får noe som helst ut av det. 3. Jeg trener hjemme, og jeg har tilgang til: - En kettlebell på 4 kg og en på 8 kg. - Manualvekter, har to sett, begge er 20 kg til sammen (altså flere skiver, dere vet) - En fitnessball - En matte, så klart... Kan jeg få noe resultat av å trene hjemme? Treningstudio er dyrt og jeg tør ikke trene der, ikke enda iallefall. Føler liksom at jeg MÅ trene på studio for å få den kroppen og være hallveis ernæringsfysiolog + kokk på kjøkkenet for å gå ned i vekt.. 4. Jeg har dårlig matlyst. I dag spiste jeg en yoghurt (Yoplait 0%), en håndfull valnøtter en skive med fiskepudding (grovt brød, en av de bedre fiskepuddingene med 50% fisk), til middag ble det to store fileter av torsk samt litt brokkoli og gulerøtter, litt (eller, en del) hvit saus med diverse innhold og en potet. Siden det har jeg ikke spist, og dette var i halv fem tiden. Jeg er ikke sulten. Har drukket mye vann, drikker rundt 3 liter for dag, om ikke mer. Nå drikker jeg for øyeblikket Cola Zero, som da er min last og som jeg er hallveis avhengig av. Heldigvis null kalorier. Til kvelds har jeg veldig lyst på en skive med fiskepudding og majones, men er så livredd for at det skal ødelegge alt. Jeg vet, jeg vet, jeg er alt for opphengt i det. Men jeg vil så gjerne greie dette, men jeg greier ikke kokkelere noe sinnssykt og spise flere måltider for dag.. For jeg er jo mett? Jeg kan jo ikke spise når jeg er mett. Og jeg er redd jeg ikke får i meg nok mat og at det skal lure kroppen min og produsere mer energi (har lest noe om dette et sted), og at jeg i stedet for å gå ned, går jeg opp. Jeg har tidligere gått ned 10 kg, og da sultet jeg meg. Og det er tett før jeg begynner med det igjen (er jo ca det jeg gjorde de 2 siste ukene)... Føler at når jeg prøver å gjøre det rette gjør jeg det feil. Har aldri gått ned noen kg når jeg har gjort det rette, og har aldri sett forskjell heller. Så så vidt forskjell på rumpa en peeriode jeg trente på 3 måneder. Men falt av lasset.... Føler det blir så problematisk når jeg er redd for å spise for mye. Og jeg har som sagt ikke plass til 5 måltid for dag, jeg har ikke plass til for eksempel to skiver med sunt pålegg til frokost, så et eple, så en banan, så litt før-trening mat, så middag, så proteinshake (dette drikker jeg ikke for øyeblikket, vil komme meg på bane først), så frukt/grønnsak/whatever og så kveldsmat......... Jeg har plass til litt frokost, som jeg da spiser senere på dagen, jeg takler ikke å spise tidlig på dagen. Våkner jeg klokka 6 spiser jeg klokka 10, om dere skjønner. Det kan gå 4-5 timer mellom hvert måltid, spørs hvor mye jeg spiser, men er som oftest det. Kan være mett på en skive med mektig pålegg i et par timer. Energien er oppe og går og humøret er topp, men er det riktig....? 5. Det er en del sunne ting jeg rett og slett ikke takler og som jeg blir dårlig/kvalm av å spise. Kan ramse opp noen: Cottage cheese, kokt egg, stekt egg, eggerøre (tåler bare egg når det er bakt i mat), skyr KAN jeg spise men det er ikke noe jeg vil spise akkurat, syns det smaker merkelig... Jeg greier ikke spise salat, om jeg spiser en salat av for eksempel kinakål, vanlige salatblad, spinat, kylling, rødløk, paprika, eventuelt litt makaroni, så blir jeg bare kvalm. Det fyller meg på en måte ikke opp og gir meg luft i magen. Kan hende jeg lager salat helt feil, men hvordan får man det til å smake godt!? Salt og pepper har aldri fungert, diverse oljer fungerer heller ikke. Og det eneste jeg liker av dressing er hvitløksdressing. 6. Jeg bruker treningsvideoene til Fitnessblender. Jeg trener styrke i en halvtime +-. De som driver Fitnessblender virker sinnssykt kloke, sjekk dem ut og se hva dere syns. Jeg har enda ikke turt å sette opp mitt eget program, men dette gjør jeg nok etter et par måneder om jeg greier å henge med. Er sånne videoer ok? Er det ok å trene 30 min annenhver dag, og deretter øke? Eller må jeg presse meg mer? I går trente jeg 30 min rumpe og lår, og på slutten skalv jeg så sinnssykt i beina at jeg måtte sette meg ned. Var et par øvelser jeg ikke greide å gjennomføre heller. Jeg trener med litt ekstra vekt - 4 kg i lunges, knebøy osv, kick baks (står på alle fire med albuene i gulvet og pusher beina opp mot taket) bruker jeg ankelvekter på på 1 kg, har 2,5 kg liggende som jeg snart sikkert tar i bruk ettersom denne øvelsen er veldig lett for meg... 7. Er pilates en god idè når jeg vil stramme opp kroppen min, eller er det bare "waste of time"? Jeg trente en del pilates for noen år siden og hadde en ok kropp da, litt mer markert, men ikke så sinnssykt mye da jeg slurvet en del - men jeg så litt resultater. Denne ukens plan, er: Mandag: Styrke rumpe og lår Tirsdag: Her ble det fri, pga all gangsperren Onsdag: Armer og mage Torsdag: Pilates Fredag: Pilates Lørdag: Fri Søndag: Fri ... Og mest sannsynlig samme greia neste uke også. Jeg trenger litt veiledning, jeg har prøvd å trene regelmessig og spise sunt i flere år, jeg faller alltid av lasset. Jeg sitter med en del fakta og er ikke HELT newbie, så dere trenger ikke linke til Fitnessbloggen artikler for jeg har jo lest de fleste. Jeg vil ned i vekt til høsten. Det ultimate målet mitt er 60 kg, jeg har veid 63 kg før men da var jeg slapp i fisken (pga jeg sultet meg....). Og jeg vil nå målet mitt, men jeg er redd tålmodigheten min sprekker. Hvor lang tid vil det ta om jeg virkelig, virkelig fokuserer? Ett år? Ett og et halvt år? Hvordan vet jeg om jeg gjør feil, rett? Anonymous poster hash: 019bc...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Runforit Skrevet 8. juli 2014 #2 Del Skrevet 8. juli 2014 Anbefaler deg å lese disse lenkene. http://fitnessbloggen.no/treningsprogram-for-nybegynnere/ http://fitnessbloggen.no/hemmelig-oppskrift-fitnesskropp/ http://myrevolution.no/s/mat-og-kalorier-hvor-mye-trenger-du/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wiggins Skrevet 9. juli 2014 #3 Del Skrevet 9. juli 2014 Jeg har ikke tid til å lese hele innlegget ditt, skal på sykkeltur. MEN: Gangsperre får du når du anstrenger musklene mye hardere enn de er vant til. Det har blitt mange rupturer i muskelfibrene, derfor kjenner du deg veldig støl mens de bygges opp igjen. Ta noen dager uten trening, når det har gitt seg kan du trene på nytt. Hvis du trener mens du er støl bryter du musklene ytterligere ned, og risikerer i verste fall overtrening. Etter 2-3 ganger vil musklene ha bygd seg opp sterke nok, da vil du ikke lenger bli så støl etter trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2014 #4 Del Skrevet 9. juli 2014 Var veldig langt dette, men jeg svarer på det samme som Wiggins. Du må gradere gangsperren din litt. Gangsperre er ikke bare muskelrifter/mikrorupturer. Det er mer enn det, så det er ikke alltid det er lurt å trene støl, mens andre ganger er det helt uproblematisk. Er du så støl at du nesten ikke klarer å bevege deg så vil du også ha problemer med å utføre øvelser riktig. Da lar du heller være. Om du likevel vil bevege deg kan du foreta deg noe lett og enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #5 Del Skrevet 9. juli 2014 Takk for svar. Men skal jeg da altså kjøre på med samme trening, når gangsperren har gitt seg? Eller bør jeg trappe ned? Jeg greier jo å bruke litt ekstra vekt under treningen, men skal jeg da kutte ut det for å unngå denne gangsperren? I dag er det enda verre, nå er det så ille at jeg ikke greier å bøye beina skikkelig, så det tar nok mer enn 2 dager før dette går seg til. Sist gang jeg hadde slik gangsperre var for en del måneder siden og da tok det nesten 6 dager. Jeg gjør øvelsene riktig og jeg gir meg når kroppen virkelig ikke greier mer. Jeg får melkesyre ganske ofte. Jeg presser meg til jeg ikke klarer det mer, slik som jeg har fått beskjed om at jeg skal, men denne gangsperren ødelegger jo alt av trening resten av uken jo. TS Anonymous poster hash: 019bc...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2014 #6 Del Skrevet 9. juli 2014 Takk for svar. Men skal jeg da altså kjøre på med samme trening, når gangsperren har gitt seg? Eller bør jeg trappe ned? Jeg greier jo å bruke litt ekstra vekt under treningen, men skal jeg da kutte ut det for å unngå denne gangsperren? I dag er det enda verre, nå er det så ille at jeg ikke greier å bøye beina skikkelig, så det tar nok mer enn 2 dager før dette går seg til. Sist gang jeg hadde slik gangsperre var for en del måneder siden og da tok det nesten 6 dager. Jeg gjør øvelsene riktig og jeg gir meg når kroppen virkelig ikke greier mer. Jeg får melkesyre ganske ofte. Jeg presser meg til jeg ikke klarer det mer, slik som jeg har fått beskjed om at jeg skal, men denne gangsperren ødelegger jo alt av trening resten av uken jo. TS Anonymous poster hash: 019bc...7e1 Det kommer jo litt an på hva du har gjort da. Hvis du har et fast treningsprogram så følger du bare det. Det er helt normalt å bli støl når du er nybegynner. Allerede etter et par uker går det over og du vil bli mye mindre støl etter samme øvelser. Selv om du blir støl er det viktig å ha en progresjon. Enten teknisk eller fysisk. Om teknikken sitter må du øke belastningen over tid, ellers kommer du ingen vei. Normalt sier man at gutter klarer en økning på ca 2kg i uken på knebøy, litt mer på markløft, og ca 1kg på benkpress, og vanlig press. Jenter må muligens justere ned noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #7 Del Skrevet 9. juli 2014 Det kommer jo litt an på hva du har gjort da. Hvis du har et fast treningsprogram så følger du bare det. Det er helt normalt å bli støl når du er nybegynner. Allerede etter et par uker går det over og du vil bli mye mindre støl etter samme øvelser. Selv om du blir støl er det viktig å ha en progresjon. Enten teknisk eller fysisk. Om teknikken sitter må du øke belastningen over tid, ellers kommer du ingen vei. Normalt sier man at gutter klarer en økning på ca 2kg i uken på knebøy, litt mer på markløft, og ca 1kg på benkpress, og vanlig press. Jenter må muligens justere ned noe. Og når du har hatt god progresjon en stund så er det ikke uvanlig å ha mye mindre økning, spesielt når man allerede har trent seg opp til å løfte tungt. Anonymous poster hash: 5dad7...814 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 9. juli 2014 #8 Del Skrevet 9. juli 2014 Og når du har hatt god progresjon en stund så er det ikke uvanlig å ha mye mindre økning, spesielt når man allerede har trent seg opp til å løfte tungt. Anonymous poster hash: 5dad7...814 Eller en stagnasjon. Da går man over fra lineær progresjon til andre typer periodisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #9 Del Skrevet 9. juli 2014 Den verste stølheten går over! Jeg kan fortsatt bli litt støl etter styrketreningen, men det går fortere over og det er langt ifra så ille som da jeg begynte Trener selv om jeg har gangsperr. Men oftest har jeg en pausedag mellom hver økt.Anonymous poster hash: c6cfb...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillelarve Skrevet 10. juli 2014 #10 Del Skrevet 10. juli 2014 Ja, du kan få gode resultater hjemme! Jeg er i alle fall fornøyd etter trening hjemme/ute i naturen. Jeg ville tatt minst en dags pause og i så fall trent veldig forsiktig på dag to. Men er du veldig støl bør du vente et par dager før du trener samme muskelgruppe(ne) igjen. Du risikerer å overbelaste musklene, og får større sjanse for skader. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå