Catnip Skrevet 7. juli 2014 #1 Skrevet 7. juli 2014 Yoyo I anledning det digge været (så lenge det varer), tenkte jeg å smelle sammen en iskaffe. Det er en glimrende anledning til å få brukt espressokannen min, men jeg har ikke espressokaffe, bare presskannemalt. Funker det greit å bruke dette? Føler at den ikke er så finmalt som espressokaffen. Vil gjerne ha kaffen god og sterk, kan jeg bare peise på med mye, tettpakket presskannekaffe og mindre vann? Mens vi er i gang: Gjerne del noen supre iskaffetips! :D Liker dem ikke så søte, så bruker ikke sjokoladesaus og alt det der. Men er åpen for forslag!
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #2 Skrevet 7. juli 2014 Hva slags espressokanne har du? Hvis det er mokakanne du har, så må kaffebeholderen alltid fylles med kaffe og vannbeholderen fylles med vann til streken - verken mer eller mindre. Det har med trykket i kannen å gjøre. Espressokaffe er finmalt fordi vannet er i kontakt med kaffen bare i kort tid. Det fungerer greit med presskannemalt, men kaffen blir nok ikke like sterk og god. Kanskje du kan knuse kaffen i en morter så den blir mer pulveraktig? Vet ikke om det er noen god ide, kaffen bør jo ikke være i kontakt med luft for lenge heller. Mindre sukkerholdig, men svakt søtlig og aromatisk iskaffe får du ved å ha krydder i kaffen. Prøv med vanilje, kanel, kardemomme, sitronskall, allehånde, muskatnøtt, nellik, enebær - alt etter smak og behag! Anonymous poster hash: 1643f...9cb 1
Catnip Skrevet 7. juli 2014 Forfatter #3 Skrevet 7. juli 2014 Oi, jeg har mokkakanne, men var ikke klar over at den alltid må fylles opp! Det var godt jeg fikk et lurt svar før jeg satte i gang å prøve meg frem. Å bruke morter var en god idé, men er ikke et kjøkkenredskap som har blitt prioritert i et studentkollektiv Prøver med den kaffen jeg har, og kanskje en dæsj kanel og litt vaniljesukker i?
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #4 Skrevet 7. juli 2014 Vill eikke brukt vanlig trakterkaffe til en espressokanne/mokkakanne. I slike skal kaffen komprimeres litt og være finmalt. Trakterkaffe vil bare gi deg noe som ligner utvannet trakterkaffe. Da ville jeg nok heller laget sterk trakterkaffe eller kokekaffe. Anonymous poster hash: 68fd1...504 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2014 #5 Skrevet 7. juli 2014 Oi, jeg har mokkakanne, men var ikke klar over at den alltid må fylles opp! Det var godt jeg fikk et lurt svar før jeg satte i gang å prøve meg frem. Å bruke morter var en god idé, men er ikke et kjøkkenredskap som har blitt prioritert i et studentkollektiv Prøver med den kaffen jeg har, og kanskje en dæsj kanel og litt vaniljesukker i? Ja, og om kaffen skulle bli litt tynn eller merkelig i smaken, så dekker kanskje krydderne over det Anonymous poster hash: 1643f...9cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå