Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min (2 års forhold) har begynt å bruke en masse penger på diverse ting i det siste. Hun handler klær 2-3 ganger i uken, bruker taxi mye oftere, og har gått ut med venner og brukt masse penger der. Hun har tilogmed bestilt en jentetur (luksus reise til Milan) på impuls med veninnene hennes. Helt siden April i år så har det tatt av helt. 57 tusen kroner har hun brukt siden da, inkludert reisen hun nettopp bestilte.

Jeg er virkelig bekymret og vet ikke hva jeg skal gjøre??

Anonymous poster hash: 921f2...081

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er utro.

Anonymous poster hash: ad721...621
AnonymBruker
Skrevet

Bruker hun fellespenger eller sine egne?

Anonymous poster hash: 706ba...b5a
Skrevet

Hvordan har forbruket hennes vært tidligere? Har hun hatt en tøff periode? Er det felles penger hun bruker av? Hvis ikke; Hvorfor kan hun ikke bruke sine egne penger på det hun vil, så lenge hun betaler regninger og mat?

Er mye som må svares på før vi kan si noe mer, tenker jeg da :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her lukter det luxusfellen:-p

Anonymous poster hash: ba107...697

Gjest Blomsterert
Skrevet

Hvorfor er du bekymret?

AnonymBruker
Skrevet

Samboer eller kun kjæreste?

Sine, dine eller felles penger?

Anonymous poster hash: 82737...6cd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min (2 års forhold) har begynt å bruke en masse penger på diverse ting i det siste. Hun handler klær 2-3 ganger i uken, bruker taxi mye oftere, og har gått ut med venner og brukt masse penger der. Hun har tilogmed bestilt en jentetur (luksus reise til Milan) på impuls med veninnene hennes. Helt siden April i år så har det tatt av helt. 57 tusen kroner har hun brukt siden da, inkludert reisen hun nettopp bestilte.

Jeg er virkelig bekymret og vet ikke hva jeg skal gjøre??Anonymous poster hash: 921f2...081

Vel. Kjøp en flaske vin. Tenn lys.

Vent på at hun forteller deg om sin store livskrise.

Støtt opp.

Ingen går fra normalt forbruk til å plutselig bruke penger som om morgendagen skulle være avlyst uten at "noe" har fått dem til å avlyse nettopp morgendagen.

Anonymous poster hash: 872c2...b74

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden vet du at hun har brukt 57 000,- ?

Hvis hun har råd til det og alle regninger er betalt og hun ikke bruker av dine penger så har vel strengt tatt ikke du noe med det å gjøre...

Anonymous poster hash: 49857...d5e
  • Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Vel, det er vel en grunn til at trådstarter vet beløpet - at det er deres fellespenger det går av.

AnonymBruker
Skrevet

Hun virker hypoman, synes jeg. (Manisk light). Har hun vært deprimert tidligere? Brukt "lykkepiller" i det siste? Er hun bipolar?

Å være shoppinggal er jo i seg selv en diagnose, sidestilt med spillegalskap ol.

Jeg vet at det er drøyt å lansere psykiatriske diagnoser, det er heller ikke meningen å påstå at hun lider av noe sånt. Jeg kjenner henne ikke. Men noe galt er det hvis hun plutselig oppfører seg annerledes, kritikkløst og uten impulskontroll.

Du må ta henne for deg og fortelle henne hva dette gjør med deg, spør om hun selv forstår at dette er galskap og hva hun tenker om egne handlinger i det siste. Så spør du hva som skjedde i april, da alt forandret seg.

Anonymous poster hash: 92b05...f51
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun virker hypoman, synes jeg. (Manisk light). Har hun vært deprimert tidligere? Brukt "lykkepiller" i det siste? Er hun bipolar? Å være shoppinggal er jo i seg selv en diagnose, sidestilt med spillegalskap ol. Jeg vet at det er drøyt å lansere psykiatriske diagnoser, det er heller ikke meningen å påstå at hun lider av noe sånt. Jeg kjenner henne ikke. Men noe galt er det hvis hun plutselig oppfører seg annerledes, kritikkløst og uten impulskontroll. Du må ta henne for deg og fortelle henne hva dette gjør med deg, spør om hun selv forstår at dette er galskap og hva hun tenker om egne handlinger i det siste. Så spør du hva som skjedde i april, da alt forandret seg. Anonymous poster hash: 92b05...f51

Jeg har snakket med henne, men da kritiserer hun meg for å ødelegge forholdet og hun blir helt hysterisk til slutt. Det et åpenbart noe som har hendt, men er ikke sikker på hva. Hun bruker kredittkort ofte så derfor har jeg tatt noen av de fra henne, men hun klarer å gjemme unna de andre så er ikke mye jeg kan gjøre med det.

Vi har en felleskonto så dette påvirker meg svært direkte, jeg har aldri hatt forbruksgjeld (kun bolig) før nå. Jeg er veldig redd for at vårt økonomiske fundament kommer til å ramle sammen helt, slik at vi må flytte og bo på hybel eller noe. Jeg har tilogmed tenkt tanken om å forlate henne, men det føles så surt. Hun er så flott som person og vi liker hverandre veldig mye. Hadde tilogmed fundert på å fri i høsten 2013 (ville vente slik at jeg kunne spare opp litt til bryllupp, men nå ser det ikke ut til at det kommer til å funke).

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med henne, men da kritiserer hun meg for å ødelegge forholdet og hun blir helt hysterisk til slutt. Det et åpenbart noe som har hendt, men er ikke sikker på hva. Hun bruker kredittkort ofte så derfor har jeg tatt noen av de fra henne, men hun klarer å gjemme unna de andre så er ikke mye jeg kan gjøre med det.

Vi har en felleskonto så dette påvirker meg svært direkte, jeg har aldri hatt forbruksgjeld (kun bolig) før nå. Jeg er veldig redd for at vårt økonomiske fundament kommer til å ramle sammen helt, slik at vi må flytte og bo på hybel eller noe. Jeg har tilogmed tenkt tanken om å forlate henne, men det føles så surt. Hun er så flott som person og vi liker hverandre veldig mye. Hadde tilogmed fundert på å fri i høsten 2013 (ville vente slik at jeg kunne spare opp litt til bryllupp, men nå ser det ikke ut til at det kommer til å funke).

TS

Det er en typisk hypoman reaksjon vertfall. Anklage deg, og ikke klare å innse at hun har et problem, og bli hysterisk... Umulig å snakke med. Men hvordan oppfører hun seg ellers? For det trenger jo ikke å være tilfelle.

Anonymous poster hash: cd56b...f11

Gjest Lille-pus
Skrevet

TS

Jeg tenker litt konkret her nå.....

Om kredittkortene er kort til felles konti... er det mulig å helt rolig fortelle at du nå er så bekymret for uforutsigbarheten i økonomien at du insisterer på at dere endrer den økonomiske løsningen dere har hatt frem til nå.

Dette av hensyn både til henne og til deg.

Jeg foreslår noe i denne gaten, som banken mer enn gjerne ordner for dere:

Hver deres lønnskonto, uten felles kort. Du har kort til din lønns-/brukskonto, hun til sin.

Du overtar regningskontoen.

Regningskontoen får et fast beløp fra henens konto på lønningsdag, og tilsvarende fra din lønnskonto.

Det er kun du som har bruksrett på regningskontoen.

- sistnevnte er brutalt, men i en overgangsperiode kan det være nødvendig.... dette avtales med banken.

Så ser jeg at mitt forslag er den organisatoriske struktureringen av økonomien, men jeg tror faktisk det er nødvendig for deg å få trygghet i dette før du eventuelt er til noe mer hjelp og asistanse for henne..... dersom du ønsker å være det.

• Liker 7
Skrevet

Felles økonomi bygger på tillit.

Har dere ikke tillit til hverandres økonomiske disposisjoner, så har dere ikke felles økonomi.

• Liker 1
Skrevet

For din egen del så bør dere ikke ha felles konto, berg deg selv først og fremst her. Deretter så kan du ta for deg forholdet, det hjelper ikke å forsøke å redde et forhold hvis du ender opp med å stå igjen uten penger.

Hvis jeg hadde hatt et overforbruk så hadde jeg satt pris på at min kjære satte seg ned med meg og snakket om hva vi ønsker for framtiden, og hvor viktig det er å spare.. og da kan man og sette opp budsjett for hvor mye man kan bruke for å "leve i nuet".. men hvis kjæresten din blir hysterisk så ikke sikert det hjelper.. ikke gi henne tilgang til dine penger

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke ha felles konto. Er stadig overrasket over hvor mange som velger dette uten at de er gift, etablert og har samme innstilling og planer for fremtiden.

Du sier til henne at for nå ser du ikke hvordan dere kan ha felles økonomi og at du vil skille det separat. Dvs. dere kan ha en konto der dere setter inn til regninger og leie, evt. at dere fordeler det likt. Resten - brukskonto, sparekonto, evt. kredittkort har dere separat.

Hva slags problemer hun får ift. forbruk er hennes egne og har da ingenting med deg å gjøre. Når det gjelder slike ting må man ofte oppleve det selv for å endre det. Jeg var uansvarlig med penger som yngre og det spilte ingen rolle at moren min korrigerte meg eller maste - jeg måtte bare oppleve selv at det tok slutt (og at kredittkort blir dyrt i lengden) for å endre mønster.

Det er klart at man bør ha samme syn på dette om man skal bygge en fremtid sammen, men dere er ikke der enda og du kan ikke "gi" henne et annet syn på penger, hun må erfare og finne ut av dette selv. Om hun heller vil reise og shoppe enn å spare til fremtiden (vet ikke hvor gamle dere er) så kan hun det, eneste forutsetning er at hun kun bruker egne penger.

Anonymous poster hash: a3ef5...9c2
AnonymBruker
Skrevet

Hun er utro. Anonymous poster hash: ad721...621

Tror du hun kan ha vært utro? Liker ikke tanken på det nei...

TS

Skrevet

Tror du hun kan ha vært utro? Liker ikke tanken på det nei...

TS

Jeg synes ingenting i ditt innlegg tyder på utroskap. Men er enig med de andre, du bør IKKE fortsette å ha delt økonomi med din samboer, det virker som hun utnytter ordningen grovt. Det er ikke greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det virker som hun er utro - heller som om hun sliter med noe psykisk som hun forsøker å "døyve" ved å handle seg glad. Det er samme type mekanismer som ligger til grunn som hos de som drikker for å døyve problemer, trener, sulter seg og så videre. Det er en måte å håndtere noe som er fryktelig vanskelig på. Jeg ville gjort to ting her - først og fremst sørget for å sperre kredittkortene, har dere felles økonomi burde det la seg gjøre. Dette er brannslukking en ren økonomisk "redningsaksjon". Jeg ville også satt meg ned med henne en kveld dere har god tid, ikke rettet fokus mot økonomien, men på hvordan hun har det. "Kjære - hvordan har du et egentlig for tiden? Jeg er så bekymret for deg. Jeg synes det virker som du sliter med noe - er det noe som har skjedd?" Gi henne en mulighet til å fortelle dersom det er noe, uten at hun må forsvare pengebruken sin. Er hun en oppegående jente som ikke tidligere har vært sånn vet hun jo at det hun gjør nå er galt, hun trenger i første omgang kanskje ikke bli påminnet det.

Anonymous poster hash: 5b1cd...b91
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...