Gå til innhold

Forsikringsutbetaling dødsfall - fordeling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mistet mine foreldre i forbindelse med en ulykke, de døde med noen ukers mellomrom. Nå er forsikringsoppgjøret klart, og jeg ser til min overraskelse at dette er delt likt mellom meg og mitt halvsøksken. Dette fordi min far, som ikke er mitt halvsøskens far, døde først. Forsikringsutbetalingen blir derfor i sin helhet overført til min mors bo, og delt likt mellom oss. Blir dette korrekt? Det virker underlig at min mors særkullsbarn skal ha halvparten av forsikringsutbetalingen etter min far.

Anonymous poster hash: 1ebf4...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke juskyndig, men vil tro at din mor var begunstiget i forsikringen. Når så da mor også dør inngår mannens forsikringsutbetaling som en del av hennes bo og skal fordeles på hennes arvinger.

Jeg må jo si at det virker urettferdig, så det er kanskje greit å ta en telefon til en jurist/jussbuss el.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsikring er noe helt annet enn arv, så her må du ikke blande.

Forsikringen utbetes til den som er begunstiget. Man kan tegne livsforsikring på seg selv og begunstige hvem man vil, for eksempel kan man tegne en forsikring som gjør at bare ett av de to barna man har får utbetalt penger hvis man selv dør. Urettferdig ville det såklart ha vært, men det er nå en gang slik forsikringer fungerer. Man kan velge at naboen, elskerinnen eller hvem som helst andre får pengene. Det velger man helt fritt når man tegner forsikringen.

Spørsmålet her er vel hvem som var begunstiget. Det kan høres ut til at det var moren din. Det er i såfall noe faren din har valgt, eller noe de to har blitt enige om. Det er isåfall helt korrekt at pengene fra forsikringen går til moren din, og at du og ditt halvsøsken får halvparten hver av formuen hennes.

Du har sikkert tilgang til forsikringspapirene et sted, så de bør du sjekke. Ta kontakt med forsikringsselskapet og sett deg inn i hva avtalen for den aktuelle forsikringen gikk ut på.

Anonymous poster hash: b3f17...f3d
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...