AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #61 Skrevet 27. september 2014 Å bruke tampong om natten er livsendrende i forhold til å bruke bind! En kan jo sove uten å uroe seg for å blø gjennom bindet, og en sover faktisk komfortabelt. Brukte bind i 6,5 år før jeg begynte med tamponger, og etter det er jeg endelig uthvilt og sover godt også den uken i måneden. Før våknet jeg hele tiden for å sjekke om jeg blødde gjennom eller om bindet hadde krøllet seg, og jeg måtte sove stiv som en pinne for å ikke lekke (jeg snur meg egentlig ekstremt mye om natten og liker å ligge på merkelige måter, haha). Uansett, det er nesten større grunn til å bruke tampong om natten enn om dagen Jeg blør nesten ikke på natten jeg, da holder det med bare truseinnlegg. Anonymous poster hash: b3169...2b2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #62 Skrevet 27. september 2014 Nei, det var et villedende innlegg. Fullt av misforståelser, overdrivelser, skremselspropaganda og feil. Så trist om sånt får stå og kanskje gjøre så folk ikke tør å prøve. Ut fra det jeg lærte om mikroorganismer på sykepleiestudiet, så høres en menskopp ut som en "bakteriekopp". Særlig det at man bare skyller den, før man setter den inn igjen. Bakterier lager raskt en film på overflaten av slike ting (som har vært i kontakt med blod og kroppsvæsker). Den filmen lar seg ikke bare skylle av. Innlegget var jo begrunnet. Ser ikke at du kommer med noen begrunnelser om hvorfor menskopp skulle være mer hygienisk. Det er ikke så trist å tenke på at jeg aldri skal prøve menskopp, egentlig.Anonymous poster hash: fd4b9...440 1
PrinsesseNila Skrevet 27. september 2014 #63 Skrevet 27. september 2014 Jeg blør nesten ikke på natten jeg, da holder det med bare truseinnlegg.Anonymous poster hash: b3169...2b2 Enkelte er heldige, deriblant deg tydeligvis
PrinsesseNila Skrevet 27. september 2014 #64 Skrevet 27. september 2014 (endret) Ut fra det jeg lærte om mikroorganismer på sykepleiestudiet, så høres en menskopp ut som en "bakteriekopp". Særlig det at man bare skyller den, før man setter den inn igjen. Bakterier lager raskt en film på overflaten av slike ting (som har vært i kontakt med blod og kroppsvæsker). Den filmen lar seg ikke bare skylle av. Innlegget var jo begrunnet. Ser ikke at du kommer med noen begrunnelser om hvorfor menskopp skulle være mer hygienisk. Det er ikke så trist å tenke på at jeg aldri skal prøve menskopp, egentlig.Anonymous poster hash: fd4b9...440 Synes også det høres mer uhygienisk ut. Ser liksom ikke hvorfor en menskopp kan brukes i 12 timer og er "helt hygienisk uten noen risiko for TSS" mens folk får noia over tamponger og synes det er SÅ farlig. En tampong er jo ren og steril når den blir satt inn og er laget av bla. bombull og byttes hver 4.-8. time. Synes ikke det gir noe mening at det er bedre grobunn for bakterier enn menskopp. Og å bare skylle av og sette inn igjen menskopp synes jeg ikke høres spesielt hygienisk ut heller... Tenker bare som så: Du har ett åpent sår som blør ett eller annet sted på kroppen. Setter du på en bandasje eller lignende for å absorbere det som du bytter hver 4.-8. time, eller setter du på en vakum-kopp som lar blodet flyte fritt rundt og du bare skifter hver 12. time. Blir selvsagt ikke helt det samme, men jeg vet hva jeg ville valgt Blir uansett aldri aktuelt å bruke menskopp for min del Edit: skrivefeil Endret 27. september 2014 av Nicla
AnonymBruker Skrevet 27. september 2014 #65 Skrevet 27. september 2014 Kun truseinnlegg, blør lite. Brukte tampong før da jeg blødde litt mer, men etter mange år på p-piller er mensen (takk og lov!!) redusert. Må for øvrig si meg enig med de som mener kopp høres uhygienisk ut... En biofilm av bakterier blir ikke borte når man skyller koppen i vann/vasker den for hånd. Fint for de som får det til å virke, men jeg vil se seriøse studier på bruk av menskopp før jeg går med på at det er mer hygienisk enn tampong og at det ikke gir økt risiko for plager/infeksjoner. Anonymous poster hash: fa1d7...3a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå