Gå til innhold

Godteri og ferie (spesielle anledninger)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man tar med et barn på kino en mandag eller fredag - er det greit å gi godterier da? Hva med en dag på Tusenfryd? Får ikke barnet litt spesielle godter, som de lange lakrisstengene eller grufulle store slikkepinnene? Barna i min familie (også inkl mine søskens barn) får ekstra godter til jul og påske, samt ekstra godter på besøk i fornøyelsesparker (max 3 dager i året), kinobesøk (max 1 gang i mnd, som regel 1 gang annenhver mnd), lange reiser enten i bil eller med fly (4-5 ganger i året) samt hver lørdag. I tillegg får barna litt godter når det er "byfest" med lokalt tivoli og marknad på hjemstedet.

Når det i tillegg blir kaker til alle barnebursdager og gjerne godtepose fra disse bursdagene, OG godter hver lørdag, så føler jeg det blir utrolig MYE godterier. Samtidig så føler jeg meg slem om jeg skal begrense godteribruken til "ingenting" til sånne anledninger. Jeg begrenser det jo med at barnet må spise mat før snop, og nei du får ikke sukkerspinn OG stor slikkepinne og lakris, velg én ting... Men det er mye kalorier for liten skrott uansett.

Er virkelig alle andre supermødre som kun gir ungene tilmålte antall smågodtebiter hver lørdag? På forumer som Snartmamma og KG så virker det som om alle har stålkontroll på godteribruken. Hva gjør sånne supermammaer på Tusenfryd, på lokalt tivoli, på lange bilturer, på kino? Har med hjemmelagde grove havrekjeks overalt antar jeg? :( Føler meg litt som en dårlig mor.

Anonymous poster hash: 1cc2c...868
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har aldri vært noen supermamma.

Jeg gir godteri selv om det er ukedager dersom vi er på kino eller Tusenfryd.

edit: ... eller andre steder der det er "naturlig" å kose seg litt ekstra.

Endret av Anna Kronisme
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barna kan få litt godteri når vi er på Tusenfryd o.l, men vi har ikke for vane å spise godteri på kino eller teater. Hvis vi feks drar på Tusenfryd eller en annen lignende begivenhet på fredag, kan de velge å få lørdagsgodtet sitt der. Ser ikke poenget med at de i tillegg skal ha godt på lørdag da. Det samme hvis de skal i bursdag på lørdag formiddag, vi kjøper ikke inn ekstra godteri til kvelden. I sommerferien er vi litt mer liberale på is på varme dager, spesielt hvis vi er i syden kan de gjerne få en is hver dag.

Anonymous poster hash: e521e...28c

Skrevet

Helt greit synes jeg å gi godterier i spesielle anledninger. Is på varme dager nå i sommerferien, godteri på kino, ja! Helt ålreit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir også godteri ved spesielle anledninger, som de du nevner. Men ikke i store mengder. Fireåringen min får en helt vanlig kjærlighet hvis hun skal på kino (hun får velge mellom popcorn og kjærlighet, blir alltid det siste). På tivoli el.l., kan vi kjøpe en lakrisstang (sånn svær greie) men da deler vi på den alle i familien, så det blir ikke store biten til hver av barna. Vi synes det er viktig å kose oss, men barna er ikke vant til å få enorme mengder med godteri. Det at de får noe godt på en dag som ikke er lørdag er stor stas for dem, mengden har svært lite å si.

Anonymous poster hash: 092a0...29a
AnonymBruker
Skrevet

Snop kan man gi hver dag, men helst etter at barna har vært i fysisk aktivitet.

Anonymous poster hash: e41f5...f3e
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er som deg, TS, det blir nok en del "spesielle anledninger" i løpet av året, og jeg er ikke særlig streng mtp. godterier og slikt. Men til vanlig får barnet snop 1-2 ganger i løpet av uken. Ellers blir det ekstra på bursdager, ev. kino (har ikke vært enda), besøk hvis vertskapet tilbyr, osv. Men barnet spiser stort sett små mengder, ikke tonnevis, og da tror jeg ikke det er så farlig. Og jeg gir ikke snop/dessert i stedet for / før middag, på en vanlig hverdag hvis barnet maser, osv. Alt i alt tror jeg det jevner seg ut.

Endret av Harlekin
Skrevet

Vi gir også litt godt på spesielle anledninger. Vi har i grunn ikke fast lørdagsgodt enda, han er bare 2,5, men blir alltid noe i løpet av helgen uansett, men da ofte i form av at besteforeldre kjøper noe til han, eller at han får en bolle i byen etc. Aktive barn tåler helt fint å få litt ekstra godt på kino etc. :) Så lenge resten av kostholdet er sunt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir også godteri ved spesielle anledninger, som de du nevner. Men ikke i store mengder. Fireåringen min får en helt vanlig kjærlighet hvis hun skal på kino (hun får velge mellom popcorn og kjærlighet, blir alltid det siste). På tivoli el.l., kan vi kjøpe en lakrisstang (sånn svær greie) men da deler vi på den alle i familien, så det blir ikke store biten til hver av barna. Vi synes det er viktig å kose oss, men barna er ikke vant til å få enorme mengder med godteri. Det at de får noe godt på en dag som ikke er lørdag er stor stas for dem, mengden har svært lite å si.

Anonymous poster hash: 092a0...29a

Mitt problem er ofte ikke mengden som spises, men at det kjøpes litt for store mengder, fordi barna vil ha variasjon. Feks de vil både ha sukkerspinn og popcorn. Hadde det vært mulig å kjøpe sukkerspinn-dotter på størrelse med et eple, heller enn en vannmelon, så hadde det vært helt i orden og jeg skjønner jo at de gjerne vil smake både her og der.. Og har man kun én unge med, så er det ikke så mange å dele på. Ellers var det et supert tips med deling når vi har med vennebarn og søskenbarn! :)

AnonymBruker
Skrevet

Barna får/har fått godteri ved bursdager, tivoli, mm i tillegg til lørdagsgodt gjennom hele oppveksten. Kaker når det er bursdag, gjerne flere dager på rappen.

Begge barna er store nå. De er i aktivitet, og er sunne og friske. Aldri vært antydning til overvekt.

Er det overvekt du er redd så er inaktivitet en mye større trussel.

Anonymous poster hash: f08f5...5f3

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke overvekt jeg frykter (ikke nå hvertfall, barnet er sunt og normalt godt aktivt), men mer vanen.... Frykter egentlig at barnet skal få vanen om at hver gang man gjør noe som ikke er A4 = godterier, og at dette kan være usunne vaner å ta med seg inn i ung-voksenlivet. Også har jeg følt meg skikkelig unormal som gir så ofte godterier, for som oftest leser jeg om foreldre som ikke gir godterier annet enn lørdager, som gir barna oppmålte antall biter smågodt (og gjerne under 10 biter) hver på lørdagen å spise, som tar med oppskåren frukt på kino, og mener at snop er KUN på lørdager... så enkelte mene i kommentarfelt i påsken at barna kun skulle få tilgang på påskeegget på lørdagen og at det helst skulle inneholde leker.

Så det er UTROLIG godt å lese at jeg er "normal"... Føler meg bedre nå, takk!

Skrevet

Jeg gir aldri godteri i bil (gir fort bilsyke) eller på fly (vil ikke ha krakilske barn). Ellers har vi ingen strenge regler, gir litt godteri og prøver å passe på mengde. Er vi på kino fredag spiser vi litt, da kan vi droppe lørdagsgodt. Lørdagsgodt er ikke noe etablert fast rituale her i huset, nettopp for å kunne flexe. Hvis vi har blir det ofte spist søndag, de får ikke om de ikke vil spise middag lørdag..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir aldri godteri i bil (gir fort bilsyke) eller på fly (vil ikke ha krakilske barn). Ellers har vi ingen strenge regler, gir litt godteri og prøver å passe på mengde. Er vi på kino fredag spiser vi litt, da kan vi droppe lørdagsgodt. Lørdagsgodt er ikke noe etablert fast rituale her i huset, nettopp for å kunne flexe. Hvis vi har blir det ofte spist søndag, de får ikke om de ikke vil spise middag lørdag..

Slik har vi det også. Innfører ikke "fast" lørdagsgodt på lenge ennå, da går det fint å spise litt en onsdag eller søndag i stedet. Og vi begrenser mengdene, mye enten eller og sjelden de spiser opp alt også. Og godis i bil er definitivt nei, det er ofte å be om bilsyke.

Anonymous poster hash: 3f12d...b0c

Skrevet

Men det er mye kalorier for liten skrott uansett.

Så lenge barnet er aktivt, og ikke viser tegn til overvekt, trenger du ikke å tenke på antall kalorier i maten. Små barn har en vannvittig forbrenning, og spiser ofte like mye som en voksen. Jeg antar at du mener at du ikke vil at barnet skal få i seg så mye sukker, og det er viktig. Men husk at barnet trenger en del kalorier, både i form av trege karbohydrater og riktig fett.

Forøvrig så tror jeg ikke barnet tar noen skade av å vite at det er litt ekstra kos ved spesielle anledninger. Mange eksperter råder jo foreldre til å gi barna litt godteri nå og da i løpet av uken, og ikke være så streng og kun ha lørdagsgodt. På den måten skal de utvikle et mer normalt forhold til godterier.

Det jeg tror er verre er å assosiere kos med fet mat i hverdagen. Ser mange overvektige personer legge ut bilder på face av boller, kringler, kaker, og fet middagsmat (type pizza, burger, lasagne osv) midt i uken, med tekst noe som "nå skal vi kose oss". Kos er ikke mat.

AnonymBruker
Skrevet

For hundrede gang, det er bare en MYTE at sukker gjør barn hyperaktive!

http://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/

Anonymous poster hash: 0b55d...4e7

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Missy1
Skrevet

Vi gir godterier kun på lørdager, egentlig.. Og kanskje en sjokolade om det er i forbindelse med tur-dag/noe spesielt på skolen. Og på kino, men det er svært sjeldent.

Ungen blir bilsyk, sliter med ustabilt blodsukker og har ad/hd så vi er ganske tilbakeholdne med sukker.

Gjest Lypcha
Skrevet

Vi gir bare godteri i spesielle anledninger og ingenting fast hver lørdag.

• 2 uker senere...
Skrevet

For hundrede gang, det er bare en MYTE at sukker gjør barn hyperaktive!

http://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/

Anonymous poster hash: 0b55d...4e7

Hvordan skal jeg vite at du har sagt noe hundre ganger når du ikke har gjenkjennbart nick? Luring.

Mine barn blir synlig mer krakilske av godteri. Det er også min personlige erfaring med andre barn jeg har hatt omsorg for. Så derfor gir jeg dem ikke godteri for så å belte dem fast. Det gidder jeg bare ikke. Samme hva et blogginnlegg påstår.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

mamma har alltid vært ganske chill når det gjelder godteri så vi pleier å kjøpe inn litt godteri og sånt på fredag også er det opp til oss når vi vil spise det. det er ofte jeg sparer litt, for å spise senere i uka. sånn er det til oss i allefall

Anonymous poster hash: 37c5c...c7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...