Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ganske sikker på at jeg har en "mild" form for rosecea. Det er bare på nesa og den pleier å være helt rød. Heldigvis har jeg funnet concealer fra Everyday minerals som dekker all rødheten. Jeg er likevel kjempelei av å ha det, og ønsker behandling. Jeg har vært hos fastlege 2 ganger, den ene gangen fikk jeg Skinoren og den andre gangen Metranidazole. Ingen av kremene hjalp. Jeg vil så gjerne fikse problemet snarest siden jeg skal på en badeferie i september. Jeg også i en periode hvor jeg ikke har all verdens med penger, så jeg vil gjerne vite hva bør jeg oppsøke neste: Fastlege eller en privat hudlege? (kommer til å gå til privat da det er altfor lenge å vente på offentlig)

Har hørt at man kan få antibiotika tabletter mot rosecea, noen som har erfaring med de? Hvis det er det jeg burde få som neste forsøk så kan vel fastlege skrive de ut for meg (noe som også blir mye billigere)

Tuusen takk!

Anonymous poster hash: 8eeb2...a93
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har et familiemedlemmmed rosecea,,og derfor en interesse for sykdommen.

vedkommende gikk på langvarig antibiotika over mange mnd. Utwlettet forsvant ikke helt men krympet, på nesens ene halvdel.

Utbruddene blusser opp når bærer stresser og kommer i forlegenhet!

Du blir aldri kvitt sykdommen / utslettet, men du kannfå det til å bli minimalt ved antibiotika.

Blusser og opp i sol, så husk høy faktor på området du har rødhet.

Fastlegennkan skrivebresept på antibiotika. Om en hudlege kan gjøre noe mer eller annerledes enn fastlege tror jeg ikke.

Det viktigste er at du forstår hva sykdomsutbruddene kommer av og hva du skal gjøre for å unngå dem?

Går ut i fra at du kjenner til at selv små mengder alkohol og sterkt krydret mat kan føre til veldig oppblomstring?

var nylig et innslag i Pinlige sykdommer på nrk om Rosecea.

Anonymous poster hash: d2810...33e

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke fikse problemet, men man kan redusere det.

Det er nok noe man må leve med, så jeg ville nok heller fokusert på hvordan du kan redusere utbruddene.

Anonymous poster hash: cf313...d26

Gjest Raptuza
Skrevet

Fastlege skal henvise til hudlege å se på deg. Burde gjort forlengst. Be om henvisning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...