Gå til innhold

2,5 år, ser på tv mens jeg sover

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mini på 2,5 står opp klokken 06, da slår jeg på netflix så ser hun på lille prinsesse, Dora eller lignende. Det er jo selvfølgelig jeg som slår på dette for hun og da legger jeg meg på sofaen. Det går ca en halvtime, Max en time til hun da vekker meg. Da står jeg ordentlig opp og dagen vår sammen starter. Men jeg her litt dårlig samvittighet for det her. Er det helt forferdelig av meg? Fortalte det til familien min og de syntes det var leit for jenta mi. Hva syns dere?

Anonymous poster hash: 19110...6d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min gjør det samme, han er nå 3,5 og våkner han tidlig så står han opp og finner seg en yoghurt, setter på TV'n, tegner, leker osv en stund. Han er innom å snakker litt med meg innimellom.. Går max en time før jeg står opp.

Anonymous poster hash: 3efa0...818

Skrevet

Synes det høres greit ut. Nå har jeg ikke unger selv, men hvis "jævelen" hadde stått opp kl 06.00 hadde han versågodt fått klare seg selv en time eller to...

Ikke tenk så mye bare hva andre synes btw. Din unge og ditt liv. Så lenge ungen synes det er greit, og det hjelper deg å overleve så er det bare bra.

• Liker 20
Skrevet

Vi gjør det og.

Gjest Jørild
Skrevet

Samme gjør vi, men i senga. Ser Jordbær Mathilde o.l på telfonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er forkastelig. Hva ialledager har skjedd med dagens samfunn??

Mye kan være greit en gang eller to i mnd. Men når dette er normen er det bare tragisk og fryktelig leit for barnet.

Hvilke verdier bygger man? Hvilke signaler som mor og omsorgsperson sender man ut? Hva lærer barnet av dette?

Hva trenger barn (spesielt så små barn)?

Jeg er faktisk helt sjokkert.

Anonymous poster hash: 584bf...51e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke er for mange timer hver morgen tror jeg de fleste barn synes det er litt deilig, jeg. Da får de stulle og stelle litt alene, og kanskje finne seg litt mat og "klare selv" for en stund. Forutsetter at mor evt. far er like i nærheten, og at det barna ser på er egnet for barn.

Anonymous poster hash: 98b38...1d0
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Barnet er 2.5 år gammelt! Ikke 7!

Så lenge det ikke er for mange timer hver morgen tror jeg de fleste barn synes det er litt deilig, jeg. Da får de stulle og stelle litt alene, og kanskje finne seg litt mat og "klare selv" for en stund. Forutsetter at mor evt. far er like i nærheten, og at det barna ser på er egnet for barn.

Anonymous poster hash: 98b38...1d0

Anonymous poster hash: 584bf...51e

Skrevet

Tidene har sannelig endret seg. Da jeg var liten sto jeg opp, og satt på Barne-TV på NRK eller TV2 på morningen. Nå er det Netflix! :laugh:

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ts her:) det var godt å høre at jeg ikke er den eneste som gjør dette.

Anonymous poster hash: 19110...6d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er OK når ungene er gamle nok til å slå på selv... Men dette føles litt ut som "TV-parkering", som jeg er litt i mot. Nå er ikke min så stor ennå, så det er mulig jeg må spise mine ord. Men tror jeg ville stått opp sammen med en 2,5-åring og heller tatt konsekvensen til kvelden og lagt meg tidligere om jeg var alene med han/hun, for barn trenger jo mer søvn enn oss voksne. Så får heller dagen starte litt tidlig.

Anonymous poster hash: b783d...fd6
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er barnet to år og elsker ole brumm. Så noen ganger så ser vi på ole brumm på soverommet før vi står opp, da ligger han i armkroken min og jeg dormer litt. Dette er jo da noe som skjer i 10 min eller 1 time (spørs hvor tidlig det er og hvor trøtt minsten er, for da dormer han litt selv).

Jeg selv får dårlig samvittighet innimellom, men de fleste jeg kjenner som var små da jeg var liten stod jo opp og så på tv. Så tror egentlig ikke ting har forandret seg så mye sånn sett.

Ellers bruker mitt barn tv til å slappe av litt. Det vil si når vi kommer fra barnehagen og han er litt sliten så ønsker han å se på en film mens han får drikke mens jeg lager middag.

Anonymous poster hash: 97d07...7a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det med min på to år en gang i blandt. Lager frokost til han og skrur på noe koselig på tv, så sitter han å spiser og ser på det, så står jeg opp når han er ferdig. Syns det er helt greit. Han gjør det samme om jeg står opp, så det har i grunn ikke noe å si om jeg er våken eller ei. Sover ikke ordentlig da, men halvsover :) Eller bare ligger å drar meg. Kan være deilig det og :)

Anonymous poster hash: b7403...833
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det med min på to år en gang i blandt. Lager frokost til han og skrur på noe koselig på tv, så sitter han å spiser og ser på det, så står jeg opp når han er ferdig. Syns det er helt greit. Han gjør det samme om jeg står opp, så det har i grunn ikke noe å si om jeg er våken eller ei. Sover ikke ordentlig da, men halvsover :) Eller bare ligger å drar meg. Kan være deilig det og :)

Ligger forresten på sofaen hvesiden av han, og ikke på soverommet :)

AnonymBruker
Skrevet

Mine to små kravler opp i senga våg og ser på netflix på ipaden hvis de våkner kjempetidlig. Så ligger jeg og mannen og halvsover mens de slapper av med netflix eller spill og venter på at morgenen skal begynne. Det er mye rart man får dårlig samvittighet av, men akkurat dette unner vi oss uten dårlig samvittighet. :)

Anonymous poster hash: d18de...f37
  • Liker 1
Skrevet

Vi gjør det oppi sengen, hun har lyden på lavt. Viktig å sette på noe som hun ikke kan trykke seg utav og sånn, hun får ikke se på YouTube, men filmer som vi har lagret på ipaden er greit.

AnonymBruker
Skrevet

AB nr 11 her: Jeg som har barn som er for unge og kanskje må spise mine ord.. jeg vet at ipad og smarttelefoner er spennende, men er det ikke greit å lære ungene til å kose seg med å bla i en spennende bok i stillhet etter barnehagen eller i senga? At det ikke alltid må være skjerm som lyser mot dem...? Om de ikke får bruke mors telefon eller ipad som kos på sengekanten, så blir det heller ikke noe de maser etter.. Jeg har hvertfall alle intensjoner om å forsøke rolig les/lek og unngå elektronikk "overalt"....

...også bruker jeg sikkert TV'n som barnevakt om to år selv.. :fnise:

Men lurer jo på om ikke sånt går an?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har ikke barn selv, men kan ikke se at det er noe problem sånn egentlig. Værre er det når man konsekvent parkerer ungen foran tv'en hver gang man ikke orker å underholde mer f.eks. Ungen er sliten og rampete, sett'n foran tv. Ungen vil ikke spise middag, sett'n foran tv'en. Ungen vil ikke legge seg, sett'n foran tv'en. Har sett alt for mye av dette.. Men at ungen ser tv i en times tid om morran mens mor/far dormer på sofaen/lager frokost/etc, det er det vel ikke noe galt i :)

Edit; Mente at det ikke er greit å konsekvent bruke tv'en som barnevakt, men at innimellom må det gå bra. Tror ikke det kom frem helt klart :P

Endret av Lucid
  • Liker 1
Skrevet

AB nr 11 her: Jeg som har barn som er for unge og kanskje må spise mine ord.. jeg vet at ipad og smarttelefoner er spennende, men er det ikke greit å lære ungene til å kose seg med å bla i en spennende bok i stillhet etter barnehagen eller i senga? At det ikke alltid må være skjerm som lyser mot dem...? Om de ikke får bruke mors telefon eller ipad som kos på sengekanten, så blir det heller ikke noe de maser etter.. Jeg har hvertfall alle intensjoner om å forsøke rolig les/lek og unngå elektronikk "overalt"....

...også bruker jeg sikkert TV'n som barnevakt om to år selv.. :fnise:

Men lurer jo på om ikke sånt går an?

Men en time om morgenen er ikke akkurat "alltid" ;)

Jeg synes det er helt greit og gjør det selv. Dvs., ikke sovet mens barnet ser TV, det får jeg av en eller annen grunn ikke til, men jeg får drikke kaffe og lese bok på sengen mens barnet ser TV. Deilig - får skikkelig helgefølelse!

• Liker 2
Skrevet

Når vi står opp om morgnenen så setter vi ofte på en film i helgene. Avhengig av hvor trøtt jeg er, så slumrer jeg enten litt på sofaen (han ligger ofte i armkroken min) eller jeg ser aktivt på sammen med han. Evt. surfer litt på tlf.

Han synes det er godt med en rolig start på morgnen i helgene, og det ser jeg ikke noe problem med. :) Husker da selv at jeg stod opp og så på barne-tv da jeg var liten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...