Gå til innhold

Spiste kalvestek, dårlig samvittighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var veldig godt!

Men så kom jeg til å tenke på—hvorfor heter det kalvestek? Er det kalver som må avlives av sykelige grunner, eller bare tar man og dreper kalver når de er små for å få en spesiell type kjøtt?? Lar dem ikke få vokse opp og bli voksne? Så fælt :( Er det bare såkalte "elitekalver" som får vokse opp og bli okser?

Anonymous poster hash: 14d4c...a3f
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kverkes selvsagt ung fordi da er kjøttet mørt og deilig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Drikker du melk, eller spiser andre melkeprodukter som ost, yoghurt, etc? Isåfall er ikke det noe verre enn å spise kalvestek. Skal man ha melk, må man ha kyr, og kyrene må få kalver. Omtrent halvparten av disse vil være oksekalver, som ikke vil vokse opp til å bli melkekyr. Det er grenser for hvor mange okser man trenger for å produsere kalvene, ergo vil mange av oksekalvene gå rett til slakt og bli kalvestek.

Hvorfor er det verre å spise en kalv enn en voksen okse som har levd hele livet i fangenskap, i et trangt skittent fjøs?

Og hva med kyllinger?

Om dyrene er syke blir de selvsagt ikke lagt ut for salg som mat...

Anonymous poster hash: 8518f...474
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er grenser for hvor mange okser man trenger for å produsere kalvene, ergo vil mange av oksekalvene gå rett til slakt og bli kalvestek.

Det er jo urettferdig at så mange hannkalver må bøte med livet bare fordi de er av hankjønn. Slik som visstnok skjer med jentebarn i Kina.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo urettferdig at så mange hannkalver må bøte med livet bare fordi de er av hankjønn. Slik som visstnok skjer med jentebarn i Kina.

Tror denne tråden hører hjemme på skråblikksiden, jeg...

Men om du ønsker flerdoblede priser på kjøttet, er det jo bare å insistere på at alle oksekalvene skal føs opp til fullvoksne okser, som skal få lov til å dø av alderdom eller sykdom.

Eller du kan bli veganer, og holde deg unna alt av animalske produkter. For uansett hva du spiser av kjøtt eller melk eller egg, vil smådyr bli slaktet og drept. Kyllinger, lam, kalver, you name it.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser brunost med geitemelk i (feks Gudbrandsdalsost) er det enda verre.

For at vi skal kunne ha geitemelk til ost destrueres nemlig store antall killinger av hannkjønn nesten umiddelbart, og går rett i forbrenningsovnen. De blir altså ikke mat engang, fordi Nortura ikke vil satse på kjekjøtt og mener det ikke er marked for det, slik at geitebøndene ikke får betalt for kjøttet eller får levert det noe sted. Dette er en aldri så liten skandale som går for seg hele tiden innenfor norsk landbruk for at vi skal få nasjonalpålegget vårt brunost, men som få vet om.

Noen få bønder har satset på småskalaproduksjon av kjekjøtt som selges feks på Bondens marked. Disse anbefaler jeg å støtte ved å ta i bruk kjekjøtt i matlagingen! Om dyr slaktes bør kjøttet utnyttes - noe annet er forkastelig.

Anonymous poster hash: b9d84...255
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser brunost med geitemelk i (feks Gudbrandsdalsost) er det enda verre.

For at vi skal kunne ha geitemelk til ost destrueres nemlig store antall killinger av hannkjønn nesten umiddelbart, og går rett i forbrenningsovnen. De blir altså ikke mat engang, fordi Nortura ikke vil satse på kjekjøtt og mener det ikke er marked for det, slik at geitebøndene ikke får betalt for kjøttet eller får levert det noe sted. Dette er en aldri så liten skandale som går for seg hele tiden innenfor norsk landbruk for at vi skal få nasjonalpålegget vårt brunost, men som få vet om.

Noen få bønder har satset på småskalaproduksjon av kjekjøtt som selges feks på Bondens marked. Disse anbefaler jeg å støtte ved å ta i bruk kjekjøtt i matlagingen! Om dyr slaktes bør kjøttet utnyttes - noe annet er forkastelig.

Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke spiser mer geit i Norge. Det er jo kjempegodt! Det burde være ulovlig å hive friske dyr rett "i bosset". Det skrives jo om hvordan det er kjøttmangel her til lands, og så hiver vi kanllgodt kjekjøtt rett i ovnen. Slikt gremmes jeg over.

Jeg er opptatt av at når man først har dyr i fangenskap og de lider for at vi skal få mat, så skal vi pokker meg utnytte det mest mulig, og ikke la dem lide og dø forgjeves. Spise innmat og blod, bruke skinnet til noe fornuftig, Eneste innmaten man får er jo omtrent leverpostei, og noen som lager lungemos, men den de selger i butikken er jo motbydelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor vi ikke spiser mer geit i Norge. Det er jo kjempegodt! Det burde være ulovlig å hive friske dyr rett "i bosset". Det skrives jo om hvordan det er kjøttmangel her til lands, og så hiver vi kanllgodt kjekjøtt rett i ovnen. Slikt gremmes jeg over.

Jeg er opptatt av at når man først har dyr i fangenskap og de lider for at vi skal få mat, så skal vi pokker meg utnytte det mest mulig, og ikke la dem lide og dø forgjeves. Spise innmat og blod, bruke skinnet til noe fornuftig, Eneste innmaten man får er jo omtrent leverpostei, og noen som lager lungemos, men den de selger i butikken er jo motbydelig.

Veldig enig med deg! :tommelsmil:

Jeg spiser jevnlig kjekjøtt, og det er helt nydelig. Er også opptatt av å bruke stykningsdeler av kjøtt som ikke er så mye brukt, feks kjaker eller bibringe.

Skal ha gryte med kje til middag i dag, faktisk. :spise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...