Ungoliant Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Rasisme er et alvorlig problem som eksisterer i samfunnet vårt. Av og til blir imidlertid moral-politiet litt vel ivrige på å utpeke rasister. At rasisme-kortet misbrukes er svært uheldig, både fordi det tar vekk oppmerksomheten rundt den ekte, ofte sjulte rasismen, og fordi det hemmer samfunnsdebatten. Det ironiske er at "hvite" ofte ikke kan påpeke objektive ting om visse minoriteter, fordi det automatisk blir "rasisme", mens de samme minoritetene godt kan uttale klart rasistiske utsagn f.eks "alle hvite kvinner er horer", "alle jøder er..." "alle sunnier er..." uten at dette får noen reaksjoner. Har du noen gang blitt kalt rasist på helt usaklig grunnlag? 3
nocebo Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Ja. Fordi jeg ikke ville gå ut med en som jobbet på den lokale dagligvaren. For det første var jeg 15-16, og han minst dobbelt så gammel. For det andre var jeg ikke interessert i kjæreste akkurat da. Da var jeg rasist, for han var tilfeldigvis ikke etnisk norsk. 2
Ungoliant Skrevet 7. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2014 Dette er et par erfaringer fra min side. Enkelte ting var klart nok ikke rasistisk. Andre ting er jeg faktisk litt usikker på selv. En gang tok jeg en guttegjeng på fersken i å stjele fra butikken jeg jobbet i. Da jeg tok dem på fersken ble jeg beskyldt for å være en "jævla rasist". De visste jo veldig godt selv at de hadde stjålet, men når man fersker en mørkhudet i å stjele, må man altså forvente at rasisme-kortet blir brukt... Jeg har lagt merke til at en del afrikansk-talende kunder på jobben (f.eks somaliere) liker å ha mye sukker i kaffen sin. Jeg er veldig interessert i kultur og mat, og sa til en kollega at det kanskje var vanlig å få veldig søt kaffe på café i Somalia. Da ble jeg beskyldt for å være rasist. Jeg mener at det absolutt ikke er rasistisk å være interessert i andre kulturer. Heller tvert i mot. Det ville jo ikke vært rasistisk av meg å påpeke at det er vanlig å ha eddik på chipsen i Storbritannia. Men av en eller annen grunn er man "rasist" så snart man sier noe om "mørke" mennesker... Jeg er nyskjerrig og interessert i andre mennesker. Hvis noen har et uvanlig etternavn, pleier jeg å spørre om etternavnet stammer fra det og det landet (jeg er veldig flink til å pin-pointe navn etter land og ofte også folkegruppe og religion). Mange blir glade for at jeg viser interesse for bakgrunnen deres, og forteller gjerne om at foreldrene eller besteforeldrene er fra det og det landet, og om at de har vært på ferie der, hvilken mat som er vanlig der osv osv. Andre blir imidlertid grådig fornermet og påpeker sint at de er NORSKE og at jeg er en rasist. Jeg har ikke sagt at de ikke er norske, jeg prøver bare å vise litt normal medmennesklig interresse. Da reaksjonene er omtrent halvt om halvt, har jeg sluttet å spørre om slike ting, da det lett kan oppstå kleine situasjoner. En gang fortalte jeg om da jeg ble tatt ut til stikkprøve på flyplassen i New York. Jeg var den eneste hvite personen som ble plukket ut, og den eneste kvinnen. De rundt 20 andre personene der hadde til felles at de var i 20- eller 30- årene, menn og ikke hvite. Jeg sa at jeg tror kontrollørene var ganske rasistiske i utvelgelsen sin, og at det nesten kunne virke som om de plukket ut meg, en 18 år gammel hvit kvinne med merkeklær, for å sjule dette. Da ble jeg beskyldt for å være rasist selv. Når jeg sier at stor innvandring fra kulturer som er veldig anneledes enn den norske er negativt for demokratiet og rettsstaten, og at et velfungerende rettssystem er avhengig av at folk legitimerer en homogen rettsfølelse, blir jeg automatisk uglesett som rasist. Da jeg sa at jeg trodde at problemene knyttet til enkelte minoriteter i Norge er mer et klasseproblem og ikke et raseproblem. ??? En gang sa jeg at jeg er litt hemmelig sjalu på naturlige blondiner. Dette er muligens litt rasistisk av meg. Men jeg ble igjen beskyldt for å være rasist. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Da jeg var 9 år ble jeg uprovosert slått ned med stein i skolegården, av en tidligere barnesoldat fra Sudan. Det var ganske alvorlig og jeg blødde og gråt. Jeg var helt fortumlet og fra meg etter å ha blitt slått i hodet bakfra helt ut av det blå, så jeg spyttet på ham. Dette var det en lærer som så. Jeg ble skjelt ut i over en time av tre lærere for å være rasist, mens ungen som slo ikke fikk kjeft i det hele tatt. Jeg fikk høre at jeg hadde vært slem "bare fordi han var mørk". Dette er en av de mest urettferdige tingene jeg opplevde som barn. Anonymous poster hash: f32f3...5eb 8
Meridian Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Rasismekortet er oppbrukt, og jeg blir svært oppgitt av folk som bruker det hele tiden. Det handler ikke om hudfarge, det handler om væremåte og at man faktisk har gjort noe galt og er mistenkt! 3
debattanten Skrevet 7. juli 2014 #6 Skrevet 7. juli 2014 Omtrent halvparten av kritikken mot Frp er usaklig rasismebeskyldninger. Som sagt, det hemmer samfunnsdebatten. Et ganske viktig og seriøst problem sådan. 4
Meridian Skrevet 7. juli 2014 #7 Skrevet 7. juli 2014 Da jeg var 9 år ble jeg uprovosert slått ned med stein i skolegården, av en tidligere barnesoldat fra Sudan. Det var ganske alvorlig og jeg blødde og gråt. Jeg var helt fortumlet og fra meg etter å ha blitt slått i hodet bakfra helt ut av det blå, så jeg spyttet på ham. Dette var det en lærer som så. Jeg ble skjelt ut i over en time av tre lærere for å være rasist, mens ungen som slo ikke fikk kjeft i det hele tatt. Jeg fikk høre at jeg hadde vært slem "bare fordi han var mørk". Dette er en av de mest urettferdige tingene jeg opplevde som barn. Anonymous poster hash: f32f3...5eb Samme her. Vi hadde en jente på barneskolen som kom fra Bosnia (dette var på slutten av 80-tallet) og hun kunne svært lite norsk. Vi var alle ute og lekte i skolegården, og det var snø og litt glatt, også skle jeg og dro med meg jenta i fallet. Hun ble helt hysterisk og begynte å slå meg og slå meg med begge armer. Jeg lå på bakken med henne over meg og hylte, for jeg ble livredd. Og hun var nok like redd. Til slutt kom en lærer og dro henne opp og tok henne med seg, og jeg ble liggende der og ingen brydde seg. Jeg var nok 9 år den gangen. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #8 Skrevet 7. juli 2014 Jeg har en del venner som går utviklings-studier. De kaller meg rasist hver gang jeg er uenige i dem i en diskusjon om verdensproblemer etc. Anonymous poster hash: f32f3...5eb 3
Missy1 Skrevet 7. juli 2014 #9 Skrevet 7. juli 2014 Merkelig nok så er det visst ikke rasistisk å snakke stygt om "hvite". Jeg har ofte fått stygge ord slengt etter meg helt uten grunn (som f.eks jævla hore) og hadde jeg forsvart meg selv mot disse stygge kommentarene så hadde jeg plutselig vært rasist? Gir ingen mening. Har jobbet som vekter og har ikke telling på hvor mange ganger jeg har blitt kalt rasist for å gjøre jobben min. Jeg må ha oversett den siden i Norges Lover der det står at man har lov å stjele og sloss hvis man får anledning til å kalle noen for rasist om man blir tatt 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #10 Skrevet 7. juli 2014 Jeg har blitt kalt rasist fordi: - Jeg sa nei takk til en date. Han kalte meg rasist og påstod at jeg bare løy om at jeg hadde kjæreste. - Når jeg ansatte en hvit, soleklart bedre kvalifisert mann fremfor en mørkhudet mann. - På en bensinstasjon jeg jobbet på i ungdommen hadde vi ikke pantemaskin. På et eget rom stablet vi flaskene i kasser i stedet. Som regel panter jo ikke folk så mye på bensinstasjon. Systemet var derfor tillitsbasert. Hadde du med en pose flasker satte du dem i kasser og talte opp beløpet selv, så sa du bare i kassa hvor mye det ble og fikk penger og kvittering. En rumensk dame var innom hver lørdag og pantet 1 pose. Jeg stusset over at beløpet alltid ble så mye, så jeg forsøkte å fylle en pose selv. Uansett hvilken kombinasjon av store/små flasker jeg hadde oppi klarte jeg ikke å fylle for mer enn ca halvparten av det hun pleide påstå. Jeg spurte derfor sjefen om det var greit at jeg tømte panterommet for flasker før hun lom neste lørdag, så rommet var tomt når hun kom, og at jeg telte over at antallet hun sa stemte. Sjefen sa ok, så da tømte jeg rommet før hun kom. Hun kom inn som vanlig med en pose panteflasker. "Hei! Vi har hatt en del feil i utbetalingen av pant i det siste, så bare si fra når du har satt flaskene i kassene, så kommer jeg inn og så teller vi dem sammen", sa jeg. Nei, hun skulle telle selv svarte hun. "Ja, du kan selvsagt også telle", sa jeg, "så er vi i alle fall sikret at det blir riktig". Hun insisterer på å telle alene. Jeg sier smilende at da kan hun telle først, så kan jeg dobbeltsjekke. Da roper hun at jeg er en rasist, tar med seg posen med flasker og går. Etter min mening er det ikke rasisme, all den tid jeg hadde gjort akkurat det samme hvis det var en nordmann som hver gang hadde vel mye pant i forhold til hva en pose rommer. Heldigvis fikk vi pantemaskin noen måneder etter. Da slutta hun å pante på denne bensinstasjonen.Anonymous poster hash: 6acae...7ad 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 7. juli 2014 #11 Skrevet 7. juli 2014 Jeg har vært fotballdommer for aldersbestemte lag med 13/14/15-åringer, så da blir det naturlig nok en del.
Tøytigern Skrevet 7. juli 2014 #12 Skrevet 7. juli 2014 Da jeg var 9 år ble jeg uprovosert slått ned med stein i skolegården, av en tidligere barnesoldat fra Sudan. Det var ganske alvorlig og jeg blødde og gråt. Jeg var helt fortumlet og fra meg etter å ha blitt slått i hodet bakfra helt ut av det blå, så jeg spyttet på ham. Dette var det en lærer som så. Jeg ble skjelt ut i over en time av tre lærere for å være rasist, mens ungen som slo ikke fikk kjeft i det hele tatt. Jeg fikk høre at jeg hadde vært slem "bare fordi han var mørk". Dette er en av de mest urettferdige tingene jeg opplevde som barn. Anonymous poster hash: f32f3...5eb Det må være det styggeste jeg noen sinne har hørt noen bli utsatt for. 4
Muscae Skrevet 7. juli 2014 #13 Skrevet 7. juli 2014 Jeg har merket at her inne blir du kalt rasist om du starter en setning med "jeg er ikke rasist, men....". Da hyler man opp om at du er rasist. Jeg er ikke rasist. Jeg jobber med barn og må daglig forholde meg til barn med en annen etnisk opprinnelse, samt foreldrene deres, og jeg har også mange tidligere og nåværende kolleger med ulik bakgrunn, som jeg har et godt forhold til. Jeg anser meg selv for å være rimelig kulturelativistisk. Men det må være lov å uttale seg kritisk mot autoritære og/eller militære regimer, kvinneundertrykkelse, konemishandling, mishandling av barn, æresbegrepet osv. uten å bli kalt rasist. Det har ikke noe med raser å gjøre, det har med en kultur som ikke ønsker å gå fremover, og innse at verden har forandret seg. Jeg håper at det ikke tar så ekstremt lang tid å innse at kvinner og barn er selvstendige individer, med alle rettigheter, som det gjorde for vesten, for det er først de siste hundre årene at det virkelig har vært en utvikling her. 2
TooHawt Skrevet 8. juli 2014 #14 Skrevet 8. juli 2014 Jeg fikk vite at jeg var rasist på VGS på bakgrunn av at en jente spurte om jeg likte en random, mørkhudet gutt i klassen. Jeg sa nei, da parerte hun med "er du rasist?". Hva i helvete skal man si til sånt? Nei, tenner ikke på en slesk type som i tillegg stjeler. Hvorfor skal man bevise at man ikke er rasist???????! Når jeg tenker etter var det mange slike kommentarer om jeg var rasist av de mest latterlige grunner. Husker at jeg slet veldig i ungdommen med å skulle være så jævla korrekt innstilt til "nye nordmenn". Forferdelig slitsomt. Nå gidder jeg ikke å ha noe med menn fra kulturer hvor de behandler kvinner som søppel, pluss at de har elendige sjekkemetoder. Jeg fikk nok kjærlighet som barn, trenger ikke masse kjærlighetsord fra "muslimer" osv. som vil i buksen på meg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #15 Skrevet 8. juli 2014 Her har vi en legendariske spytte-episode i fotball-VM. Altså en mørkhudet (Rijkaard) som spyttet på en hvit (Völler). Hadde det vært motsatt ville garantert Völler blitt utestengt i lengre tid pga. rasisme. Anonymous poster hash: 836fb...7a8 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #16 Skrevet 8. juli 2014 Jeg tok med min daværende kjæreste hjem for å hilse på familien, han var opprinnelig fra Iran men hadde bodd i Norge i mange år og han var Lillestrøm-supporter. Broren min hilste på ham og sa: "Jaså, så du er Lillestrøm-supporter. Jeg hadde aldri trodd at søstra mi skulle komme hjem med EN SÅNN EN" i en (åpenbar, for meg iallefall) ironisk tone. Dette var rasisme, i følge min eks som dermed la min bror for hat, fordi han mente det var en referanse til at han ikke var etnisk norsk. Jeg burde vel skjønt der og da at han var en selvhøytidelig fjott, men jeg tok heldigvis til vettet etter en stund. Anonymous poster hash: c3350...87f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #17 Skrevet 8. juli 2014 Jeg jobbet på et sted som solgte varm-mat, og vi hadde jo servietter til kundene våre. En kunde var imidlertid notorisk på å stjele servietter, altså, han tok hele den svære bunken som lå der. Vi fikk sånn tap på det(og er jo små marginer på fortjeneste) at når vi så han kom tok vi jo bort bunken så det bare lå en 6-7 der. Og det resulterte jo i at han sa at "det er fritt for servietter." Hun som var ny visste jo ikke det, så hun la jo ut en ny bunke. Og da han igjen forsynte seg med hele bunken så sa jeg i fra for jeg var ansvarshavende den vakta. Hvorpå han brølte: jævla rasist hore!! så hele butikken snudde seg. Og så heiv han hele bunken med servietter utover gulvet og trampet ut. Jadda. På vgs hadde jeg ei svart jente i klassen, og hun elsket bamsemums. Syntes hun alltid spiste det. Det stod alltid på bordet når hun hadde fest. Så da vi skulle velge russenavn så ble det satt opp en sånn forslagsliste og da skrev jeg jo "bamsemums" på henne. Da ble jeg populær gitt... Hun kom nå heldigvis å ba folk om å skjepe seg, og beholdt forøvrig bamsemums som russenavn:) Så her dro jo faktisk de hvite rasismekortet FOR henne, mens hun himla med øya. Anonymous poster hash: 28acc...9c5 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #18 Skrevet 8. juli 2014 En gang en god kamerat av meg og jeg (som også er mann) var på vei hjem fra byen og skulle kjøpe nattmat gikk en mørkhudet fyr foran oss i køen da vi skulle få maten vår. Kebabfyren sa "Jeg tror han der var først" om kompisen min, og kompisen min sa "Ja, jeg tror egentlig det". Denne mørkhudede fyren gikk helt av skaftet og mente at min kamerat prøvde å nekte svarte folk mat. Han var rasist og anså faen ikke folk som ikke var hvite som verdt noe som helst. Var visst ikke måte på hvor mye han hatet utlendinger. "Heldigvis" (dere skjønner hva jeg mener) er jeg også av ikke-vestlig avstamning, så jeg gikk bort til dem og spurte vennlig hva det var han og min beste kamerat kranglet om. Da ble det tyst. Anonymous poster hash: 02f0a...43a 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2014 #19 Skrevet 8. juli 2014 En gang da jeg var liten på barneskolen var det en krangel mellom en annen og jeg og en annen, hvor han som var på "min" side kalte han andre for brunost. Han andre var adoptert fra Korea. Jeg sa også brunost, uten at jeg overhodet skjønte hva kallenavnet betydde, trodde kanskje det var fordi han ofte hadde brunost på brødskivene på skolematen. Så ble jeg innkalt til samtale med lærerne og måtte innrømme at jeg hadde sagt noe rasistisk, uten at jeg skjønte noe som helst. De nektet å gi seg før jeg "innrømte" at det var hensikten, så da forstod jeg betydningen av det å komme med falske tilståelser under avhør. Anonymous poster hash: 836fb...7a8 3
Timseh Skrevet 8. juli 2014 #20 Skrevet 8. juli 2014 Ja, opp til flere ganger! En gang jeg husker veldig godt; - venninnen min og meg hadde akkurat vært på kino og kafé (begge var edru, hun var gravid). Vi fikk mld av noen venner om vi hadde lyst å komme innom utestedet de var på. Vi tuslet nedover fra kafeen, sto i kø til utestedet og kom oss inn. Vennene våre var gått på toalettet i det vi kom, så vi bevegde oss innover i lokalet. Så står vi og venter på vennene våre, begge oss to skriver mld på hver vår TLF, da det plutselig dukker en mørkhudet mann opp med nesen ned i TLF min mens han sier: "you wanna dance?" Og jeg utbryter: "herregud, jeg kvapp nå!" (Kvapp betyr skvatt til/ble skremt) også lo jeg, men han trodde jeg sa:"herregud, jeg ble KVALM nå".. Og der startet et helvetes leven med hans og sine venner.. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå