AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Ser at enkelte borettslag ikke tillater dyr. Noen som vet om dette også inkluderer fisk? Vil jo tro at grunnen til at dyr som hund og katt ikke tillates er av hensyn til naboer (allergier, og f.eks mye bjeff fra ensom hund som går hjemme alene). Anonymous poster hash: 38941...ac9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 De fleste borettslag har vel ikke lov mot innedyr i begrenset antall. Fisk vil vel uansett neppe være ulovlig Anonymous poster hash: e8404...3c7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #3 Skrevet 7. juli 2014 Ser at enkelte borettslag ikke tillater dyr. Noen som vet om dette også inkluderer fisk? Vil jo tro at grunnen til at dyr som hund og katt ikke tillates er av hensyn til naboer (allergier, og f.eks mye bjeff fra ensom hund som går hjemme alene). Anonymous poster hash: 38941...ac9 Selvfølgelig kan du ha fisk. Jeg hadde rotter og ingen visste noen ting før flere år etterpå Det er helst katter og hunder. Noen er og skeptiske til fugler på grunn av skrikingen. Hamster og gnagere generelt er jo rolige av seg. Anonymous poster hash: 7a78d...850
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 I de fleste borettslagene her som jeg bor, er det forbudt med de vanlige kjæledyrene. Det jeg tenker på er hvis det skulle gå hull på akvariet, så blir det problemer med lekkasje som trenger igjennom til naboene eller kjelleren. Hør med ditt borettslag så blir du sikker på hvilke retningslinjer akkurat dere har. Bedre å spørre før du går til innkjøp. Anonymous poster hash: 3b84a...e61
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Her vi bor har vi lov til å ha 2 dyr i str hund/katt, og kan søke om flere. Fisker eller smågnagere er ikke noe å søke om engang slik jeg ser det! Anonymous poster hash: 65382...57e
Gjest Knuse Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Tror man skal ta de reglene med en klype salt. Var side opp og ned med regler om å ikke ha dyr her jeg bor og har oppdaget flere av naboene har både hund og katt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 I borettslaget jeg bor i har vi fått beskjed om at vi må søke om å ha dyr (i skjemaet står det kun hund og katt, så regner med hamster, fisk osv ikke trengs å søkes om). De sa også da at de ikke har lov til å nekte meg dyr, men at jeg formelt må søke uansett. Har forøvrig noen katter jeg ikke har søkt om å ha, da de bare er her midlertidig i fosterhjem (altså er de kun inne) burde kanskje søkt for ordens skyld, men men. Anonymous poster hash: fee59...618
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #8 Skrevet 8. juli 2014 Leste et sted at det stod spesifikt at akvarium ikke var tillatt også, og stusset ved det og snakket med noen om hvorfor. Og da ble det sagt at det var lukten som kunne sette seg skikkelig. Ikke vet jeg, aldri hatt akvarium. Forresten er det egentlig ikke lovlig å nekte folk å ha dyr, med mindre det er bevist sterk allergi i av noen i samme oppgang og det er snakk om dyr som skal gå i oppgangen, eller på annen måte er til sjenanse for naboer. Derimot er det ikke populært å ta til seg dyr uten at det er ønskelig, men. I veldig mange blokkleiligheter er det fullt lovlig å ha dyr, bare man søker om det på forhånd.Anonymous poster hash: cb6ef...345
Trude Ruth Skrevet 8. juli 2014 #9 Skrevet 8. juli 2014 Det er ikke lov å forby folk å ha dyr, selv ikke i borettslag. F.eks. innekatt så sier Boligkooperasjonen i Norge, ved NBBL: "Det skal ikke være nødvendig å måtte påpeke gode grunner for slikt dyrehold. Denne typen dyrehold omfattes av den private sfære som borettslaget ikke kan blande seg inn i med mindre dyreholdet fører til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen." Dom fra høyesterett
Brunhilde Skrevet 8. juli 2014 #10 Skrevet 8. juli 2014 Her vi bor har vi lov til å ha 2 dyr i str hund/katt, og kan søke om flere. Fisker eller smågnagere er ikke noe å søke om engang slik jeg ser det! Anonymous poster hash: 65382...57e Det var en smart regel. Da får de fleste dekket sitt behov for husdyr uten at det tar helt overhånd.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. juli 2014 #11 Skrevet 8. juli 2014 Det var en smart regel. Da får de fleste dekket sitt behov for husdyr uten at det tar helt overhånd. Enig. Det var både fleksibelt og ikke minst smart. Årsaken til at eiere (i BBL og også i Sameier) 'må' det man kaller 'å søke' er ikke begrunnet med at det i praksis skal innvilges eller avslås. Dette da Emmeline-dommen og en annen dom, fra sørlandet et sted om jeg husker riktig... gjeldende en liten hund... satte presendens. Årsaken er derimot at sameiet/BBL trenger en oversikt over hvor det befinner seg husdyr. Bl.a. i forbindelse med brann. Eier er gjerne borte på dagtid, og kanskje en natt innimellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå