Gå til innhold

Å male som hobby

pappar

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Jeg har veldig lyst til å starte med en hobby, og har i grunn hele livet drømt om å male (malerier). Jeg har virkelig ingen idé om forskjellige malingstyper, hvilke lerret som er bra for en nybegynnere etc. Hva er fordelene/ulempene med vannmaling vs. akryl for eksempel.

Bor i Oslo, hvis noen vil tipse om bra forretninger.

Er det noen malere der ute som kunne tenke seg å hjelpe meg? :gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen ekspert, men jeg ville forsøkt å starte med akryl. Akvarell er også moro å leke seg med.

Clas Ohlson har relativt billige kvalitetsmerker. Søstrene Grene har billig mailngsutstyr(vet ikke hvordan kvaliteten er på det da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å stikke innom Kunstnernes Eget Materialutsalg (KEM) i Brenneriveien, altså rett ved Blå. Der kan de sikkert gi deg gode råd, også når det gjelder nybegynnerkurs.

Teknikken avhenger av hva og hvordan du vil male. Jeg synes olje er desidert best, men det er flere gode grunner til å unngå det når du skal ha maling som hobby. Du vil trenge et atskilt og godt ventilert rom du kan bruke som atelier, og oljemaling er ikke overmalbar før etter noen dager eller til og med uker. Akryl er atskillig enklere, og det samme gjelder akvarell (vannfarger).

Du vil uansett trenge et staffeli, flere forskjellige pensler og selvsagt maling. Jeg tror ikke du trenger en palett hvis du velger akvarell. Hvis du en dag begynner med oljemaling, vil du også trenge terpentin og ferniss. Men den tid, den glede.

EDIT: Kona mi, som maler i olje, er i tillegg avhengig av palettkniven. Den trenger du ikke hvis du velger akvarell, men jeg er temmelig sikker på at den er nødvendig hvis du satser på akryl. Et annet godt råd er å klippe opp et gammelt laken eller noen avdanka klær så du har filler å tørke av med.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Søstrene Grene har billig mailngsutstyr(vet ikke hvordan kvaliteten er på det da).

Jeg ble positivt overrasket over kvaliteten på pensler og lerret fra Søstrene Grene (i forhold til pris). De har også tuber med akrylmaling som er helt OK. Jeg har kjøpt et sett med 12 små tuber akrylmaling der (de har samme sett med gouashe og akvarellfarger, tror jeg), disse var ikke veldig gode, men som et begynnerprosjekt funker de fint.

Hvis TS er ute etter rimelige produkter ville absolutt tatt turen innom Søstrene. Er hun/han ute etter litt bedre kvalitet og villig til å betale mer, så er KEM (i min mening) de beste i Oslo. Christ. Engebretsen ved Pilestredet er også bra (om de fortsatt finnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg anbefaler også å handle inn malesaker på søstrene grene :) helt grei kvalitet til hobbybruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk alle sammen! Setter stor pris på tipsene deres:) Var på Søstrene grene i dag og kjøpte litt diverse akrylmaling, pensler og lerret. Trenger fortsatt å kjøpe staffeli. Tenkte på å dra på Claes ohlson og se. Hva burde man bruke for å vaske penslene med når man maler med akryl?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder å vaske penslene i såpe og vann når du maler med akryl. Zalo f.eks. Noen sier man skal bruke kaldt vann fordi varmt vann vil utvide festet til busta på penslene (altså hårene kan løsne). Har aldri opplevd dette selv, jeg bruker lunkent vann. Tørk bort maling fra penslene med papir eller fille først, før du skyller med vann og såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...