Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i Sydenlandet just nu og en familie jeg kjenner var der også. Så vi dro på besøk. Mini leker fint med gutter og hang med gutta boys, mens et par andre jenter var sammen. Jentene sier til Mini at de trodde hun var kjæreste med guttene, siden de lekte sammen. Jeg påpekte til jentene (8 år) at da kan de like gjerne være kjærester. For venner er venner og man er ikke kjærester bare fordi man leker med noen. Æsj, det går ikke an, sier ene jenten. Joda, fortsetter jeg, jenter kan da fint være kjærester. HYSJ, roper moren til meg, sånt snakker vi ikke om! Jeg ble, naturlig nok, noe satt ut, men sa at det er jo helt normalt. Neida, fortsetter moren, til og med *hennes barn* syns sånt er forferdelig ekkelt.

Jeg fortsatte ikke diskusjonen, siden jeg ikke ville skape dårlig stemning når ungene satt rundt oss, men det er definitivt noe jeg kommer til å ta opp ved en senere anledning. Jeg syns så synd på barna som må vokse opp med slike holdninger og håper nå at de finner veien bort fra dem når de blir eldre.

Hvordan håndterer du slik hverdagstrangsynthet?

• Liker 38
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold deg unna barn!!!

Anonymous poster hash: 91e21...300
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er heldigvis flere enn foreldrene som påvirker barns holdninger. Synes ikke du skulle bry deg, oppdra dine egne barn, du.

Anonymous poster hash: e27bb...ff6
  • Liker 8
Skrevet

Er det ikke litt utidig å ta "blomsten og bien" snakken med andres barn?

Dette trenger da ikke handle om at foreldrene syns slikt er ueffent, heller den at den samtalen ikke er noe de ønsker å ta nå før de trenger å ta den.

• Liker 8
Skrevet

Hold deg unna barn!!!

Anonymous poster hash: 91e21...300

LOL?

• Liker 4
Skrevet

Dette trenger da ikke handle om at foreldrene syns slikt er ueffent, heller den at den samtalen ikke er noe de ønsker å ta nå før de trenger å ta den.

Tro meg, dette handler definitivt om at foreldrene, dvs moren, ikke liker sånt. Dessuten var det ikke en "samtale".

• Liker 18
Skrevet

Helt enig med deg, Silfen. Synes synd på barna som kommer til å bli så trangsynte. Og ville sakt min mening til mora og holdt meg så langt unna som mulig.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte foreldre er håpløse. Dessverre.

Anonymous poster hash: 42539...187

Skrevet (endret)

Tro meg, dette handler definitivt om at foreldrene, dvs moren, ikke liker sånt. Dessuten var det ikke en "samtale".

Isåfall er det jo trist. Om en av dem ender opp som lesber så går de neppe ut av skapet før de har fått flyttet ut og skapt litt avstand mellom sin egen mor som hater slikt.

Du får rett og slett gjøre som du skrev, ta det opp og nevne for mora at hun ikke kan "lære" dem bort fra et seksuelt standpunkt. Man lærer ikke folk å bli lesber. Så hvordan vil hun reagere om hennes datter senere viser seg å like jenter?

Endret av Timza
Skrevet

Har faktisk aldri opplevd sånne holdninger, men hadde nok sagt kraftig ifra. Viser jo bare hvor slike fordommer ofte kommer fra da, til og med i 2014.

Mine barn er heldigvis blottet for fordømmende tanker og forutinntatthet foreløpig. 8- åringen insisterte for eksempel på å låne et skjørt av søstera i dag, for han går ikke med på at skjørt skal være forbeholdt jenter og det er da luftig og behagelig på varme dager. (Humrer)

• Liker 6
Skrevet

Å påpeke at det finnes homofile er ikke "en tung samtale" som man "må vente litt med". Vi kommer aldri til å oppnå likestilling mellom homofile og heterofile forhold om dette ikke innarbeides som noe totalt naturlig fra barn er små.

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du har sådd et tankefrø i de små, så får de fundere litt videre på det etter hvert. :)

Anonymous poster hash: 4e821...6aa
  • Liker 5
Gjest New_Girl
Skrevet

Har heldigvis ikke opplevd noe sånt enda, men håper jeg hadde håndtert det på samme måte som du. Når det kommer til holdninger som dette, så syns jeg det er for viktig å slå ned på til å ikke bry meg med andres saker.

• Liker 1
Gjest Fluttershy
Skrevet

Her i huset har vi allerede snakket om at gutter kan være kjæreste med gutter og jenter med jenter. Barnet er snart 6 år. Jeg ser absolutt ingen problem med å lære barnet fra tidlig alder at det er normalt og ikke noe rart eller merkelig.

Håper du oppdaterer med hva damen sier når du har snakket med henne, Silfen. Litt spent på hva hun vil si.

• Liker 6
Skrevet

At unger begynner å hinte om at gutter og jenter som leker sammen er kjærester er helt naturlig, og på nivå med b æsj og promp- humor.

At en voksen blander seg inn ved å si at småjentene like godt kan være i et lesbisk kjæresteforhold- ikke spesielt naturlig i min bok.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

At unger begynner å hinte om at gutter og jenter som leker sammen er kjærester er helt naturlig, og på nivå med b æsj og promp- humor.

At en voksen blander seg inn ved å si at småjentene like godt kan være i et lesbisk kjæresteforhold- ikke spesielt naturlig i min bok.

Det er ikke "naturlig" - det er noe barna lærer av sine foreldre. En kulturell sak, altså. Og ideen med kultur er å gjøre oss mindre instinktive og dermed å fjerne oss fra vår natur. For om vi alle oppfører oss som dyr så blir det litt slitsomt å bo i byer.

Kultur endres over tid. Av deltakerne i samfunnet. Som Silfen. Og deg. Og meg. Noen liker status quo, andre liker utvikling. Om 15 år er det kanskje helt "naturlig" (og, ja, jeg vet at det er et utrykk man slenger utav seg uten å reflektere over betydningen) å erte to jenter som stadig henger sammen med at de er kjærester? :vetikke:

Småbarn er uansett ikke kjærester. De er venner. Uavhengig av om de er jente-jente eller jente- gutt. At de er kjærester er noe vi voksne påvirker dem til.

Anonymous poster hash: 27b1b...333

• Liker 5
Gjest Ninni90
Skrevet

For noen foreldre sier nå jeg, som ikke kan la barna sine høre om sånt som også er normalt, og de kommer til å lære om det uansett om foreldrene vil eller ikke!

Skrevet

Jeg bare rister på hodet av denne type folk. Greit nok at man har sine egne meninger om ting, men å dytte sine meninger over på barna sine, er noe av det verste jeg vet. La barna få gjøre opp sin egen mening om dette. Foreldre trenger ikke å lære barna opp til at dette er fy og æsj og at man skal se ned på folk pga dette.

Jeg har ingenting i mot homofile/lesbiske og har hatt denne praten med mine barn mange ganger og de vet hvor jeg står i forhold til dette. Jeg har forklart at det er like naturlig å være sammen med en av samme kjønn som en selv, som det er å være sammen med en av motsatt kjønn.

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke det var noe galt i å si bare det. Men syns ikke mora at det var greit, så vel, vel!

Skrevet

Ser ikke problemet i det du sa. Du poengterte ovenfor jentene at det ikke betyr at man er kjærester fordi man leker sammen, du la jo ikke ut om sexualitet. Også sa du at jenter kan være kjærester, noe som er sant. De er ikke akkurat for unge til å få vite det

De barna burde kanskje ikke få lov å snakke med noen? Ettersom mora er livredd for at de skal få vite nye ting. Tro meg, de kan få høre "verre" ting fra venner

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...