AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Del Skrevet 8. juli 2014 Hei! Noen som har noen morsomme/spennende/sunne/enkle å spise tips til hva jeg kan lage til matpakken til sønnen min på 1,5 år? Hva pleier deres barn å spise? Jeg føler jeg er så dårlig på variasjon og har hørt fra en annen jeg kjenner med barn i en annen barnehage at foreldrene omtrent har minibuffeter i matpakka til barna Er dette vanlig? Hva skjedde med den gode gamle brødskiva? Anonymous poster hash: ee6bd...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #2 Del Skrevet 8. juli 2014 Hva gir du hjemme til lunsj? Pakk ned det samme. Jeg kan se at matleie per- tenåringer kan ga godt av spennende og variert matpakke men i barnehagen? Egg, tomat, paprika og skive med leverpostei, makrell, kaviar Skive og grønnsaker, minigulerøtter Eggerøre, omelett Det over+ noen havrefras Pastasalat med kylling Middagsrester som kan spises uten skje og kald, eks kjøttboller etc. Dette er det vi gir til lunsj hjemme sånsett ville gitt det samme i barnehagen. I 60 %av tilfellene blir det skive og grønnsaker. Hjemme gir vi også yoghurt og grøt men det er jo en fordel at de kan spise det selv i barnehagen uten masse gris. Anonymous poster hash: 4ec44...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 8. juli 2014 #3 Del Skrevet 8. juli 2014 (endret) Jeg synes ikke noe om at man skal måtte ha "minibuffeter" i matpakken. Da legger man plutselig listen veldig høyt for seg selv Jeg synes heller man kan smelle til med en skikkelig bra matpakke en gang i blant (men ikke slik at det blir at barnet forventer det), og ha vanlige matpakker de fleste dagene. Jeg pleier å sende med brødskive med pålegg, av og til knekkebrødstang, et par forskjellige grønnsaker som sukkererter, tomater, paprika, gulrot eller agurk, av og til bær (litt sesongbetong) som blåbær eller jordbær, en sjelden gang yoghurt, og av og til en type kjeks. Endret 8. juli 2014 av Harlekin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #4 Del Skrevet 8. juli 2014 Takk for forslag Nei, jeg syntes også det høres voldsomt ut med minibuffet til barnehageunger, men dette er altså normalen i enkelte barnahager har jeg hørt (vestkanten i Oslo). Ble nesten litt redd for at barnet mitt skulle bli sett rart på fordi det bare var vanlig brødskive, frukt i matpakken.. Jeg pleier å sende med brødskive med pålegg, av og til knekkebrødstang Knekkebrødstang? Det har jeg faktisk ikke hørt om.. er det enklere for de små å spise? TS Anonymous poster hash: ee6bd...6d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #5 Del Skrevet 8. juli 2014 Barn på småbarnsavdeling har i alle fall ikke begynt å se rart på hverandre pga matpakke! Kanskje vil noen med buffet misunne den vanlige skiva med ost som faktisk er favoritten. Ta livet med ro, nyt tia hvor de er små og ikke nøye på mat eller klær endaAnonymous poster hash: 4ec44...e18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muscae Skrevet 8. juli 2014 #6 Del Skrevet 8. juli 2014 Min erfaring (som ansatt i barnehage) er at de minste bare griser med maten om de får mye "rart" oppi der. Et par skiver med smørepålegg (ellers går pålegget inn i munnen i en fei, og skiva blir ganske tørr og kjedelig), kanskje en agurkstang eller et par strimler med paprika, noe oppskåret frukt, litt ost, skinke eller lignende ved siden av er helt supert! Ikke blåbær, egg, eggerøre, middagsrester eller annet, før barnet har lært å spise noenlunde "pent". De synes jo vanligvis at det er helt supert med skive med pålegg, så hvorfor gjøre det vanskelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #7 Del Skrevet 8. juli 2014 jeg ville ikke latt en unge på 1,5 år gå i bhg jeg ville latt han/hun vere hjemme å få morsmelk Anonymous poster hash: 9e4cf...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sol79 Skrevet 8. juli 2014 #8 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg er tilhenger av normale matpakker, dvs to brødskiver med pålegg. Veldig ofte er matpakken så og si urørt, men tenker at det ikke er så farlig siden de også får frukt to ganger for dagen i barnehagen, i tillegg til et varmt måltid og knekkebrød ved behov. Ped.leder mente jeg burde variere matpakken med f.eks. pølser og pastasalat, men det kommer ikke til å skje med det første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #9 Del Skrevet 8. juli 2014 Går i helt vanlige matpakker her også. Stort sett to grove skiver med variert, vanlig pålegg og litt grønt ved siden av (gulrot, agurk, små tomater, paprika). De har frukt og evt knekkebrød litt utpå dagen og varmmat i stedet for matpakke noen av dagene. Og når hun spiser frokost der så er det som regel havregrøt. Da gidder jeg ikke stresse så mye med fancy buffet-matpakker gitt. Har en sjelden gang sendt med egg eller omelett, men matpakken forsvinner stort sett uansett. Anonymous poster hash: 37102...928 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 9. juli 2014 #10 Del Skrevet 9. juli 2014 Takk for forslag Nei, jeg syntes også det høres voldsomt ut med minibuffet til barnehageunger, men dette er altså normalen i enkelte barnahager har jeg hørt (vestkanten i Oslo). Ble nesten litt redd for at barnet mitt skulle bli sett rart på fordi det bare var vanlig brødskive, frukt i matpakken.. Knekkebrødstang? Det har jeg faktisk ikke hørt om.. er det enklere for de små å spise? TS Anonymous poster hash: ee6bd...6d8 Det er sånn knekkebrød som er "skåret" på langs og har div. pålegg i midten, f.eks. smørebrunost og lignende. Får kjøpt på butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Løvefrøken Skrevet 9. juli 2014 #11 Del Skrevet 9. juli 2014 Jeg er tilhenger av normale matpakker, dvs to brødskiver med pålegg. Veldig ofte er matpakken så og si urørt, men tenker at det ikke er så farlig siden de også får frukt to ganger for dagen i barnehagen, i tillegg til et varmt måltid og knekkebrød ved behov. Ped.leder mente jeg burde variere matpakken med f.eks. pølser og pastasalat, men det kommer ikke til å skje med det første. VIrkelig? Har ikke barn, men er det noe ped.leder skal/bør bry seg med? Hvis ikke barnet er undervektig så klart? Trodde ikke de la seg opp i slikt før det var behov (f.eks. ved undervekt)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 9. juli 2014 #12 Del Skrevet 9. juli 2014 Har inntrykk av at brødskiver med pålegg er det vanligste. Vi har med to matpakker i vår bhg, og jeg vil helst at en av dem er noe annet enn brød, fordi de også spiser brød til lunsj fire ganger i uka. Men gjør det enkelt. Sender med middagsrester, om det egner seg, som fiskekake, kjøttkake, omelett f.eks. Og alltid grønnsaker. Gjerne en avokado i biter, siden det er en stor favoritt her. Små tomater, ostestenger og egg er også en slager. Periodevis sånne store bønner eller kikerter (som bare skylles og legges i boks, så ingen koking). For å nevne noe. Det trenger jo ikke å være så vanskelig. Men om vi hadde varm mat i bhg hver dag, hadde det nok blitt mer brødskiver i matpakkene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå