AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Skrevet 8. juli 2014 Jeg er ei jente på 20 år, bor alene i en leilighet, og har sommerjobb nå i sommer. I utgangspunktet liker jeg å stå opp tidlig, og få mye ute av dagen, men når jeg jobber tidligvakter må jeg jo stå opp tidlig også. De siste dagene har jeg hatt på alarmen til 06:15, har aldri hatt problemer med å stå opp så tidlig før. Legger meg rundt 22.30-23.00, og sovner som regel hverfall innen 23.30. Men, i de siste dagene, så må jeg ha skrudd av alarmen min i søvne. Har på flere alarmer etter hverandre (med tre minutters mellomrom), men når jeg går inn og sjekker morgenen etter, så er det ingen som er aktivert, selv om jeg er sikker på at jeg aktiverte dem før jeg sovnet. Dette har gjort at jeg de siste dagene har våknet av meg selv rundt kl 08, og av og til kommet for sent på jobb. Selvfølgelig er det godt å få rundt 9 timers søvn, men er dette egentlig så bra i lengden... Er redd for å gå inn i en "ond sirkel". Noen som har tips til hvordan jeg kan unngå dette? Vil tilbake i mønsteret med å stå opp tidlig igjen! Som sagt så bor jeg alene, så har ingen som kan vekke meg heller Hilsen frustrert jente. Anonymous poster hash: 45b44...f80
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #2 Skrevet 8. juli 2014 Dette er sikkert litt slemt, men som oftest når folk sier at de ikke hørte alarmen/skrudde den av i søvne osv så tenker jeg at de bare er veldig late og udisiplinerte. Pussig, men de færreste sovner av når de skal stå opp tidlig for å reise på sydentur f.eks. Anonymous poster hash: ec1b4...675 3
Miah Skrevet 8. juli 2014 #3 Skrevet 8. juli 2014 Forsøk å legg alarmen din lengre unna sengen din, slik at du ikke bare kan "strekke deg ut" og slå den av. Jeg har selv slått av alarmer i søvne (enten det, eller så husker jeg ikke at jeg våknet for å slå den av), men i mine tilfeller har jeg bare vært såpass utslitt at jeg ikke har klart å stå opp. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #4 Skrevet 8. juli 2014 Dette er sikkert litt slemt, men som oftest når folk sier at de ikke hørte alarmen/skrudde den av i søvne osv så tenker jeg at de bare er veldig late og udisiplinerte. Pussig, men de færreste sovner av når de skal stå opp tidlig for å reise på sydentur f.eks. Anonymous poster hash: ec1b4...675 Det er godt mulig, men jeg tror neppe noen (eller jeg selv for den saks skyld) vil kalle meg lat og udisiplinert. Jeg elsker å stå opp tidlig, enten for å jobbe, gå tur, eller ha en hard treningsøkt. Er veldig sånn "flink pike", og det har jeg alltid vært, og dette gjør jo at jeg er ekstra redd for at jeg er på vei inn i en ond sirkel. Men... Kan jo være at jeg har forandret meg og blitt lat og udisiplinert. Håper ikke det, da... Anonymous poster hash: 45b44...f80
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #5 Skrevet 8. juli 2014 Å greie å våkne/stå opp handler om viljestyrke. Du får plassere alarmen ved fotenden av senga, da. Anonymous poster hash: a7085...598
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #6 Skrevet 9. juli 2014 Man er ikke lat eller udisiplinert bare fordi man forsover seg/slår av alarmen i søvne. Høres ekstremt dumt ut når folk påstår at folk som sover over alarmen bare er late. Folk er forskjellige, noen sover tyngre enn andre og er faktisk ganske i svima om morgenen. Betyr ikke at man driter i alarmen og slår den av med vilje. Jeg for min del bruker flere alarmer når jeg skal stå opp, ellers har jeg ikke sjangs til å våkne. Bruker en app som heter alarmclock extreme free. På denne kan du velge hvilken metode du ønsker å bruke for å slå av alarmen, f. Eks riste telefonen eller at du må regne ut mattestykker(bestem vanskelighetsgrad selv). Da går det ikke an å slå av alarmen i søvne, da må du bruke litt tid i våken tilstand på å slå den av. Det kan også være lurt å skifte melodi/alarmlyd en gang i blant. Anonymous poster hash: 6ff63...f3e 5
Gjest Tiaen Skrevet 9. juli 2014 #7 Skrevet 9. juli 2014 Legg alarmen langt vekk fra sengen, kanskje oppå en hylle eller et skap. Da MÅ du jo stå opp.
Martine-1337 Skrevet 9. juli 2014 #8 Skrevet 9. juli 2014 Forsøk å legg alarmen din lengre unna sengen din,. Det er lurt. Jeg bruker en vekkeklokke på andre siden av rommet, og mobilen satt på alarm 15 minutter senere lagt midt under senga. Har ikke forsovet meg ennå. 2
Klar*a Skrevet 9. juli 2014 #9 Skrevet 9. juli 2014 Bruker en app som heter alarmclock extreme free. På denne kan du velge hvilken metode du ønsker å bruke for å slå av alarmen, f. Eks riste telefonen eller at du må regne ut mattestykker(bestem vanskelighetsgrad selv). Da går det ikke an å slå av alarmen i søvne, da må du bruke litt tid i våken tilstand på å slå den av. Det kan også være lurt å skifte melodi/alarmlyd en gang i blant.Anonymous poster hash: 6ff63...f3e Jeg anbefaler også denne, samt å finne den mest irriterende alarmlyden på telefonen.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Legg den så langt unna at du må opp av senga for å slå den av, og kanskje kjøp en sånn skikkelig gammeldags ramle-klokke, de ringer jo dritthøyt! Anonymous poster hash: 1d2e0...a97
studerende Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Man er ikke lat eller udisiplinert bare fordi man forsover seg/slår av alarmen i søvne. Høres ekstremt dumt ut når folk påstår at folk som sover over alarmen bare er late. Folk er forskjellige, noen sover tyngre enn andre og er faktisk ganske i svima om morgenen. Betyr ikke at man driter i alarmen og slår den av med vilje. Jeg for min del bruker flere alarmer når jeg skal stå opp, ellers har jeg ikke sjangs til å våkne. Bruker en app som heter alarmclock extreme free. På denne kan du velge hvilken metode du ønsker å bruke for å slå av alarmen, f. Eks riste telefonen eller at du må regne ut mattestykker(bestem vanskelighetsgrad selv). Da går det ikke an å slå av alarmen i søvne, da må du bruke litt tid i våken tilstand på å slå den av. Det kan også være lurt å skifte melodi/alarmlyd en gang i blant.Anonymous poster hash: 6ff63...f3e Har brukt denne periodevis selv. Kan anbefales. Nå for tiden bruker jeg klokkeradio appen til P4. Den er også litt vanskeligere å skru av i søvne.
Gjest hulderjenta Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 (endret) Legg den så langt unna at du må opp av senga for å slå den av, og kanskje kjøp en sånn skikkelig gammeldags ramle-klokke, de ringer jo dritthøyt! Anonymous poster hash: 1d2e0...a97 Jeg har en slik klokke, den funker som bare det. Umulig å ikke våkne av den. Før var det enda verre, da jeg hadde en kuklokke med en helt infernalsk raute-lyd. Jeg våknet nesten med hjerteinfarkt hver morgen da den satte i gang. ;-) Jeg har også en app (ikke den nevnt over) der man kan velge å måtte løse et regnestykke før alarmen slås av. Eller å scanne en spesifikk QR-kode for eksempel, før alarmen slås av. Henger man den på kjøleskapsdøra eller badet, så er man sikret å komme seg opp fra senga. Og umulig å ligge og snooze i en liten evighet... Endret 9. juli 2014 av hulderjenta
Mariell007 Skrevet 9. juli 2014 #13 Skrevet 9. juli 2014 legg den litt unna så du må reise deg for å skru den av! Det gjør Chase i One Tree Hill
Elanor Skrevet 10. juli 2014 #14 Skrevet 10. juli 2014 Jeg har også problemer med å våkne om morgenen. Har forsovet meg utallige ganger, men ikke så ofte nå lengre. Dette er min metode: Klokkeradioen går av først. Den spiller ikke ubehagelig høyt slik at jeg får behov for å skru den av, men står på et behagelig volum slik at jeg våkner litt. Dermed er ikke sjokket så stort når alarm #2 går av 15 minutter senere. Denne har "snooze"-funksjon, og den kan gå av noen ganger... Alarm #3 står langt unna sengen. Dette er kriseklokka som ringer når det er absolutt siste sjanse for å stå opp.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #15 Skrevet 11. juli 2014 Holdt på med dette snooze-tullet og flere alarmer i noen år, da jeg alltid har slitt med å stå opp om morgenen. Helt til jeg plutselig droppet alle alarmer unntatt den siste, som er tidspunktet jeg 'må' stå opp på. Så nå bare står jeg opp på den umiddelbart, uten å pine meg gjennom masse nesten-våkning halvtimen i forveien. Ja, det handler om viljestyrke.Anonymous poster hash: a7085...598
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #16 Skrevet 11. juli 2014 Som noen over her nevner, en del apper kan være nyttige. Har du en Android-telefon? Last i så fall ned "Sleep as Android". Den driver og måler og styrer også om natten, men den kan også kreve at du f.eks. må scanne en QR-kode med mobilen for å skru av alarmen. Det du da gjør er at du klipper/printer ut en slik QR-kode, legger denne inn i appen og krever at du scanner denne koden for at alarmen slås av. Deretter limer du denne QR-koden for eksempel på speilet eller på innsiden av døren i et skap på badet, slik at du må stå opp og gå ut på badet for å få skrudd av alarmen. Da kan du godt ha telefonen helt inntil deg, slik at du er sikker på å våkne, men du får ikke skrudd alarmen av der du ligger. Det finnes garantert tilsvarende iOS-apper også, og antagelig andre enn "Sleep as Android" som gjør nytten på Android-telefoner, men det er altså den jeg har brukt selv. Anonymous poster hash: af8d8...c65 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2014 #17 Skrevet 11. juli 2014 Å si at dette er latskap og mangel på viljestyrke er ren og skjær bull shit! Enkelte sliter med søvnproblemer for eksempel, og da er det ikke like lett å våkne. Jeg lider av parasomni og går også mye i søvne. Ergo får jeg veldig dårlig kvalitet på nattesøvnen, og jeg har også slått av alarmene i søvne flere ganger. Våkner gjerne fult påkledd og på vei ut av døra det er ikke gøy. Vil ikke si at det er mangel på viljestyrke på å stå opp, men en reell plage som kan gjøre hverdagen tøff. For meg er det værst når jeg er stressa, så ro, riktig mat og riktig trening er det som holder orden på min nattesøvn og gjør det enklere å stå opp om morgenen. Så om du er stressa eller sliten fortiden TS, så er nok det grunnen for den nye vanen din. Husk å pust og ta vare på deg selv. Anonymous poster hash: 80ac7...3a2 1
_Aries Skrevet 11. juli 2014 #18 Skrevet 11. juli 2014 Legg alarmen et sted unna senga, slik at du MÅ stå opp for å slå den av. I tillegg er det også lurt å endre alarmtone
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå