AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #1 Del Skrevet 8. juli 2014 Husker når jeg startet på Ingeniørutdanningen for 5 år siden, da var det et skrikende behov for ingeniører. Når kullet mitt var ferdig, så fikk vel stort sett alle som søkte jobb (Utdannet innen automasjon). Til og med de med helt sjanseløse karakterer...Jeg og et par andre valgte å bygge på til Sivilingeniørgrad, og er ferdige nå til høsten. Ser at det i dag skrives øst og vest om "rekordhøy" arbeidsledighet innen ingeniøryrket. 100-200 søkere på stort sett alle ingeniørstillinger, uavhengig om de er i Oslo, Stavanger eller en småplass i Finnmark / Troms. Noen her som har merket noe? Gjelder dette også sivilingeniører? Er jo heldigvis utdannet i et ganske vidt felt, så er ikke låst til en sektor. Men blir jo selvfølgelig nervøs av å lese slikt. Anonymous poster hash: 1e6d4...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #2 Del Skrevet 8. juli 2014 En god del av grunnen til dette er at oljeinvesteringene nedskaleres neste år, les litt mer om dette i forhold til Statoils reduksjon i satsning. Dette får naturligvis dominoeffekt og mange bedrifter i oljeserviceindustrien får dæ færre ordre og mindre grunnlag for nyansettelser. Men en ingeniør er ikke en ingeniør, det kommer helt an på hvilket fagfelt du har spesialisert deg innen. Generelt er det ålreite kår for mange typer ingeniører mens andre ikke. Anonymous poster hash: 88145...926 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #3 Del Skrevet 8. juli 2014 Jeg var ferdig utdannet i år og fikk høre at det fortsatt er behov for flere, men det er også mange flere søkere enn før. Det er mange som har utdannet seg til ingeniør de siste årene og det er mange som bytter jobb. Fikk høre på flere intervju at det var ca dobbelt så mange søkere i år som det var i fjor. Anonymous poster hash: 497f2...037 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #4 Del Skrevet 8. juli 2014 Lurer på om veeeldig mange av de søkerne er fra utlandet. Samt en god miks av folk som vil bytte beiteområde før oppsigelser, folk som har fått oppsigelse, og en dose flere nyutdannede. Litt pussig det med ingeniørstillinger, har merket meg at det er veldig mange "overkvalifiserte" som søker på helt vanlige ingeniørstillinger, der hvor en egentlig greier seg fint med 3-årig Bachelor fra Høgskoler. Har møtt en den Sivilingeniører som har fått jobb der, og faktisk et par Doktoringeniører som droppet R&D jobbene til fordel for en helt vanlige Ingeniørjobber. Før ville jo aldri bedriftene tatt inn slike folk til å gjøre simple jobber, da det var stor risiko for at de dro så fort noe mer utfordrende dukket opp...men kanskje det kanskje blitt litt inflasjon i stillinger og krav? Håper egentlig ikke vi er kommet til det punktet der "alle" må ha sivilingeniørgrad for å kunne være en helt vanlig service-ingeniør, operatør, osv. Da blir plutselig vanlige Ingeniører gjort om til fagarbeidere, og veien fra Master til Doktor ganske kort.... Anonymous poster hash: 1e6d4...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #5 Del Skrevet 8. juli 2014 Lurer på om veeeldig mange av de søkerne er fra utlandet. Samt en god miks av folk som vil bytte beiteområde før oppsigelser, folk som har fått oppsigelse, og en dose flere nyutdannede. Litt pussig det med ingeniørstillinger, har merket meg at det er veldig mange "overkvalifiserte" som søker på helt vanlige ingeniørstillinger, der hvor en egentlig greier seg fint med 3-årig Bachelor fra Høgskoler. Har møtt en den Sivilingeniører som har fått jobb der, og faktisk et par Doktoringeniører som droppet R&D jobbene til fordel for en helt vanlige Ingeniørjobber. Før ville jo aldri bedriftene tatt inn slike folk til å gjøre simple jobber, da det var stor risiko for at de dro så fort noe mer utfordrende dukket opp...men kanskje det kanskje blitt litt inflasjon i stillinger og krav? Håper egentlig ikke vi er kommet til det punktet der "alle" må ha sivilingeniørgrad for å kunne være en helt vanlig service-ingeniør, operatør, osv. Da blir plutselig vanlige Ingeniører gjort om til fagarbeidere, og veien fra Master til Doktor ganske kort.... Anonymous poster hash: 1e6d4...702 Det er naturlig nok en del som slutter og ser seg om etter noe annet når oljeservicebedriftene nedbemanner, enten fordi de allerede har fått oppsigelse eller fordi de forsøker å komme det i forskjøpet. Disse har da en del erfaring sett opp mot nyutdannede og det er ikke unaturlig at de som regel stiller i første rekke i arbeidsmarkedet. Derfor er markedet for oljerelaterte ingeniører relativt mettet nå. Skulle jeg begynt på en ingeniørgrad i dag ville jeg helt klart vurdert noe annet enn noe oljerelatert, evt. forsøkt å skaffe meg tilleggskompetanse. Ikke bare på grunn av eksempler som vi ser i disse dager men også fordi oljealderen er på hell. Om mellom 10-30 år må vi uansett satse på noe annet. Anonymous poster hash: 88145...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå