Gå til innhold

Smakte hvalbiff for første gang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På ferie i et hvalfangssamfunn, og der var det et utsalgssted for hvalkjøtt etter hval fanget av en lokal båt.

Kjøpte inn hvalbiff til en middag i går, og du verden, for et kjøtt! Dette var det skikkelig kvalitet over, så må tilbake i dag for å kjøpe noen kg så jeg har en stund, håper det ikke er utsolgt!

Har du smakt hvalkjøtt? Likte du det?

Anonymous poster hash: 7ad88...2b1
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ofte har dårlig kvalitet, og smaker litt tran, hvis du er uheldig. Så jeg spiser det ikke så ofte. Siste gangen var vel ca 8 år siden.. :P

AnonymBruker
Skrevet

Her var det ingen transmak, dette var rett fra oppskjæring, transmak er vel noe som kan komme om det er litt gammelt eller?

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser det GJERNE, men jeg kjenner folk som skyter selv så jeg spiser ikke sånt du får i butikken. At hval smaker tran er en myte i våre dager, det var i gamle dager de la kjøttet i tran for at det skulle holde seg.

Men fersk hvalkjøtt i nærmest alle varianter er noe av det beste som finnes.

• Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg har spist hvalkjøtt i hele mitt liv, og hvor godt jeg liker det kommer an på kvaliteten på kjøttet, og om den som tilbereder det kan kunsten. Alt er ikke like godt, alltid.

Jeg handler stort sett bare direkte fra hvalfangere, og holder meg unna butikkkjøpt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker hvalkjøtt! Det er det mest fantastiske kjøttet som finnes, spør du meg. Jeg har også fått kjøtt med svak transmak, så det beste er å kjøpe helt ferskt.

Dessverre bor jeg i utlandet, og her er det selvsagt ikke å få tak i. Dessuten ender jeg alltid opp i diskusjoner om hvalfangst med folk som mener at norske myndigheter driver med propaganda.

Anonymous poster hash: fee55...467
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det GJERNE, men jeg kjenner folk som skyter selv så jeg spiser ikke sånt du får i butikken. At hval smaker tran er en myte i våre dager, det var i gamle dager de la kjøttet i tran for at det skulle holde seg.

Men fersk hvalkjøtt i nærmest alle varianter er noe av det beste som finnes.

Det er absolutt ingen myte, nei. Da har du tydeligvis aldri smakt hvalkjøtt av dårlig kvalietet, dvs kjøtt som har ligget for lenge før det har blitt spist.

Hvis hvalkjøttet ikke er helt ferskt, kommer den karakteristiske "transmaken" med en gang, det er derfor veldig, veldig viktig at hvalkjøtt er ferskt når det spises.

Spesielt synd er det dersom folk som spiser hval for første gang fpr halvgammelt kjøtt, da ender de selvsagt med å ikke ville spise det igjen på grunn av den ubehagelige opplevelsen første gang.

Anonymous poster hash: 19447...644

• Liker 5
Skrevet

Jeg liker egentlig hvalkjøtt, men er blitt litt skeptisk.. Har fått servert hvalkjøtt med transmak litt for mange ganger.

Skrevet

Jeg har smakt en gang, og det smakte tran. Så er ikke fristet til å prøve igjen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det GJERNE, men jeg kjenner folk som skyter selv så jeg spiser ikke sånt du får i butikken.

Ja, i dette tilfellet er det snakk om å kjøpe rett fra hvalfangere uten noe mellomledd, er nok da det er best!

• Liker 2
Skrevet

Bare legg det i melk noen timer før det skal brukes da forsvinner transmaken. Kullsyreholdig drikke og rødvin skal vist gjøre det samme. Her bruker vi å marinere det i Solo å grille det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har smakt en gang, og det smakte tran. Så er ikke fristet til å prøve igjen

Min barndoms hvalkjøtt var heller ikke spesielt fristende. Det var først da jeg fikk ferskt hvalkjøtt i Tromsø i en alder av 25 at jeg virkelig fikk smaken på det. Nydelig!

Anonymous poster hash: fee55...467

Skrevet

Hvalbiff er kjempegodt! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg spiste det ble jeg ufattelig skuffet. Det var både seigt og jævlig, og fæl smak.

Andre gang, for ca 3 uker siden (11 år etter første gang) var det kjempegodt! Jeg glefset det i meg. Skulle gjerne hatt mer kjøtt å slafse i meg idag.

Anonymous poster hash: 69a5e...308
Skrevet

Å så skal hvalkjøtt ikke stekes mer enn medium, blir det mer stekt blir det tørt og ekkelt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har smakt det ved to anledninger, og kan ikke si at jeg er noe særlig begeistret for det.

Skrevet

Smaker godt det. Selkjøtt derimot er seigt og jævlig.

Skrevet

Jeg har smakt, og syntes det rett og slett smakte vondt. Hadde transmak og var seigt og trevlete. Frister ikke til gjentakelse.

Skrevet

Hvalkjøtt er kjempegodt, så lenge det er god kvalitet og tilberedt riktig. Jeg har også kjøpt røkt hvalkjøtt endel ganger - det er fantastisk! :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har smakt, og syntes det rett og slett smakte vondt. Hadde transmak og var seigt og trevlete. Frister ikke til gjentakelse.

Hvor fikk du kjøttet fra?

Tipper bedervet indrefilet heller ikke smaker spesielt godt, men det betyr ikke at jeg ville boikottet oksekjøtt for all framtid skulle jeg være uheldig en gang med slik biff.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...