Gå til innhold

Oppskrift på "tynn" pizzabunn og -saus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er lei av våre egne oppskrifter, så nå vil vi prøve noen nye oppskrifter på italiensk / "tynn" pizzabunn. Vil også ha oppskrifter på gode pizzasauser.

Ellers lurer jeg litt på om hva dere pleier å ha på pizzaene deres, hos oss går det mest i skinke og ost, av og til kjøttdeig eller pepperoni - noen som har noe mer spennende å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tacosaus på pizza er absolutt og anbefale. Blir mye mer smak synes jeg.

Ellers bruker jeg biff eller kylling, løk, hvitløk, og maaaaaasse ost :)

Skrevet

AV og til kjøper jeg pitabrød og legger fyll på med ost på toppen. Trenger bare 10 minutter i ovene :wink:

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg bruker ikke eksakt oppskrift, men tar utgangspunkt i:

1/2 pk tørrgjær

3 ss olje

1ts salt

Så mye mel at deigen såvidt holder sammen. Jeg heller deigen ut på smurt plate, og bruker fingrene til å dra den utover med, så tynn som mulig. Så lar jeg den heve, kanskje 20-30min, og forsteker den på maks varme (ca 300 grader) i 7-8 minutter.

Jeg liker pizza med:

tunfisk, løk, cherrytomater, svarte oliven, mozzarella

Aubergine, squash, rød paprika, løk, oliven, og litt ulike oster, gjerne feta.

I helgen lagde jeg den beste noensinne:

Kyllingfilet (kuttes i biter og stekes, krydres med salt)

gul paprika

løk

squash

halve blå druer

cashewnøtter

fersk spinat

norzola

Philadelphia i klatter

cheddar på toppen.

Jeg smører stort sett et veldig tynt lag med tomatpuré blandet ut i litt vann på bunnen først.

Skrevet

Tynn pizzabunn: 200 g mel, ½ pose tørrgjær, 1 ts salt, 1 ts sukker, 1 egg, en god skvett olivenolje. Bland sammen med nok lunkent vann til det blir en smidig deig. La heve ca 45 minutter, kjevle ut, legg på fyll og stek ved 225 grader i ca 15 minutter.

Pizzasaus: En stor finhakket løk og 5-6 hakkede hvitløksfedd freses i litt olje. Tilsett en boks hakkede tomater, 2-3 ss tomatpuré, 1 laurbærblad, oregano, basilikum, salt, pepper og litt sukker. La småkoke 30 minutter. Fisk ut laurbærbladet og kjør sausen glatt med stavmikser. Det holder til 2-3 pizzaer.

Vi pleier som oftest å ha kylling eller biffstrimler på pizzaen vår. Marinerer kyllingfilet i hvitløksmarinade (olje, sitronsaft, presset hvitløk og diverse krydder) og steker den, skjærer i biter som legges utover pizzaen. Løk i skiver og chili har vi også på (samboeren min har i tillegg oliven og sopp på sin del, som jeg ikke liker). Prøv hjemmelagede hvitløksboller, det er også veldig godt. Ananas, paprika, blåmuggost, squash, aubergine, tomatskiver, røkelaks/laks, tunfisk, reker, soltørkede tomater, pinjekjerner, peanøtter, salsa, spinat, artisjokkhjerter, asparges, purre/vårløk og parmaskinke er også godt på pizza.

Osten er også viktig, jeg bruker halvparten mozzarella, for konsistensens skyld (smaker ingenting) og halvparten cheddar for smakens skyld.

Ta gjerne en titt på side 8 og 22 i dagboken min, der finner du oppskrifter på spennende pizzaer.

Skrevet

Nalpolitansk pizzadeig

Gir to pizza-deiger på 23ca i diameter. Ønskes en løvtynn skorpe kjevles den ut til ca 28 cm.

Kan oppbevares i kjøleskap i opptil 2 dager, og i fryser i opptil en måned.

2,5 dl lunket vann

1,5 ss olivenolje

0,75 ts salt

1,5 ts tørrgjær

ca 250 g hvetemel

Del, og la heve i 1 time før du fyller den

Skrevet

Tusen takk for alle svar, skal bruke deres tips allerede i morgen - gleder meg til å bruke pizzaovnen vår som bare har stått i flere måneder. Spesielt godt høres det ut med kylling på pizzaen, det har vi ikke gjort før.

Skrevet

Da har vi lagd pizza, ble veldig vellykket selv om det ble brukt mye mere mel i bunnen enn det stod vi skulle bruke - men som sagt godt ble det.

Spennende fyll ble det derimot ikke - skinke og sjampingjong + pepperoni og ananas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...