AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #21 Skrevet 8. juli 2014 DU HAR UTVILSOMT AKUTT ABDOMEN, KOM DEG TIL LEGE.Anonymous poster hash: fa59c...451 Les litt. Har vært hos lege :-) Anonymous poster hash: d3989...a1c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #22 Skrevet 8. juli 2014 Det skal ikke være vondt å trykke på magen. Det skal være vondt å slippe. Du trykker litt hardt inn på magen, holder et halvt sekund eller så, og så slipper du brått. Dra til deg hånden, som om du har brent deg. Dersom det ikke gjør vondt når du trykker, men gjør vondt når du slipper, så er det nok blindtarmen. Tok blindtarmen for noen år siden, og dette, pluss crp var det eneste legen gjorde for å undersøke meg. Ble sendt rett på sykehus. Hadde crp på 223, normalen er under 10. Dette burde legen kunne gjøre på deg. NÅ skjønte jeg hva dere mente med det. Det gjør altså IKKE vondt når jeg slipper. Ble ikke tatt noen crp på meg, har bare tatt det før med lungebetennelse.... Anonymous poster hash: d3989...a1c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #23 Skrevet 8. juli 2014 NÅ skjønte jeg hva dere mente med det. Det gjør altså IKKE vondt når jeg slipper. Ble ikke tatt noen crp på meg, har bare tatt det før med lungebetennelse....Anonymous poster hash: d3989...a1c Kan tas med andre betennelser også, er ikke alle den slår ut på. Men er ofte det første som tas når en lurer på noe. Men håper du får time fort hos fastlegen Anonymous poster hash: 95315...c4c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #24 Skrevet 9. juli 2014 Les litt. Har vært hos lege :-) Anonymous poster hash: d3989...a1c har lest. Fastholder at du har symptomer på akutt abdomen, dersom dette ikke er en trolletråd? Folk er så opptatt av blindtarmen. Men mer sannsynlig slik du beskriver at du har problemer i eggstokk, eggleder eller urinveier. Hvordan du presenterer problemet i møte med lege er avgjørende for legens vurderong av om og hva som bør gjøres av undersøkelser. Blintarmbetennelse følges ofte av oppkast og du går skjelden med vondt i blindtarmen i flere dager... Antar at du er vurdert pga det du har sagt og at man derifra ikke har funnet grunn til å handle annerledes. CRP er ikke det beste hjelpemiddelet ved blindtarmbetennelse men telling av LPK. Ta med urinprøve neste gang du oppsøker legen og ikke kom med diagnosen, men med symptomene uten at jeg vet hva du har gjort, så langt.Anonymous poster hash: fa59c...451
Gjest Jørild Skrevet 9. juli 2014 #25 Skrevet 9. juli 2014 Man trenger ikke kaste opp og man kan gå i flere dager med smerter ved blindtarm. Så det du sier er direkte feil. Dog har du rett i at det kan være mye annet.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #26 Skrevet 9. juli 2014 Jeg hadde sånne smerter før, men legene fant ingenting på blodprøver osv. De forflyttet seg oppover, også plutselig så forsvant smertene etter at jeg gikk på antibiotika pga en betennelse jeg hadde. Etter det har jeg ikke hatt vondt, gud vet hva det var! Men hvordan gikk det idag? Forstsatt vondt? Anonymous poster hash: 96f50...b01
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #27 Skrevet 9. juli 2014 Har hatt vondt i nedre del av magen i noen dager, helt til høyre. Skikkelig stikkende smerte som forverrer seg når jeg beveger meg eller bare puster. Redd for at dette kan være noe med blindtarmen? Har ingen kunnskap om dette, men vet at det e her den ligger og at smertene er der. Når jeg tenker meg om hadde jeg smerter i øvre del av magen for noen dager siden (litt usikker på akkurat når det begynte). Andre symptomer er feberlignende symptomer, kaldsvette, bytte fra varm til kald veldig fort, men trodde jeg bare begynte å bli syk. Stikking i høyre side av ryggen, stikking i venstre lår ned til kneet. Litt svimmel, hatt noe forstoppelse og noe diare. Ellers normalt, ingen oppkast. Jeg HAR ringt legen og skal inn senere i dag, vil egentlig bare høre hva jeg har i vente her. Takk for svar. Anonymous poster hash: d3989...a1c Høres ut som blindtarmen ja. Om det er en vanlig blindtarmbetennelse må du operere, og være på sykehus i to tre dager. Gror fort og ikke noe særlig komplikasjoner. Det er et veldig fort og greit inngrep. Om blindtarmen derimot har sprukket går alt litt mer i full fart inn på sykehus osv. Da er behandlingsforløpet veldig individuellt også, men du må være på sykehus til betennelsen er ute av kroppen. Selv lå jeg på sykehus i to mndr pga dette. Måtte ha såret åpent pga dren, betennelsen spredte seg til nyrene osv. Ble mange operasjoener. MEN, siden du har såpass "svake" symptomer, så tviler jeg sterkt på det har kommet så langt på deg. Kjempe lurt å gå til lege tidlig så du finner ut hva det er Et typisk tegn på blindtarmbetennelse er at det er vondt i "området" når du setter deg, kjører i humper og den type ting. Lykke til! -det går nok veldig greit Anonymous poster hash: 3e03a...e61
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #28 Skrevet 9. juli 2014 Kan legge til at de veldig skjelden er i tvil hvis det er blindtarmbetennelse. Legen skal kjenne på magen, og om han har mistanke så kjenner han i rumpa de, da kan han kjenne blindtarmen derfra, så de kjenner fort om den er betent eller ikke. Og det gjør du og hehe... Man kan gå i flere dager med blindtarmbetennelse, og det kan være akutt. Ikke noe fasit på det. Min mann har også tatt den, og han merket nesten ingen ting til det, var hos legen for noe annet, og nevnte det så viste det seg at det var blindtarmen. Er det akutt og sprer seg utover i kroppen, så blir man veldig syk (oppkast, feber, verking i kroppen, desorientert ol). Anonymous poster hash: 3e03a...e61
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #29 Skrevet 9. juli 2014 Jeg hadde sånne smerter før, men legene fant ingenting på blodprøver osv. De forflyttet seg oppover, også plutselig så forsvant smertene etter at jeg gikk på antibiotika pga en betennelse jeg hadde. Etter det har jeg ikke hatt vondt, gud vet hva det var! Men hvordan gikk det idag? Forstsatt vondt? Anonymous poster hash: 96f50...b01 Blintarmbetennelse kan behandles med antibiotika, faren er at blindtarmen kan sprekke før antibiotikaen virker mot betennelsen. Hadde en kolega som ikke hadde tid til å bli operert, hun fikk antibiotika og vi undersøkte henne med blodprøver for å se at lpk gikk ned.Anonymous poster hash: fa59c...451
Muscae Skrevet 9. juli 2014 #30 Skrevet 9. juli 2014 Høres ut som blindtarmen ja. Om det er en vanlig blindtarmbetennelse må du operere, og være på sykehus i to tre dager. Anonymous poster hash: 3e03a...e61 Jeg ble sendt hjem til tomt hus, 18 år gammel, bare tolv timer etter at jeg ble lagt i narkose. Følte meg ikke særlig høy i hatten da, men det gikk jo fint.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #31 Skrevet 9. juli 2014 Takk for alle svar! I dag har jeg faktisk ikke kjent noen ting, så er nok en sjanse for at det ikke er det. Men da skjønner jeg ikke hva det er! Anonymous poster hash: d3989...a1c
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #32 Skrevet 9. juli 2014 Jeg ble sendt hjem til tomt hus, 18 år gammel, bare tolv timer etter at jeg ble lagt i narkose. Følte meg ikke særlig høy i hatten da, men det gikk jo fint. Oj det var fort! Da min mann var inne var han der i to dager. Jeg er sykepleier på sykehus selv. Nå jobber jeg med kreftpasienter så blindtarmbetennelse er ikke det jeg har mest greie på. Men hvor jeg jobber er det hvertfall praksis at man skal beholde pasienten til observasjon i 24timer, de skal være feberfrie når de reiser ut. Med mindre det er dagkirurgi (kikhullsoperasjon, eller uten narkose). Meb som sakt er det ikke det jeg har mest greie på...Anonymous poster hash: 3e03a...e61
Muscae Skrevet 9. juli 2014 #33 Skrevet 9. juli 2014 Oj det var fort! Da min mann var inne var han der i to dager. Jeg er sykepleier på sykehus selv. Nå jobber jeg med kreftpasienter så blindtarmbetennelse er ikke det jeg har mest greie på. Men hvor jeg jobber er det hvertfall praksis at man skal beholde pasienten til observasjon i 24timer, de skal være feberfrie når de reiser ut. Med mindre det er dagkirurgi (kikhullsoperasjon, eller uten narkose). Meb som sakt er det ikke det jeg har mest greie på...Anonymous poster hash: 3e03a...e61 De fjerner blindtarmen med kikkhullskirurgi når for tiden, så det er nok absolutt forsvarlig og helt sikkert vanlig. Men for meg var det ganske ekkelt, første gang alene på sykehus (foreldre bodde langt vekke, og samboer var på jobb, så han kunne ikke hente meg og være med meg hjem), og så bli sendt hjem alene i en taxi, til tomt hus. Jeg ble lagt i narkose rundt midnatt, og klokken tolv neste formiddag var jeg hjemme igjen. Hadde sikkert blitt sendt hjem før, om det ikke hadde vært på natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå