Gå til innhold

Skal eller kan jeg søke om Mastercard?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hørt at det kan lønne seg å ha kredittkort, fordi om man betaler tilbake innen fristen, får man en del goder, og slipper selvfølgelig renter.

Jeg vet ikke så mye om Mastercard ... noen som kan fortelle meg om dette?

Jeg tjener ikke så bra, får AAP av NAV, og har vel 175 000 i året brutto.

Anonymous poster hash: 01664...f93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hjelper lite å bruke penger man ikke har. Luksusfellen neste på deg...

Nei, jeg er en sikker betaler. Betaler alltid det jeg skal, og jeg er flink med penger selv om jeg har lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP fra NAV og mastercard? Nei, jeg trur du skal unngå den fallgruven om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AAP fra NAV og mastercard? Nei, jeg trur du skal unngå den fallgruven om du kan.

Men, jeg kan betale for meg! Jeg ønsker bare å vite mer om Mastercard. Står lite på nettbanken min ...

Dessuten er jeg flink med penger og prioriterer riktig.

Sparer også full BSU hvert år, og betaler på studielån - ca.1000 i mnd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newbitch

Hvis du er flink med penger, og prioriterer riktig: hvorfor kredittkort?

Det blir brukt en 100 lapp her, en ny klippetime på 700. Plutselig har du en regning på 3000 og ikke penger å betale med

Hvorfor?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men altså, hva er disse godene du absolutt har bruk for da? Bestiller du en del reiser? Kjøper du så dyre varer at det vil gi utslag på renter? Eller er det snakk om ting som man skal drive og nedbetale på?

Jeg forstår ikke helt vitsen med mastercard i din situasjon.

Anonymous poster hash: 36c9f...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg kan betale for meg! Jeg ønsker bare å vite mer om Mastercard. Står lite på nettbanken min ...

Dessuten er jeg flink med penger og prioriterer riktig.

Sparer også full BSU hvert år, og betaler på studielån - ca.1000 i mnd.

Er du mye ute og reiser? Da kan det være en fordel å betale reisen osv med mastercard grunnet forsikringer, men jeg klarer ikke helt se grunnen til ha å mastercard forutenom de godene. Særlig hvis det er som du sier, at du er flink med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En må vel ha en viss inntekt også for å få mastercard. Og studielånet ditt spiller vel inn litt. Det taes en kredittsjekk og og da spiller nok både lån og inntekt inn. Selv søkte jeg mastercard etter endt studie. Da fikk jeg startlønn på 370 000. Fikk ikke innvilget mastercard før etter 3 år i arbeidslivet. (Da hadde jeg jobbet sporadisk gjennom studiet + jobb i alle ferier. Hadde kun studielån).

Tror du skal tenke nøye gjennom om du virkelig trenger mastercard. Godene er ikke nødvendigvis så gode med mindre det er reiser eller du handler mye.

Anonymous poster hash: 62678...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er dere så negative? Jeg har minstesats AAP og har flere kredittkort som brukes ukentlig, men jeg har aldri betalt for sent. Jeg har spart mange kroner opp igjennom årene ved å bruke de tilbudene kredittkort kan gi. F.eks. kjøpte jeg nylig en ny printer og sparte en drøy hundrelapp kun ved å betale med kredittkort. Jeg bruker kredittkort i dagligvaren, klesbutikker, elektronikk, sport, restauranter, bokhandel, ja egentlig overalt. Jeg betaler alltid hele summen jeg er skyldig hver måned via nettbank og unngår derfor gebyrer. På de fleste kredottkortene mine er det en maxgrense for hvor mye man kan få i cashback hvert år på ca. tusen kroner, men tusen kroner på hvert kort blir faktisk en del penger for meg som har så lav inntekt.

Anonymous poster hash: 30a29...310

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir brukt en 100 lapp her, en ny klippetime på 700. Plutselig har du en regning på 3000 og ikke penger å betale med

Hvorfor?!

Hvorfor?!

Jeg har hørt mye om at det er lurt å ha Mastercard om man skal ut å reise. Jeg skal kanskje på en liten ferietur i slutten av juli, og tenkte det kunne være lurt å betale med Mastercard, samt å betale alt på turen med Mastercard. Da vil jeg visst få en del goder, så kan jeg betale tilbake når jeg kommer hjem fra ferien.

Jeg har stålkontroll på pengebruken min, så jeg vet hva slags inntekt jeg har, og jeg vet hva slags regninger og utgifter jeg har.

Jeg kan plutselig gå på kino og bruke 150 kr, men da vet jeg at jeg har brukt det, men det skjer aldri at jeg shopper unødvendig eller at jeg får en klippetime til 700. Jeg klipper meg gratis hos moren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 365privat og sparer over 80 øre literen på bensin og diesel og får 3,65 % cashback i klesbutikker og skobutikker bl.a. Kortet er gebyrfritt. Synes det er helt genialt.

Jeg bruker kortet og har mine penger stående på høyrentekonto til jeg skal betale kredittkortregningen, så jeg tjener også renter på å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, hva er disse godene du absolutt har bruk for da? Bestiller du en del reiser? Kjøper du så dyre varer at det vil gi utslag på renter? Eller er det snakk om ting som man skal drive og nedbetale på?

Jeg forstår ikke helt vitsen med mastercard i din situasjon.

Anonymous poster hash: 36c9f...fc9

Jeg trodde det fulgte med en del goder, det er derfor jeg spør her om noen kan fortelle litt om Mastercard.

Jeg reiser sjelden, men iblant tar jeg en tur til utlandet. Ønsker å dra en tur i slutten av juli, og da kom jeg på Mastercard.

Jeg har penger til ferien, men tenkte det var mer lønnsomt å bruke Mastercard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du mye ute og reiser? Da kan det være en fordel å betale reisen osv med mastercard grunnet forsikringer, men jeg klarer ikke helt se grunnen til ha å mastercard forutenom de godene. Særlig hvis det er som du sier, at du er flink med penger.

Jeg reiser ikke så mye til utlandet, nei, men tenkte kanskje det var greit å ha et Mastercard, spesielt nå som jeg har tenkt meg til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er dere så negative? Jeg har minstesats AAP og har flere kredittkort som brukes ukentlig, men jeg har aldri betalt for sent. Jeg har spart mange kroner opp igjennom årene ved å bruke de tilbudene kredittkort kan gi. F.eks. kjøpte jeg nylig en ny printer og sparte en drøy hundrelapp kun ved å betale med kredittkort. Jeg bruker kredittkort i dagligvaren, klesbutikker, elektronikk, sport, restauranter, bokhandel, ja egentlig overalt. Jeg betaler alltid hele summen jeg er skyldig hver måned via nettbank og unngår derfor gebyrer. På de fleste kredottkortene mine er det en maxgrense for hvor mye man kan få i cashback hvert år på ca. tusen kroner, men tusen kroner på hvert kort blir faktisk en del penger for meg som har så lav inntekt.

TS her! :)

Kan du utdype litt hvordan økonomien din ser ut? Hvor mye du betaler i husleie og mat og nett, og hvor mye du sitter igjen med til sparing?

Og hvordan fungerer egentlig et Mastercard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 365privat og sparer over 80 øre literen på bensin og diesel og får 3,65 % cashback i klesbutikker og skobutikker bl.a. Kortet er gebyrfritt. Synes det er helt genialt.

Jeg bruker kortet og har mine penger stående på høyrentekonto til jeg skal betale kredittkortregningen, så jeg tjener også renter på å bruke det.

Hva slags høyrentekonto har du som du kan ta ut penger av uten at konto blir avsluttet? Og hvor høy er renten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

TS her! :) Kan du utdype litt hvordan økonomien din ser ut? Hvor mye du betaler i husleie og mat og nett, og hvor mye du sitter igjen med til sparing? Og hvordan fungerer egentlig et Mastercard? Anonymous poster hash: 01664...f93

MasterCard er konkurrenten til Visa. De har både vanlige debetkort (som bankkortet ditt) og kredittkort.

Det er første leksjon. Og det er ikke vondt ment, men bare påpekt fordi en lett blir sett på som lite økonomisk oppegående når en tror at MasterCard=kredittkort, særlig når du skal søke om et kredittkort.

Kredittkortet funker slik at du får en grense (la oss si 5.000) og kan belaste kortet opp til denne. Dersom du kun handler med kortet løper renten fra en fastsatt dato i mnd (feks 15.) slik at alt du handler fra og med 16. Juni til og med 14. August forfaller til betaling 15.august. Betaler du ikke løper renter på hele beløpet du har utestående. Dersom du betaler regninger eller tar ut penger løper renter fra første dag.

Det er altså et lån. Kortvarig av den rentefrie typen, langvarig av typen med 15-25% rente.

Anonymous poster hash: 3d3ef...bfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her! :) Kan du utdype litt hvordan økonomien din ser ut? Hvor mye du betaler i husleie og mat og nett, og hvor mye du sitter igjen med til sparing? Og hvordan fungerer egentlig et Mastercard? Anonymous poster hash: 01664...f93

Jeg har 5000 til mat, tøy, såpe, hobbyartikler, bøker, aviser, møbler, elektronikk osv.

Et kredittkort fungerer slik at man må søke via utsteders nettside. De foretar en kredittsjekk. Får du det innvilget vil du få kortet i posten etter noen dager. Det er en egen pinkode på fire siffer. Noen lar deg velge egen pinkode. Når du handler i butikken drar du kortet akkurat som med et debetkort, og trykket inn pinkoden. Når du kommer hjem kan du betale til kredittkortselskapet med en gang, eller vente på å få faktura og betale da. Noen kredittkortselskaper tar gebyrer om du ikke bruker kortet nok. Gå inn på de forskjeølige selskapenes sider så står alt der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nedlatende og negative tilbakemeldinger da. Godt du har fått noen svar som tar deg seriøst og. Hvis du har oversikt over økonomien og er bevisst på å tilbakebetale innen betalingsforfall, så er det ingenting i veien for å ha kredittkort, uansett inntekt.

Betaler du minst halve beløpet med mastercard når du bestiller en reise, får du reiseforsikring og avbestillingsforsikring dekket av mastercard. Og det er mye tryggere å betale med kredittkort i utlandet, for å unngå svindel. Jeg bruker kun kredittkortet når jeg reiser, og har bankkortet med som backup hvis kredittkortet skulle bli stjålet.

Vet ikke så mye om goder i hverdagen, men gjerrigknarken har noen tips om kredittkort (samtidig som han advarer mot å ikke betale ved forfall selvfølgelig) http://www.gjerrigknark.com/index.php?choice=story&id=29921#axzz36ngiZsjI

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var flere tråder om dette i våres. Søk etter kredittkort med cashback så kommer trådene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...