AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Skrevet 8. juli 2014 Vi har et gjesterom, som er et rom uten vinduer. Det har en utgangsdør, og vi tenker på sikt å få en dør med vindu for å få naturlig lys inn i rommet. Har nettopp kjøpt en god lampe slik at rommet ikke skal føles alt for mørkt, men det preger jo rommet litt at det ikke er naturlig lys der. Gjesterommet har også to andre dører, ett til en bod og ett ut til resten av huset. Hva syns dere gjør et gjesterom koselig? Rommet inneholder sovesofa (en god en, og plassbesparende som ekstrastue), en bokhylle, kommode og ekstra-tven vår + tv-benk, som ikke er i bruk. Jeg har kjøpt et teppe slik at det ikke blir så kaldt å stå på gulvet, og har et nattbord, men står litt fast på hva som burde gjøres for å få det hjemmekoselig. Er ikke så veldig glad i chabby chick og disse "Home" og "love" bokstavene, så jeg ønsker noe som kan være i alle fall halvveis funksjonelt samtidig som det gjør rommet hyggeligere. Har foreløpig ingenting på veggene, men er kresen på veggpynt, så det kommer nok etterhvert det også. Noen som har noen gode tips? Anonymous poster hash: 4f9f7...ada
Tømmerhøgger'n Skrevet 8. juli 2014 #2 Skrevet 8. juli 2014 Vi har hengt opp malerier på veggene på gjesterommet vårt. Kanskje du kan henge opp gardiner forran en utgangsdør? Slike med mange tråder som henger nedover hvis du skjønner? Jeg følte ikke at gjesterommet vårt var et hyggelig sted å være før vi fikk opp gardiner, det gjør mye! Og det fungerer fint forran døra når man ikke har vindu. Blomster på bordet, et stearinlys. Puter med farger, en bok på nattbordet, en avis eller et ukeblad osv. Jeg synes de hyggeligste gjesterommene er de rommene hvor det ser ut som at det til stadighet er noen innom. Det gir rommet litt liv liksom.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2014 #3 Skrevet 8. juli 2014 Bare et lite spørsmål: Meningen er at gjester skal sove der? - i så tilfellet, er rommet godkjent som soverom? Det var den tanken som plutselig slo meg når du sier at rommet har en dør, men ingen vinduer. 3
Løvefrøken Skrevet 8. juli 2014 #4 Skrevet 8. juli 2014 Jeg syns det er koselig med en bokhylle med bøker og blader i...
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #5 Skrevet 8. juli 2014 Det er jo ikke et rom når det ikke har vinduer, da er det et kott. Dere bør i så fall innrede det som om det var et rom som dere selv ville oppholdt dere i, for eksempel et hjemmekontor med møbler, bilder, bøker osv. Anonymous poster hash: 7ed34...a83
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #6 Skrevet 8. juli 2014 Med utgangsdør så er det jo godkjent rømningsvei og da er det lov å bruke som soverom. Man rømmer jo like lett (lettere) ut en dør enn et vindu.Anonymous poster hash: 7676e...4d1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 Er det mulig å ha en plante der inne, eller er det mørkt der mesteparten av tiden? Planter skaper liv og hjemmefølelse i rommet, synes jeg. Jeg ville også ønsket meg en ventil så man kan lufte, og en dør med glass i (matt eller blankt avhenger litt av hva som befinner seg utenfor denne døra). Anonymous poster hash: 2fdea...712
Kontormus Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Nei, er ganske sikker på at et slikt rom ikke er godkjent som soverom. Men siden det har en dør som fører ut er det kanskje ikke farlig ved eventuel brann eller lignende. Ellers gjør tekstiler et rom lunere, og et forslag er å henge en gardin forran døra og knyte den opp på ene siden. Var det det som de før i tiden kalte "portiér" eller noen slikt? Og belysningen er vel ganske viktig, mange små lyskilder framfør et sterkt taklys.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #9 Skrevet 8. juli 2014 Leselampe ved sovesofaen er også greit å ha. Anonymous poster hash: 2fdea...712
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #10 Skrevet 8. juli 2014 Få opp nattlamper, bilder på veggene, puter i sengene og en blomst eller to? Anonymous poster hash: 76ea7...cad
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #11 Skrevet 8. juli 2014 Et stort speil på veggen vil gi illusjon av større rom og også følelsen av at der er et vindu. Anonymous poster hash: 76ea7...cad
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #12 Skrevet 8. juli 2014 Dere som snakker om lovligheten her vet ikke hva dere snakker om. Et soverom eller oppholdsrom SKAL ha rømningsvei direkte ut av boligen, og det skal være vindu av godkjent størrelse (de minste kjellervinduene er ikke godkjente, feks) eller en ytterdør som går direkte ut. Det er ikke lysforholdene det er snakk om, det er rømningsveien. Andre krav er bl.a til ventilasjon, men det kan være ventiler i rommet selv om der ikke er vindu. (Andre krav er innenfor bl.a takhøyde). Men TS spør ikke om det er lovlig å ha som gjesterom, TS spør hvordan det skal gjøres hjemmekoselig.... Anonymous poster hash: 7676e...4d1
Kontormus Skrevet 8. juli 2014 #13 Skrevet 8. juli 2014 Dere som snakker om lovligheten her vet ikke hva dere snakker om. Et soverom eller oppholdsrom SKAL ha rømningsvei direkte ut av boligen, og det skal være vindu av godkjent størrelse (de minste kjellervinduene er ikke godkjente, feks) eller en ytterdør som går direkte ut. Det er ikke lysforholdene det er snakk om, det er rømningsveien. Andre krav er bl.a til ventilasjon, men det kan være ventiler i rommet selv om der ikke er vindu. (Andre krav er innenfor bl.a takhøyde). Men TS spør ikke om det er lovlig å ha som gjesterom, TS spør hvordan det skal gjøres hjemmekoselig.... Anonymous poster hash: 7676e...4d1 Det er jo rømningsvei ut - ytterdøren. Og alle er klar over hva TS spør om, men ingen vil vel henvise gjester til å sove der, eller sove der selv hvis det er en potensiel dødsfelle? Det er veldig greit å lese gjennom før en fyrer seg opp...
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2014 #14 Skrevet 8. juli 2014 (endret) Det er jo rømningsvei ut - ytterdøren. Og alle er klar over hva TS spør om, men ingen vil vel henvise gjester til å sove der, eller sove der selv hvis det er en potensiel dødsfelle? Det er veldig greit å lese gjennom før en fyrer seg opp... Det spørs hvor døren fører det.... det var også derfor jeg spurte om det. En dør som fører ut i en gang eller en stue vil ofte fungere som rømningsvei rett inn i brannen.... En dør ut i friluft fra et rom uten vindu kan vel ansees som en bod? Edit: At folk ikke nødvendigvis tenker så langt rundt innvendige rom uten sekundær rømningsvei er noe som skjer uhyggelig ofte desverre.... Endret 8. juli 2014 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #15 Skrevet 8. juli 2014 Det spørs hvor døren fører det.... det var også derfor jeg spurte om det. En dør som fører ut i en gang eller en stue vil ofte fungere som rømningsvei rett inn i brannen.... En dør ut i friluft fra et rom uten vindu kan vel ansees som en bod? TS skrev jo i HI at det er to dører som fører innover i huset + en ytterdør som de vurdere å få satt glass i, for å gi lys inn i rommet. Dvs: to dører til andre rom i huset + en direkte ytterdør som fører ut i friluft. Ergo rømningsvei. Leser dere ikke det samme som jeg? Anonymous poster hash: 7676e...4d1 5
Kontormus Skrevet 8. juli 2014 #16 Skrevet 8. juli 2014 TS skrev jo i HI at det er to dører som fører innover i huset + en ytterdør som de vurdere å få satt glass i, for å gi lys inn i rommet. Dvs: to dører til andre rom i huset + en direkte ytterdør som fører ut i friluft. Ergo rømningsvei. Leser dere ikke det samme som jeg? Anonymous poster hash: 7676e...4d1 Jo, jeg tror jeg leser det samme som deg
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #17 Skrevet 8. juli 2014 Det er krav om dagslys på et soverom, så dette rommet er nok ikke godkjent som det selv om det er ytterdør her. Kanskje er det nok å sette inn en dør med vindu i for å få det godkjent. Anonymous poster hash: 3d44f...94f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #18 Skrevet 8. juli 2014 Kjære verden, det er et gjesterom... "Sorry, du kan ikke komme på overnattingsbesøk, for jeg har ikke vindu på gjesterommet. Det er ytterdør der, men ikke vindu, så det er dessverre ikke lov å sove der." Anonymous poster hash: 2fdea...712 4
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2014 #19 Skrevet 8. juli 2014 Kjære verden, det er et gjesterom... "Sorry, du kan ikke komme på overnattingsbesøk, for jeg har ikke vindu på gjesterommet. Det er ytterdør der, men ikke vindu, så det er dessverre ikke lov å sove der." Anonymous poster hash: 2fdea...712 På slike amatør innspill anbefales varmt å sette seg inn i byggteknsike forskriftskrav før man inviterer til overnatting. Case closed.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #20 Skrevet 8. juli 2014 I min verden er vindu et minimum for at det skal være hjemmekoselig. Uten det blir det bare et kott eller en gang, og ikke noe sted man vil oppholde seg over lengre tid. (Helt på siden av hva som er lovlig eller ikke) Anonymous poster hash: 571f3...9e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå