Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kuttet ut kalorier i drikke, sluttet å spise meg stappmett selv om maten var god,kuttet ut godterier utenom på lørdager og kuttet ut fast food. Begynte også å løpe i en løpegruppe.

Anonymous poster hash: c6957...97d
  • Liker 1
AnonymBruker

Jeg har aldri hatt særlig stor tro på kurer og avanserte dietter. Jeg har gått ned over 20 kg. to ganger. Begge ganger har jeg ført kaloriregnskap og trent.

For meg er den viktigste nøkkelen til suksess, trening. Med trening kommer også lysten på skikkelig mat - bensin til kroppen. Nå liker jeg best å løpe, måle resultater og delta i løp.

Det andre som er viktig, og som er grunnen til at jeg har gjort dette flere ganger, er det psykiske. Grunnen til at du er overvektig. Der har jeg ikke funnet løsningen enda dessverre.

Anbefaler vektklubb.no. Det koster litt penger, men de har bra opplegg for registrering av mat og trening, greie artikler, muligheten til å stille spm og et aktivt forum med mennesker å støtte seg på. Her på Kvinneguiden kommer det ofte mange litt ekstreme råd/kommentarer.

Og ikke prøv å gjøre alt første dagen. Hvis du er for streng med deg selv, så kommer du aldri noen vei. Du skal leve også. 2-3 kg. i mnd er fint. Da gir du også deg selv energi til å trene også. Noen ganger står vekten still, noen ganger går den litt opp og andre ganger kan du ha gått ned mye. Det er ikke nødvendigvis fordi du gjør ting riktig eller feil. Kvinnekroppen varierer med menssyklus og andre ting. Se resultater fra mnd til mnd.

Og vektnedgang er gøy når du begynner å se resultater! Nå klærne blir løsere og kondisen bedre kan du lett få litt dilla!

Lykke til! :-D

Anonymous poster hash: 15c90...b22

• Liker 2

Annonse

Jeg trenger tips, råd og motivasjon til å gå ned ganske mange kg. Lurer derfor på om noen kan dele sin historie med meg Gjerne deg som har gått ned 20+

Og du trenger kunnskap.

Hvordan vet jeg hvor mange kalorier jeg forbrenner egentlig?

http://www.trening.no/4529.o2 Merk at dette er et estimat, du kan ligge litt over eller litt under, avhengig av muskelmasse og kroppssammensetning, og av hva man regner som lett, lavt, moderat aktivitetsnivå.

Ups, ser jeg leste litt fort her. Likevel vil denne linken være nyttig.

Endret av Pringle
  • Liker 1
AnonymBruker

Du må skaffe deg et registreringssystem. Anbefaler som sagt Vektklubb. Ellers er Shape Up Club sin app det beste gratis alternativet. Jeg synes de har best utvalg av norske matvarer.

AnonymBruker

Jeg har gått ned 40 kg. Kutta bare ut godteri, brus og begynte å gå steder istedenfor å ta bussen. Spiser bare vanlig mat, det går mye i kjøtt, grovbrød og grønnsaker.

Anonymous poster hash: 3a6ba...2cc
  • Liker 5
AnonymBruker

Kan også anbefale gode gamle Grete Roede. Hvis du går på møte hver uke, så får du støtte, noe å jebbe mot og kunnskap. Det koster litt da, men har du råd anbefales det absolutt. Vanskelig å skulke når du må møte face to face hver uke.

Sørg for å holde fra hverandre hva som er absolutt nødvendig for å gå ned i vekt, og hva som er gode (eller mindre gode) tips og råd for å få det til.

For å gå ned i vekt, er det kun nødvendig med én ting, men dette er til gjengjeld umulig å komme utenom: kaloriunderskudd over tid, at du gjennom en periode på uker, måneder eller år, spiser færre kalorier enn du bruker. Du bruker kalorier hele tiden, også mens du sover. Men du bruker mer kalorier jo mer aktiv du er.

For å orke å ha kaloriunderskudd over tid, er det for de fleste viktig å unngå å gå sulten. Litt sultfølelse må du påregne, men det skal ikke være plagsomt. Kaloriunderskuddet skal derfor ikke være for stort. Avhengig av hvor mye du trenger å gå ned, er 500-1000 kalorier i underskudd hver dag passe. Merk: Du bør normalt ikke gå under din BMR. Det er ikke noe magisk fælt som skjer da, men som en tommelfingerregel er det et greit sted å legge seg. Det er også viktig å få i seg nok av alle næringsstoffer, derfor er et variert kosthold å anbefale. Det anbefales ikke å kutte ut noe hvis det ikke er nødvendig pga allergi. Et variert og balansert kosthold innebærer slikt som "fem om dagen" og "spis hele kostsirkelen".

Så kan du begynne å tenke på hvilken metode du vil bruke for å få kaloriunderskuddet. Noen velger Grete Roede, noen bare teller kalorier, noen kutter ut snop og brus, noen klarer å bare spise mindre porsjoner, noen spiser lavkarbo, paleo, vegansk, Lindberg osv osv. Det er ikke viktig hvilken metode du velger, men den må passe deg og din livsstil. Som sagt er det ikke nødvendig å velge en "ekstrem" diett, det kan gjøre det vanskelig å få i seg alt man trenger, og det er ingen "magiske" effekter ved noen av dem. Men noen kan gi effekter som redusert appetitt, andre gir en veldig fast struktur med en fast matplan, eller møter, dette kan være til hjelp for noen. Du behøver ikke betale for kurs, spesielle matvarer eller tjenester, men jeg vil anbefale å kjøpe en digital matvekt hvis du ikke har dette fra før, og registrere hva du spiser, nøyaktig, i en kalorikalkulator.

Veldig ekstreme metoder må du styre unna: Kaloriinntak under 1000, suppe-, grapefrukt-, banandietter, ligg unna! Du bare sulter deg uten hensikt, for du blir så sulten at du tar igjen det du eventuelt måtte rekke å gå ned før du må gi opp. Det finnes heller ingen effektive piller, pulvere, plastere, teer eller lignende.

Råd og tips må du vurdere nøye selv. Det finnes mange myter og halvsannheter. Det kan være måltidsfrekvens - noen hevder at man MÅ spise frokost, andre fronter 5:2-dietten. Noen synes frukt er bra som mellommåltid, andre opplever økt sult av å spise frukt alene. For noen er det til hjelp å spise hjemme før fest, andre sparer opp kalorier i forveien. En del tygger tyggegummi for å stagge sult, andre blir bare mer sultne av det. Lettbrus inneholder ingen kalorier, og for noen er det en god erstatning for sukkerholdig, mens andre får bare mer lyst på noe å spise. Ingen av disse rådene har noen direkte innvirkning på vektnedgangen, men de kan være til hjelp så du klarer å "holde dietten". Lavintensitetstrening brenner prosentvis mer fett enn høyintensitet, men høy intensitet brenner totalt flest kalorier.

Vektnedgang går dessuten i rykk og napp, og gjerne litt opp innimellom - trenden peker likevel nedover, om man gjør alt riktig - så vær tålmodig og ikke vei deg for ofte. En gang i uka og under samme betingelser (samme vekt, samme sted, uten klær, vært på do, før frokost) passer de fleste.

• Liker 10
AnonymBruker

Jeg bruker aktivitesmåler. Det finnes mange typer.Jeg bruker fitbit. Ellers hr du ulike kalkulatorer på nett.De er selvfølgelig ikke helt stabile,men de gir en hvis pekepinn.

Anonymous poster hash: 84729...e6d

AnonymBruker

jeg gikk ned 10kg på to måneder uten å gjøre noe bevisst. jeg var mer aktiv i jobben jeg hadde fått og spiste normalt. jeg veide 60kg og var 168 høy, gikk ned til 50kg.

Anonymous poster hash: e46cb...f03

Annonse

Jeg bruker aktivitesmåler. Det finnes mange typer.Jeg bruker fitbit. Ellers hr du ulike kalkulatorer på nett.De er selvfølgelig ikke helt stabile,men de gir en hvis pekepinn.

Jeg må bare få påpeke at aktivitetsmålere som fitbit ol. er ikke 100% nøyaktige de heller, de gir bare et estimat av kaloriforbruket de også. (Men de er jo mer nøyaktige enn de kalkulatorene man finner på nettet, så klart.)

• Liker 2

Jeg har gått ned 40 kg ++ (sluttet å veie meg da jeg var på minus 40, men vet jeg har gått ned mer) på ca 2 år. Hovedsaklig spiser jeg rent (kutter ikke noen av makroene), trener hard styrke og løper intervaller etter økta.

Jeg klarte ikke dette på egenhånd, så jeg har kjøpt meg programmer fra Silje Mariela, de koster endel, men min mening er at det er verdt det. Har Fat Attack 2.0 og 3.0.

Nå tar jeg det mer med ro, trener fortsatt etter Fat Attack 3.0, men spiser mer som jeg vil. Rundt 1500-1800 kcal daglig og teller ikke kalorier når jeg er med andre.

AnonymBruker

Jeg gikk på 5:2 dietten en periode. Den fungerte bra fysisk men var ikke holdbar for meg. To hele dager der jeg hadde null energi ble for vanskelig, og selv om jeg kunne spise mer de andre dagene var jeg demotivert av å ikke føle at jeg var sunn hver dag.

Så for meg - 500 kalorier i minus per dag, 3500 i uken. Enkelt kalorikutt. En halv kilo vekttap i uken, iblant mer.

Hvordan man kutter kaloriene er individuelt. Mitt største problem var alkohol. En ting var kaloriene i alkoholen i seg selv, det andre var hvor mye mer matlyst jeg fikk når jeg var brisen, det tredje var demotiverte og slappe "dagen derpå" morgener. Det eneste alternativet var å gå "cold turkey" og kutte den ut fullstendig i vekttapsperioden.

Matmessig holdt jeg meg på 1300 kalorier per dag. Jeg spiste proteinrik mat til alle måltider og selv om jeg iblant var småsulten på kvelden, la jeg meg tidlig og det gikk fint.

Eggerøre av eggehvitter med løk, cottage cheese og røkelaks, bakt søtpotet med pølse og grønnsaker oppi, kyllingfilet eller kalkun til middag. Jeg tillot meg litt sorbet eller en weight watchers sjokolade på kvelden, jeg bare beregnet det inn.

Drakk kun vann bortsett fra kaffe om morgenen eller grønn te.

Det krever effort, men det fungerer. Logg ALT, gjerne med fitnesspal. De fleste spiser mer enn de tror.

Det er også viktig å beregne din TDEE, dvs. hvor mye du forbrenner per dag. Denne må du justere ettersom du går ned - noe av årsaken til at folk stagnerer er at de tror deres daglige forbrenningsmengde fortsatt er den samme. Du må legge inn høyde, vekt og aktivitetsnivå og fortsetter med det ettersom du går ned.

Anonymous poster hash: a8b79...d98
  • Liker 2
Annonse

Jeg gikk fra 85 til 75 kg ubevisst, men mistenker at det var da jeg byttet jobb. var i mye mer bevegelse der, selv om jeg drakk hver helg og spiste pasta, pizza, chips og godteri omtrent hver dag. Gikk så ned et par kg på 5:2 dietten, men det var ikke noe for meg. Begynte på dukan dietten og veier nå 62 :) Spiser stort sett det jeg vil, men i mindre mengder. Tenker litt kalorier ut, kalorier inn. chips, godteri osv prøver jeg bare å spise når jeg drikker eller skal på tur. Da er det lov å kose seg litt ekstra:)

AnonymBruker

Jeg må bare få påpeke at aktivitetsmålere som fitbit ol. er ikke 100% nøyaktige de heller, de gir bare et estimat av kaloriforbruket de også. (Men de er jo mer nøyaktige enn de kalkulatorene man finner på nettet, så klart.)

Selvfølgelig er ingen sånne ting helt nøyaktige,men de gir en hvis pekepinn.

AnonymBruker

LCHF. Ikke bare er jeg 30 kg lettere, men jeg er mye sunnere. Win-win. Flott å gå ned i vekt på en sunn måte uten å måtte telle noe som helst, bare spise sunn mat. Har fortsatt mer å gå ned da, så er jeg er ikke ferdig. Kommer til å fortsette å spise LCHF resten av livet mitt. :)

Anonymous poster hash: ef3be...40a
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...