Gå til innhold

Tampong eller bind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tampong er direkte smertefullt å sett inn så bruker tampax pearl og tampax compact på dagen (kjøper i utlandet) + tynt bind og selvfølgelig nattbind på natta. Når jeg blør lite bruker jeg bare bind.

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Både til dere som skriver at dere blør veldig lite og dere som skriver at dere blør veldig mye - tenk i hvertfall tanken om dere kunne tørre å prøve menskopp. Fordi:

Om du blør lite:

• En menskopp er glatt og våt siden du skyller den rett før du setter den inn, så det er ikke vondt selv om skjeden er tørr
  • Du kan bruke den uansett hvor lite du blør (selv når du ikke blør skader det ikke)
  • Du kan tømme den når du vil, istedenfor å vente på at den må bli full for at det ikke skal være vondt å ta den ut
  • Du trenger bare å tømme den morgen og kveld (ca. hver 12 time), resten av tiden merker du ikke at den er der (den er av myk silikon)
  • Du kan faktisk komme til å glemme at du har mensen

Om du blør mye:

• De fleste menskopper kan romme mye mer enn de største tampongene, så du trenger bare tømme rundt halvparten så ofte som du ville byttet bind/tamponger
  • De aller aller fleste kan sove natta igjennom med menskopp uten å måtte tømme (om de har kjøpt stor nok selvfølgelig)
  • Selv en stor menskopp skal ikke kunne kjennes når du har den inne
  • Du slipper utgiftene fra store mengder bind/tamponger, å sørge for å alltid ha kjøpt inn, og å dra rundt på bind/tampongene i løpet av dagen

For alle:

• Ingen TSS fare, men fortsatt den rene følelsen av at blodet holder seg på innsiden
  • Ingen blekemidler/kjemikalier, kun medisinsk silikon (ikke brystsilikon, men hjerteimplantat osv.)
  • Engangskjøp
  • Behagelig

Nysgjerrig? Svar på mange spørsmål finnes for eksempel her:
http://menskoppen.se/faq
http://menstrual-cups.livejournal.com/tag/faq
http://menstrual-cups.livejournal.com/1721669.html#comments
eller send meg en melding :wink:

Til slutt: Det er mange som trives med menskopp, men det passer selvfølgelig ikke for alle. Jeg vil ikke pushe noe på noen som helst, bare spre informasjonen så dere vet om muligheten.

Endret av Gaby
  • Liker 3
Gjest thesledge
Skrevet

Foretrekker tampong, spesielt på sommeren. Synes bind føles ut som en bleie, og blir ekstra klamt i varmen.

AnonymBruker
Skrevet

Bind her. Liker det ikke, men stoler ikke på tampong og gidder ikke begge deler.

Anonymous poster hash: e3055...53c
AnonymBruker
Skrevet

Bind her. Liker det ikke, men stoler ikke på tampong og gidder ikke begge deler.

Du "stoler" ikke på tampong? Bruk et truseinnlegg da! Bind er ikke annet enn ekkelt.

Anonymous poster hash: 8c919...a7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kopp og bind..her er det reine syndefloden til tider..

Anonymous poster hash: 8c6dd...a13

AnonymBruker
Skrevet

Dag 1: Tampong og bind, blør veldig kraftig

Dag 2: Tampong og bind, blør kraftig

Dag 3: Truseinnlegg, spotter en del

Dag 4: Truseinnlegg, spotter kanskje

Dag 5: Bind, blør igjen

Dag 6: Bind, blør fortsatt mye

Dag 7: Bind, blør litt

Dag 8: Truseinnlegg, spotter

Dag 9: Truseinnlegg, spotter

Dag 10: Bind, blør kraftig

Og så er det over. Det er noe riv ruskende galt med min menstrasjon etter at jeg tok ut kobberspiralen??!!

Anonymous poster hash: 997ee...a46
AnonymBruker
Skrevet

Det er en løgn du har blitt fortalt for at de skal kunne lansere og selge produktet effektivt.Alle vet at dersom man har en blodansamling inne i kroppen, begynner kroppen å bryte den ned, og det dannes infeksjon. Etterhvert dannes det verk og dersom den ikke kommer ut, må en person ha antibiotika.Menskopp-bruk fører til øket forekomst av sånne bakterier noe som gir økt forekomst av bakteriell vaginose og ubalanse i sjeden.En tampong settes inn rein, tas ut og kastes. En menskopp settes inn håndvasket, tas ut, skylles, settes inn igjen med mikrober fra både det gamle blodet og fra hendene. Den blir værende i kroppen i kroppstemperatur og bakterieveksten på livmortappen starter. Når bakterier har tilgang til blod formerer de seg svært raskt. Vakum eller ikke. Den eneste måten å unngå bakterievekst, er å koke menskoppen hver gang du har tømt den... Gjør du det?Ikke det, nei. Menskopp er en bakteriebombe som kan gi alvorlige infeksjoner i livmorhalsen og sjeden.Det er gjort studier på hvilke bakterier som øker i omfang i sjeden hos kvinner som bruker den og de fant ut at det var grunner til å advare kvinner mot menskopp. Bruken av den er som å ha inne en tampong alt for lenge, før man bytter, hver eneste dag under mensen. Anonymous poster hash: 8f69e...d92

Et opplysende innlegg. Skal aldri bruke menskopp. Heller en ren tampong ved hvert skift.

Anonymous poster hash: e796c...7d7

• Liker 1
Skrevet

Bruker tamponger. Også om natten.

Men bruker et lite bind/truseinnlegg i tillegg til tampong på jobb, de verste dagene. Jeg vet ikke alltid når jeg får tid til å gå på do. Greit å slippe lekkasje når jeg bruker hvit uniformsbukse...

AnonymBruker
Skrevet

Du "stoler" ikke på tampong? Bruk et truseinnlegg da! Bind er ikke annet enn ekkelt.

Anonymous poster hash: 8c919...a7e

Din mening, jeg trives :)

• Liker 1
Gjest crazycatlady
Skrevet

Propp både dag og natt. :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mest bind, men av og til tamponger!

Til dere som sover med tampong, dere vet at dette er farlig? En tampong skal ikke sitte lengre i enn 4 timer. Etter det begynner bakterier å gro for fullt, hørt om tampongsyken? Flere jenter har dødd av dette, så tenk dere om neste gang og bruk heller nattbind!

Anonymous poster hash: 535b2...52c

Skrevet

Tampong dag og natt.. Bind er for meg veldig ekkelt og veldig mye mer uhygenisk føler jeg..

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Tampax Pearl, Compak og Radiant :rodmer: Spesielt sistenevnte er fantastisk. Med mine "preferanser" blir det da endel hamstring på utlandsturer og nettbestillinger, men det er virkelig verdt det. Brukte bind de første 6 årene ca fordi tampong uten applikator ikke fungerte for meg, men nå kunne jeg ALDRI tenke meg å bruke bind igjen.

Så min preferanse: Tampax Radient med U by Kotex truseinnlegg (suuuuupertynne med veldig god klistreevne til og med på syntetisk undertøy). Viss ikke det var for brutale menssmerter og tampongbytte hadde jeg ikke merket at jeg har mensen engang, så behagelig er det :bolledeig:
Før når jeg brukte bind var jeg klam, følte meg ekkel, synes det luktet selv om jeg byttet hele tiden, og det verste: den rennende følelsen :grine: Nå er det helt ok å ha mensen, må bare huske å ha nok smertestillende og sjokolade i hus :fnise:

Anonymous poster hash: c87e6...41f
Skrevet

Tampax Pearl, Compak og Radiant :rodmer: Spesielt sistenevnte er fantastisk. Med mine "preferanser" blir det da endel hamstring på utlandsturer og nettbestillinger, men det er virkelig verdt det. Brukte bind de første 6 årene ca fordi tampong uten applikator ikke fungerte for meg, men nå kunne jeg ALDRI tenke meg å bruke bind igjen.

Så min preferanse: Tampax Radient med U by Kotex truseinnlegg (suuuuupertynne med veldig god klistreevne til og med på syntetisk undertøy). Viss ikke det var for brutale menssmerter og tampongbytte hadde jeg ikke merket at jeg har mensen engang, så behagelig er det :bolledeig:

Før når jeg brukte bind var jeg klam, følte meg ekkel, synes det luktet selv om jeg byttet hele tiden, og det verste: den rennende følelsen :grine: Nå er det helt ok å ha mensen, må bare huske å ha nok smertestillende og sjokolade i hus :fnise:

Hva er forskjell på radiant og pearl? Liker også veldig godt compak og pearl , krysser fingrene for at de har de i Polen. Skal dit i oktober,

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg bruker mest bind, men av og til tamponger!

Til dere som sover med tampong, dere vet at dette er farlig? En tampong skal ikke sitte lengre i enn 4 timer. Etter det begynner bakterier å gro for fullt, hørt om tampongsyken? Flere jenter har dødd av dette, så tenk dere om neste gang og bruk heller nattbind!

Anonymous poster hash: 535b2...52c

Det er en veldig kraftig overdrivelse. Det var slik for en del år siden, men ikke nå lenger. Med moderne tamponger er tampongsyken nærmest ikke-eksisterende.

Jeg har sovet med tamponger i 20 år nå, aldri hatt noen problemer med det. På slutten av mensen har jeg også samme tampong inne i ca 12-14 timer da jeg knapt blør.

Bind bruker jeg aldri, det er ubehagelig på alle måter. Med tamponger merker jeg knapt at jeg har mensen.

Skrevet

Hva er forskjell på radiant og pearl? Liker også veldig godt compak og pearl , krysser fingrene for at de har de i Polen. Skal dit i oktober,

Polen har!!!!! :laugh: Hamstret Pearl sist jeg var der, og jeg mener definitivt jeg så Compak også :)

Forskjellen på Radiant og Pearl er egentlig ganske liten. Radiant har bedre innføringshylster synes jeg. Det er mye bedre grep som gjør det enklere å trykke inn, samt at den føles litt mer stabil? Den kommer også i innpakkning som du kan åpne nærmest lydløst, og som du kan ta innføringshylster og brukt tampong inni igjen når det skal kastes fordi det er romslig og det er sånn "åpne lukke klistremerke".

Jeg skal ærlig si at jeg kaster tampong i do hjemme (IKKE plasthylster selvfølgelig :P ), men dersom jeg er steder der det ikke er lov å flushe andre ting enn papir (steder som har trange rør eller septiktank) er det virkelig fantastisk å kunne kaste hylster og tampong på en diskret måte. Dessuten vil det heller ikke lukte om du kaster det i bosset siden det er i en tett lukket "pose" :)

Kort oppsummert: Radiant og Pearl er samme tampong, bare hylster og embalasje er forskjellig, men det er en genial forskjell som gjør det verdt å kjøpe Radiant om en får tak i det :laugh:

Skrevet

Bind bruker jeg aldri, det er ubehagelig på alle måter. Med tamponger merker jeg knapt at jeg har mensen.

Amen sistah! :bolledeig:

Går aldri tilbake til bind. Med tamponger er det som om en ikke har mensen og en kan leve tilnærmet normalt. Bind er grisete, lukter, krøller seg, klistrer seg til huden, og er generelt forferdelig. Aldri mer! :danse:

Sover også med tampong om natten, men jeg er ganske paranoid av meg (har en angstlidelse, haha) så jeg setter på vekkeklokke og skifter om jeg skal sove mer enn 8 timer. Det går forresten helt fint, for jeg klarer fint å gå på do, skifte i halvsøvne og legge meg til å sove igjen - tar jo bare 2 min. :natti:

Skrevet

Et opplysende innlegg. Skal aldri bruke menskopp. Heller en ren tampong ved hvert skift.

Anonymous poster hash: e796c...7d7

Nei, det var et villedende innlegg. Fullt av misforståelser, overdrivelser, skremselspropaganda og feil.

Så trist om sånt får stå og kanskje gjøre så folk ikke tør å prøve.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...