Gå til innhold

Jeg og barnet er kastet ut av samboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi er nå kastet ut og aner ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg har vært mere eller mindre hjemmeværende (med korte vikariater her å der) med barnet vårt under hele hans utdannelse og karriere, jeg kuttet ut min egen utdannelse for å kunne støtte han (idiot som jeg var). Vi har vært i lag i 15 år.

Uansett, selve bruddet plager meg ikke så mye siden jeg har prøvd å gjort det slutt gjentatte ganger siden han ikke har vært snill med meg. Det føles som en lettelse å være "fri". Han har vært fysisk voldelig og drive med psykisk terror hele forholdet, men han har ikke latt meg få lov å forlate han.

Regner med at jeg får en reaksjon seinere, men akkurat nå er det kun barnet mitt som er prioritert. Jeg kommer ikke til å anmelde han for dette siden jeg ikke vil at han skal stille seg på bakbeina med barnet vårt.

Jeg lurer egentlig på hvordan jeg skal gå frem. Familien min bor ett stykke unna hjemmet vårt så jeg og barnet har flyttet dit frem til jeg får ting på stell. Det er ikke noen god følelse at barnet mitt nå er teknisk sett hjemløs.

Jeg står som medeier på leiligheten, men jeg står ikke på lånepapirene. Jeg regner med at jeg som medeier også da er ansvarlig for evt. misligholdelse av lånet og jeg vil derfor prøve å bli kjøpt ut fra avtalen. Har jeg rett på det siden jeg står som medeier men uten at jeg står på lånepapirene? Vi er helt på bar bakke, så litt startkapital hadde kommet godt med.

Foreløpig har jeg forstått så langt at jeg må bytte adresse, men hva med barnet?

Vi har ikke fått ordnet noen samværsavtale ennå og før den er på plass så vil jeg være så medgjørlig som jeg bare kan. Som jeg har forstått det med min X så ønsker han kun å ha samvær med barnet når han har tid, så jeg blir hovedforsørger. Til og med når vi bodde sammen så han kun sønnen sin en times tid hver tredje dag siden han prioriterte alt over barnet vårt så det kom ikke som noen overraskelse.

Jeg tør ikke ta opp barnebidrag nå med det første siden jeg er livredd for at han kommer til å sette seg på bakbeina og fordi jeg frykter mannen (med god grunn) Utad virker han som verdens mest sympatiske fyr, elsket av alle, men innenfor hjemmets fire vegger har han vært ett monster. Han har ikke vært slem med barnet.

Jeg kan ikke forstå at jeg har rett på noenting før barnet er registrert på samme adresse som meg så jeg regner med at dette er prioritert, eller?

Jeg hadde planer om å fortsette min utdannelse denne høsten, må jeg legge dette på is nå? Jeg føler at ett studielån er litt i minste laget til å forsørge barnet mitt på.

Har jeg rett på noe overgangsstønad (eller hva det nå heter), hjelp fra NAV eller noe? Vi har ingenting. Jeg har heldigvis en snill familie, men de har ikke så mye økonomiske ressurser å bidra med. En av søsknene mine har sagt h*n kan ta noen flere vakter for å betale mine faste utgifter en liten stund fremover og det er jeg evig takknemlig for, men jeg vil jo helst at den stunden skal bli kortest mulig.

Noen her som har vært igjennom det samme som meg som kan gi meg noen gode råd?

Anonymous poster hash: 24e04...7db
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må vel kvalifisere til å kontakte et krisesenter. De bør ha erfaring med situasjoner som dine og kunne hjelpe deg litt med både det praktiske og det psykiske. Lykke til.

Anonymous poster hash: b14fe...0a3
  • Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Dette må vel kvalifisere til å kontakte et krisesenter. De bør ha erfaring med situasjoner som dine og kunne hjelpe deg litt med både det praktiske og det psykiske. Lykke til.

Takk for svar, men krisesenter er ikke aktuelt. Får han greie på at vi er der bryter helvete løs, og for å være taktisk frem til samværsavtalen er på plass så må jeg være medgjørlig.

Skrevet

Jeg er enig i dette. Da får du også dokumentert at han har ikke bare kastet deg ut, men også barnet. Mtp mulig barnefordelingsak senere - siden han virker ikke akkurat grei å ha med å gjøre... :-/

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men du kan vel ringe dem og be om råd? Du trenger jo ikke flytte inn i første omgang, men du trenger hjelp til å orientere deg og finne ut hva du bør gjøre og hvor du kan få hjelp. Går ut fra han ikke overvåker telefonen din?

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar, men krisesenter er ikke aktuelt. Får han greie på at vi er der bryter helvete løs, og for å være taktisk frem til samværsavtalen er på plass så må jeg være medgjørlig.

Men siden andre ikke er klar over hvordan han egentlig er, er det kanskje ekstra viktig å få det dokumentert at ansiktet han viser utad er ikke hans sanne.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig i dette. Da får du også dokumentert at han har ikke bare kastet deg ut, men også barnet. Mtp mulig barnefordelingsak senere - siden han virker ikke akkurat grei å ha med å gjøre... :-/

Barnet ble vel ikke teknisk sett kastet ut siden han vil ha samvær. Men han hadde så mange planer på fritiden fremover at han hadde ikke tid til barnet.

Skrevet

Men kjære deg... Hvis han er så voldelig og farlig, hvorfor er du så opptatt av å løse dette på en fredelig måte og få i orden samværsavtale? ANMELD HAM. Ikke overlat barnet ditt til denne mannen.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt Nav, de vet hva du har krav på.

Anonymous poster hash: 41150...d03
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg tror du burde prioritere å få byttet adresse på barnet i folkeregisteret. En venninne av meg gikk igjennom ett slikt brudd (minus volden) og hun fikk ikke en dritt i støtte siden barnet hadde hovedadresse hos eksen, dette var selv om hun egentlig var hovedforsørgeren til sønnen og ungen bodde hos henne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg... Hvis han er så voldelig og farlig, hvorfor er du så opptatt av å løse dette på en fredelig måte og få i orden samværsavtale? ANMELD HAM. Ikke overlat barnet ditt til denne mannen.

Fordi jeg har opplevd 15 år med helvete å vil skåne barnet vårt. Han har som sagt aldri vært slem mot barnet. Han har heller aldri vært slem mot meg foran barnet. Barnet vårt er ikke i noen faresone.

Skrevet

Barnet ble vel ikke teknisk sett kastet ut siden han vil ha samvær. Men han hadde så mange planer på fritiden fremover at han hadde ikke tid til barnet.

Det endrer ikke det faktum at du OG barnet ble kastet ut på gata av din (eks)mann! En ansvarlig far hadde gjort om på sine fritidsplaner av hensyn til barnet og ikke bare jagd dere ut av huset.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Aleneforeldreforeningen har mye informasjon om rettigheter: http://www.aleneforeldreforeningen.no/Dine-rettigheter/default.aspx

Home-Start familiekontakten er et familiestøtteprogram: http://home-start-norge.no/

Som student kan du få forsørgerstipend: http://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Fodsel_barn/Forsorgerstipend/

Når dere er litt mer ovenpå kan dere jo bli med i Enestående familier: http://enestaaendefamilier.no/

Anonymous poster hash: fe77c...0d3
  • Liker 1
Skrevet

Det endrer ikke det faktum at du OG barnet ble kastet ut på gata av din (eks)mann! En ansvarlig far hadde gjort om på sine fritidsplaner av hensyn til barnet og ikke bare jagd dere ut av huset.

Jeg er enig med Kattugla her. Du bør virkelig gå inn for å dokumentere hvordan han er som person, og jeg ville absolutt ikke ha stolt på at en person som har drevet med psykisk terror og vold ikke vil fortsette med dette mot sitt eget barn når du ikke er til stede. Han har jo kastet ut ungen fordi han hadde planer som han vil gjennomføre, og det er en ganske dryg ting å gjøre.

• Liker 7
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg er også enig med Kattugla.

Jeg har sett eksempel på en mann som kun er ute etter å ødelegge expartner og som sier at det går foran barnets ve og vel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg tror du burde prioritere å få byttet adresse på barnet i folkeregisteret. En venninne av meg gikk igjennom ett slikt brudd (minus volden) og hun fikk ikke en dritt i støtte siden barnet hadde hovedadresse hos eksen, dette var selv om hun egentlig var hovedforsørgeren til sønnen og ungen bodde hos henne.

Dette stemmer. At du får far til å skrive under på flyttemelding for barnet er det absolutt viktigste. Hvis ikke blir far regnet som hovedforsørger og mister alle rettigheter, omtrent. IKKE flytt på det selv før barnets flyttemelding er underskrevet.

Dere som roper om anmeldelse osv: det er dessverre ikke så enkelt. Da jeg gikk fra min eks for noen år siden, valget jeg i samråd med krisesenter å ikke anmelde, fordi det er så ekstremt sjelden det fører til noe med mindre man kan godt dokumentere blåmerker og skader. Og da vil det i det lange løp bare føre til en verre situasjon. Dessverre. :(

Anonymous poster hash: edd84...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Forresten TS; hvor gammelt er barnet?

Anonymous poster hash: edd84...f7b
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å bo på krisesenteret for å ha kontakt med de. Du kan komme dit på møter, og det får jo selvsagt ikke han vite. Ring de og hør.

Du bør sette deg ned og skrive ned historieforløpet ang den fysiske og psykiske volden.

Du bør få byttet barnets folkeregistrerte adresse.

Om jeg var deg hadde jeg kontaktet advokat for å få hjelp til å løse deg ut av leilighetssituasjonen. Har du vært med på å betale på lånet i alle disse årene skal han også betale deg ut. Men mulig krisesenteret kan hjelpe deg.

En anmeldelse på han vil vel være til din fordel i en evt. barnefordelingssak?

Anonymous poster hash: 25fdb...4ee
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg tror NAV etterhvert vil godta annen dokumentasjon. For eksempel vitner som forteller hvor de bor og hvem som for eksempel leverer og henter barna i barnehage.

Anonymous poster hash: 25fdb...4ee

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt sint når jeg leser dette.

HAN er den voldelige, du er ute av forholdet nå. Men du skal fortsette å være medgjørlig og ikke søke den hjelpen du og barnet faktisk trenger nå. Alt fordi han ikke skal bli irritert?

SØK HJELP NÅ!

Hva skal du gjøre dersom kan ikke er fornøyd med dine valg senere, fortsette å danse etter hans pipe?

Veldig bra at dere har kommet dere bort fra han, men nå tar du egne valg for deg og ditt barn, han er ikke endel av dine avgjørelser nå. Resten når det gjelder barnet tas gjennom familievernkontoret.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...