AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Jeg startet i ny jobb i midten av Juni. Inne på nettsiden på jobb hvor jeg blandt annet kan finne lønnsslippen min og andre opplsynigner om arbeidsforholdet (skattetrekk, stillingsandel osv) står det under et punkt (husker ikke navnet på punktet) Ingen skatt Juni, halv skatt Desember. At det er halv skatt i Desember er jeg inneforstått med. Men hva menes med ingen skatt Juni? Og hvorfor skal det eventuelt ikke trekkes skatt i Juni? Jeg hadde sommerjobb samme sted i fjor sommer og tok ut feriepengene når jeg sluttet, om det skulle ha noen betydning.Anonymous poster hash: 60db1...e19
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Ingen skatt juni = ingen lønn juni, bare feriepenger som ikke skattes av da de tilhører inntekt fra foregående år. Anonymous poster hash: b42c9...544
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Ingen skatt juni = ingen lønn juni, bare feriepenger som ikke skattes av da de tilhører inntekt fra foregående år. Anonymous poster hash: b42c9...544 Hæ? Altså, jeg får lønn for dagene jeg har jobbet i juni? Det er feriepengene som uteblir fordi jeg tok dem ut i fjor. Er det det du mener?Anonymous poster hash: 60db1...e19
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Skatten beregnes ved hat du i 11,5 mnd betaler hele skatten. Det betyr at det ikek skattes av det som utbetales i juni. Siden du ikke har jobbet hele året må du passe på at du ikke betaler for lite. <du får selvsagt betalt for det du har jobbet i juni. Anonymous poster hash: ef47a...f76
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Skatten beregnes ved hat du i 11,5 mnd betaler hele skatten. Det betyr at det ikek skattes av det som utbetales i juni. Siden du ikke har jobbet hele året må du passe på at du ikke betaler for lite. <du får selvsagt betalt for det du har jobbet i juni. Anonymous poster hash: ef47a...f76 Aha, ok. Ja jeg har oppgitt at jeg kommer til å tjene mer enn hva som er faktum noe som gir ett høyere skattetrekk enn hva som er nødvendig for å være på den sikre siden Anonymous poster hash: 60db1...e19
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Men når jeg tenker meg om så spørs det om det trekkes skatt allikevel da utbetaling for lønn Juni skjedde dager før jeg begynte. Jeg får derfor etterbetalt junilønn på julilønn. Og i Juli trekkes det jo skatt. Ikke at det egentlig har noe å si Anonymous poster hash: 60db1...e19
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2014 #7 Skrevet 8. juli 2014 Inn med teskje: For de som jobbet hele fjoråret er det feriepengeutbetaling i juni. Altså i juni måned. Ikke i juli. Når feriepengene utbetales, trekkes også lønn for ferietiden fra. Det er feriepengeutbetalingen som er uten skattetrekk. Lønnen, for timer arbeidet i juni, som utbetales i juli (noen steder august, da trekkes all ferie i juli i stedet)'er ikke uten skattetrekk.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Inn med teskje: For de som jobbet hele fjoråret er det feriepengeutbetaling i juni. Altså i juni måned. Ikke i juli. Når feriepengene utbetales, trekkes også lønn for ferietiden fra. Det er feriepengeutbetalingen som er uten skattetrekk. Lønnen, for timer arbeidet i juni, som utbetales i juli (noen steder august, da trekkes all ferie i juli i stedet)'er ikke uten skattetrekk. Og da står jeg oppført med Ingen skatt Juni fordi...? Da henger det enda mindre på greip.Anonymous poster hash: 60db1...e19
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #9 Skrevet 8. juli 2014 Enkel förklaring. I juni får folk feriepenger ikke lönn og ingen skatt. Feriepengene du fikk i fra gammel arbeidsplass burde du har spart så du kunnde brukt de den mnd du ikke får lønn i nye jobben. Anonymous poster hash: 7258d...d3a
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #10 Skrevet 9. juli 2014 Enkel förklaring. I juni får folk feriepenger ikke lönn og ingen skatt. Feriepengene du fikk i fra gammel arbeidsplass burde du har spart så du kunnde brukt de den mnd du ikke får lønn i nye jobben. Anonymous poster hash: 7258d...d3a Jeg startet i midten juni og får første lønn nå på fredag, så nei, jeg hadde ikke bruk for feriepengene nå, er ikke det tråden dreier seg om i det hele tatt. Feriepengene hadde jeg derimot bruk for da jeg tok ett skoleår uten støtte fra lånekassen fra ifjor høst Uansett, fikk lønnsslipp idag, skatter ikke av lønna jeg opparbeidet meg i juni.Anonymous poster hash: 60db1...e19
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #11 Skrevet 9. juli 2014 Jeg startet i midten juni og får første lønn nå på fredag, så nei, jeg hadde ikke bruk for feriepengene nå, er ikke det tråden dreier seg om i det hele tatt. Feriepengene hadde jeg derimot bruk for da jeg tok ett skoleår uten støtte fra lånekassen fra ifjor høst Uansett, fikk lønnsslipp idag, skatter ikke av lønna jeg opparbeidet meg i juni.Anonymous poster hash: 60db1...e19 Da har lønningsansvarlig gjort en feil. Det skal trekkes skatt av lønn som utbetales i juni. Det er kun feriepenger som er unntatt forskuddstrekk. Pass derfor på at du betaler nok skatt gjennom året og ikke får baksmell neste år.Anonymous poster hash: 09cf9...e22 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2014 #12 Skrevet 9. juli 2014 Ingen skatt juni = ingen lønn juni, bare feriepenger som ikke skattes av da de tilhører inntekt fra foregående år. Anonymous poster hash: b42c9...544 Fordel om at man ikke uttaler seg om ting man ikke har peiling på. Feriepenger er del av årets lønn og man skatter like mye av de pengene som restene av pengene man får av arbeidsgiver. De er en del av totallønnen det blir beregnet skatt av. Det er slik at skatteprosenten blir satt slik at man kan ha 0% skatt 1 mnd og halv skatt en annen mnd. Anonymous poster hash: 794bc...779
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2014 #13 Skrevet 10. juli 2014 Da har lønningsansvarlig gjort en feil. Det skal trekkes skatt av lønn som utbetales i juni. Det er kun feriepenger som er unntatt forskuddstrekk. Pass derfor på at du betaler nok skatt gjennom året og ikke får baksmell neste år.Anonymous poster hash: 09cf9...e22 Som tidligere nevnt i tråden har jeg satt ett høyere skattetrekk enn det som er nødvendig for å unngå baksmell.Anonymous poster hash: 60db1...e19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå