Gå til innhold

Lang forlovelse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi absolutt gifte oss neste sommer da? Nå har vi nettopp prioritert huskjøp, og vi venter barn tidlig 2015. Derfor :)

Anonymous poster hash: eaf71...0a4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

#41 var et svar til #39

Anonymous poster hash: eaf71...0a4

Skrevet

Hvorfor det? Hvorfor ikke bryllup neste sommer?

Hvorfor ikke? Sover du dårlig om natta om de ikke gifter seg innen et år?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har vært forlova i rundt sju år. Ingen planer om bryllup. Vi har allerede gitt hverandre et løfe om å holde sammen, så hvorfor stå foran en prest og en "gud" ingen av oss tror på, og gjenta disse løftene? Det er foreløbig ingen fordeler eller økonomiske grunner til at vi skal gifte oss, men mange grunner til å utsette. Det er klart vi kan prøve å komme oss til ambasaden en dag bare for å få det på papiret, men jeg vet at mange (spesielt i min familie) ville blitt skuffa om vi gifta oss og det ikke ble bryllup. For oss var forlovelsen et løfte om å holde sammen, ikke et løfte om ekteskap. Ringene er et symbol på dette, for meg har den vært god å ha, spesielt når han er langt borte. Så lenge det ikke er noen juridisk grunn til å gifte seg fort som f, skjønner jeg ikke helt hva dere stresser med, men så er jeg ikke så glad i fest og feiringer heller.

Anonymous poster hash: 3a139...1a5
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vært forlova i rundt sju år. Ingen planer om bryllup. Vi har allerede gitt hverandre et løfe om å holde sammen, så hvorfor stå foran en prest og en "gud" ingen av oss tror på, og gjenta disse løftene? Det er foreløbig ingen fordeler eller økonomiske grunner til at vi skal gifte oss, men mange grunner til å utsette. Det er klart vi kan prøve å komme oss til ambasaden en dag bare for å få det på papiret, men jeg vet at mange (spesielt i min familie) ville blitt skuffa om vi gifta oss og det ikke ble bryllup. For oss var forlovelsen et løfte om å holde sammen, ikke et løfte om ekteskap. Ringene er et symbol på dette, for meg har den vært god å ha, spesielt når han er langt borte. Så lenge det ikke er noen juridisk grunn til å gifte seg fort som f, skjønner jeg ikke helt hva dere stresser med, men så er jeg ikke så glad i fest og feiringer heller.

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil, men forlovelse er jo faktisk noe mm gjør fordi man skal gifte seg. Tidligere var det innen ett år, men det blir mer og mer vasket ut.

Syns uansett det er fjernt å forlove seg når man ikke vil gifte seg.

Da ville jeg heller hatt en egen ring (siden du nevner at ringen er viktig for deg), som symboliserer forholdet.

Men for all del, vi er alle forskjellige :)

Jeg er mer tradisjonell og vi fant raskt dato når mannen min fridde. Det var en selvfølge for OSS.

På samme måte som at jeg aaaaldri hadde fridd til mannen min. Det et mannens jobb, og jeg anser det som desperat å være damen som gjør det. Ta et hint liksom. Neida, men som sagt så syns jeg visse tradisjoner er fine.

(Sex før ekteskapet brøt vi derimot.. Haha).

Anonymous poster hash: 97b64...15e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er ble dere forlovet da?

"skal vi forlove oss"?

"vil du gifte deg med meg"? (dette spm er vel det vanligste å stille)

Eller?

Man kan forresten gifte seg i tinghuset, trenger ikke å skje i kirken.

Anonymous poster hash: 25274...fe7

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

"skal vi forlove oss"?

Eller?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Vi kommer til å være forlovet i 1,5 år før bryllupet står

Anonymous poster hash: d89c3...987

litt enig der. Om man bare ønsker å leve som samboere og aldri gifte seg ser jeg ikke vitsen med forlovelse. En forlovelse er jo løfte om ekteskap
  • Liker 4
Gjest BettyBoop
Skrevet

10 mnd. Jeg synes at folk som forlover seg bør gifte seg innen ett år, ellers blir det for teit og useriøst. Litt som "seee jeg har forlovet meg, og har en ring, wiiiiiiiii"

det syns ikke jeg. Jeg syns at så lenge man har en plan om å gifte seg så har det ikke noe å si om det tar ett år eller fire år.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk må selvfølgelig gjøre som de vil, men forlovelse er jo faktisk noe mm gjør fordi man skal gifte seg. Tidligere var det innen ett år, men det blir mer og mer vasket ut.

Syns uansett det er fjernt å forlove seg når man ikke vil gifte seg.

Da ville jeg heller hatt en egen ring (siden du nevner at ringen er viktig for deg), som symboliserer forholdet.

Men for all del, vi er alle forskjellige :)

Jeg er mer tradisjonell og vi fant raskt dato når mannen min fridde. Det var en selvfølge for OSS.

På samme måte som at jeg aaaaldri hadde fridd til mannen min. Det et mannens jobb, og jeg anser det som desperat å være damen som gjør det. Ta et hint liksom. Neida, men som sagt så syns jeg visse tradisjoner er fine.

(Sex før ekteskapet brøt vi derimot.. Haha).

Anonymous poster hash: 97b64...15e

.

"skal vi forlove oss"?

Eller?

Jeg har ikke sagt at vi ikke vil eller skal gifte oss, jeg sa vi ikke har noen planer om det. Kanskje vi gifter oss neste fredag, kanskje om 15 år. Det er ikke så viktig. Man har flere rettigheter som gift, så det er en av grunnene til å få det på papiret. Fram til nå har vi ikke hatt behov for disse rettighetene. I våre hoder er vi allerede mann og kone, det ble vi da vi forlova oss. Et bryllup vil bare være en fornyelse av disse løftene (foruten at det blir gyldig for konge og stat, selvfølgelig). Jeg er enig at ”forlovelse” er et elendig ord, ”trolovet” er bedre, men for oss har det ordet en annen betydning. ”Samboerskap” er heller ikke beskrivende. Et førekteskap? Forgiftet? :fnise:

Hvordan vi ble forlova? Veldig udramatisk og lite romantisk. Det var ingen som gikk ned på kne og ingen som besvimte. Vi ble i fellesskap enige om å holde sammen ”i gode og onde dager, til døden skiller” … osv. Ringene har vi for vår egen del, jeg har aldri flasha den til noen, aldri løpt bort til noen og hvint ”Se på meg! :hoppe:Jeg er forlovet!” (kan ikke se for meg at mannen har gjort det heller).

I løpet av årene vi har vært sammen har flere bekjente fått seg ny partner, giftet seg, blitt skilt, og fått ny partner igjen. At de er mer seriøse enn oss bare fordi de gifta seg kort tid etter forlovelse, skjønner jeg ikke logikken bak. Å måtte gifte seg innen ett år etter forlovelse har jeg ikke hørt om engang! Hvilket århundre lever dere i? Hva er det som haster så? Skatt? Rettigheter? Arv? Statsborgerskap? Barn? Eller er det drømmen om denne prinsessedagen? Jeg sier ikke at det er noe galt med å gifte seg fort, men for meg er det viktig at bryllupet ikke går ut over andre ting. Et ekteskap er mer enn en dag med fin kjole.

Jeg synes det er rart noen reagerer på lange forlovelser. I våre miljø er det helt normalt. De fleste som har vært samboere noen år (her) er forlovet, men man venter til hus/hjem er på plass, andre sparer penger siden det er vanlig med store bryllup. For de fleste tar dette lenger tid enn 1-2 år. Så er det kanskje slik at jo eldre man blir, jo mindre viktig blir bryllupet.

Det med Gud var mer mynta på alle dem som på død og liv SKAL gifte seg i kirka uansett om de er ateister eller satanister. Det er jo tradisjon, må vite. Det er mange steder man kan gifte seg, ja. Tinghus forutsetter, vel, et tinghus.

• Liker 2
Skrevet

Med eksen var jeg forlovet i 2 år og 10 mnd før vi giftet oss. Min samboer og jeg vil nok være forlovet et par før vi gifter oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Betyr ikke ordet forlovelse noe slik som "Formell avtale om å inngå ekteskap"? Oxford Dictionary definerer iallfall "engagement" slik: "A formal agreement to get married."

Synes det er teit at folk sier de er forlovet hvis det de egentlig mener er "vi har lovet hverandre å være sammen for alltid". Da får de gi hverandre en løftering eller kjærlighetsring eller noe da, forlovet er man ikke hvis man ikke har tenkt til å gifte seg.

Så en AB over nevnte at "trolovet" var et bedre ord. Trolovelse er en forlovelse som er gjort i kirken foran en prest.

• Liker 5
Skrevet

Synes det er merkelig å være forlovet uten å tenke på å skulle gifte seg... Hva er vitsen? :klo:

• Liker 3
Skrevet

Synes det er merkelig å være forlovet uten å tenke på å skulle gifte seg... Hva er vitsen? :klo:

Hva er vitsen med å bry seg om andre forlover seg eller ikke? :klo:

• Liker 2
Skrevet

Hva er vitsen med å bry seg om andre forlover seg eller ikke? :klo:

Fordi det svekker betydningen av forlovelse.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Betyr ikke ordet forlovelse noe slik som "Formell avtale om å inngå ekteskap"? Oxford Dictionary definerer iallfall "engagement" slik: "A formal agreement to get married."

Men det er ikke tidsbestemt. Og hva er det som haster så?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi det svekker betydningen av forlovelse.

Betydningen av forlovelse endrer seg med tiden og samfunnet. Det blir feil å snakke om tradisjon i dette tilfellet. Man hadde helt andre grunner til å gifte seg fort tidligere. Det har vi ikke i dag.

I min foreldregenerasjon (og tidligere) giftet man seg fordi kvinnen var smelt på tjukka. Vi skal noen tiår tilbake i tid, men ikke veldig mange. For å unngå at barnet ble en lausunge, måtte man så klart gifte seg raskt. Selvfølgelig var det mange som giftet seg uten å være gravide også (og de som fikk barn utenfor ekteskap), men samboerskap uten å være gift var ikke vanlig. Det var til og med forbudt (fram til 1972). Kanskje spilte frykten for å bli gravid utenfor ekteskap også inn.

I tidligere tider var sex før ekteskapet en kriminell og straffbar handling. Forlovelse, som var en bindende avtale (fram til slutten av 1700-tallet), var akseptert som startpunkt for seksuelt samliv. Giftemål måtte skje før fødsler slik at barnet ble ektefødt, men kunne likevel bli straffet med bøter. Selv om leiermål/sex før ekteskap ble avkriminalisert for 200 år siden har skammen med barn før ekteskap mange steder sittet i fram til slutten av 70-tallet. Ser man historisk på det dere kaller tradisjon om å gifte seg innen ett år etter forlovelse, grunner denne bl.a. i kvinneundertrykkelse. Å følge en tradisjon bare fordi det er tradisjon blir for meg feil.

• Liker 1
Skrevet

Betydningen av forlovelse endrer seg med tiden og samfunnet. Det blir feil å snakke om tradisjon i dette tilfellet. Man hadde helt andre grunner til å gifte seg fort tidligere. Det har vi ikke i dag.

I min foreldregenerasjon (og tidligere) giftet man seg fordi kvinnen var smelt på tjukka. Vi skal noen tiår tilbake i tid, men ikke veldig mange. For å unngå at barnet ble en lausunge, måtte man så klart gifte seg raskt. Selvfølgelig var det mange som giftet seg uten å være gravide også (og de som fikk barn utenfor ekteskap), men samboerskap uten å være gift var ikke vanlig. Det var til og med forbudt (fram til 1972). Kanskje spilte frykten for å bli gravid utenfor ekteskap også inn.

I tidligere tider var sex før ekteskapet en kriminell og straffbar handling. Forlovelse, som var en bindende avtale (fram til slutten av 1700-tallet), var akseptert som startpunkt for seksuelt samliv. Giftemål måtte skje før fødsler slik at barnet ble ektefødt, men kunne likevel bli straffet med bøter. Selv om leiermål/sex før ekteskap ble avkriminalisert for 200 år siden har skammen med barn før ekteskap mange steder sittet i fram til slutten av 70-tallet. Ser man historisk på det dere kaller tradisjon om å gifte seg innen ett år etter forlovelse, grunner denne bl.a. i kvinneundertrykkelse. Å følge en tradisjon bare fordi det er tradisjon blir for meg feil.

Når man forlover seg, så lover man seg bort til noen. Dersom man ønsker å bare forlove seg, hvorfor ikke bare kalle det noe annet? Forlovelse tilhører forstadiet ekteskap, ikke bare fordi man ønsker å proklamere kjærlighet. Synes ikke at dagens samfunn er spesielt imponerende der, noen burde ta forlovelse og ekteskap tilbake. Med denne ukulturen av brutte forlovelser, skilsmisser ol, det er ikke akkurat en bra utvikling. Da hjelper det ikke at enkelte skal vanne ut hva en forlovelse faktisk innebærer.

Angående barn utenfor ekteskap, ikke alle anser dette med en høy posisjon, men det er en helt annen debatt enn denne.

AnonymBruker
Skrevet

Når man forlover seg, så lover man seg bort til noen. Dersom man ønsker å bare forlove seg, hvorfor ikke bare kalle det noe annet? Forlovelse tilhører forstadiet ekteskap, ikke bare fordi man ønsker å proklamere kjærlighet. Synes ikke at dagens samfunn er spesielt imponerende der, noen burde ta forlovelse og ekteskap tilbake. Med denne ukulturen av brutte forlovelser, skilsmisser ol, det er ikke akkurat en bra utvikling. Da hjelper det ikke at enkelte skal vanne ut hva en forlovelse faktisk innebærer.

Angående barn utenfor ekteskap, ikke alle anser dette med en høy posisjon, men det er en helt annen debatt enn denne.

Man lover seg bort, men det er ikke dermed sagt at man må gifte seg innen en viss tidsperiode. Om det skjer etter to timer eller 20 år, har det noe å si? Hinder dukker opp hele tiden, prioriteringene endrer seg. Plutselig er ikke ekteskapet så viktig lenger, mye fordi man nå kan leve som et ektepar uten å være gift. Jeg synes heller ikke det er bra med mange brutte forlovelser og ekteskap. Mange tar for lett på ting, og kunne absolutt ha hatt godt av å være forlovet litt lenger før de gifta seg, og sammen lenger før de forlovet seg. Skal man bryte en forlovelse og smelte om ringene bare fordi man ikke ble gift innen ett-to år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...