Gå til innhold

Kjære Orkidè, hva vil du ha?

Anbefalte innlegg

Gjest Sala21
Skrevet

Jeg har fått en orkidè i gave, og jeg er ikke veldig flink med blomster. Jeg har lest på ulike steder om hva som er best for blomsten, og på noen steder sier de at den skal stå passe lunt og lyst, uten direkte sollys og at den trenger å dyppes i vann minimum en gang i uken i noen perioder, mens andre steder sier at den skal stå lunt/halvmørkt og ha minimalt med vann...

Er det noen her som vet av erfaring hva som er riktig? Jeg har ikke lyst til å drepe enda en blomst på grunn av min uvitenhet.

På forhånd takk til alle gode tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Min orkide st[r i vinduskarmen med direkte sollys til kl 12. Jeg vanner den med 1 dl vann hver søndag og onsdag. Så min blomst er ikke så veldig krevende.

Når blomstene forsvinner, fortsetter jeg å pleie planten påsamme måte, så kommer nye blomster ca 2-3 mnd senere. Blomstrer i 6-8 mnd per gang.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du søker på nettet etter "orkidé" har du kanskje mer hell.

Anonymous poster hash: fe58e...16a

Skrevet

For mye direkte sollys vil ødelegge bladene, men de kan veldig gjerne stå i et vindu med formiddagssol. Jeg vanner mine rikelig, men bare fra undersiden. De står alltid med vann nederst i potten. Vanner en gang pr uke, og da altså ganske mye.

De fleste råd ang orkideer er å vanne sparsommlig. Men mine orkideer trives med vanningen min. De står lenge og kommer opp mange ganger.

Skrevet

Jeg har hatt en orkide i snart 6 mnd, som nettopp fikk nye skudd. Den står i vinduskarmen med noe ettermiddagssol. Vanner den annen hver uke og da svært lite, for det er det jeg har hørt. Den ser i hvertfall sunn og god ut. :P

Gjest Sala21
Skrevet

Takk for svar.. Ser jo at det er litt ulike måter å behandle den på, så jeg får prøve meg fram, og begynner med å sette den i vinduskarmen i det minste :)

Gjest Sala21
Skrevet

Min orkide st[r i vinduskarmen med direkte sollys til kl 12. Jeg vanner den med 1 dl vann hver søndag og onsdag. Så min blomst er ikke så veldig krevende.

Når blomstene forsvinner, fortsetter jeg å pleie planten påsamme måte, så kommer nye blomster ca 2-3 mnd senere. Blomstrer i 6-8 mnd per gang.

Vanner du den i potten slik den står, eller dypper/dusjer du den med vann?

Har lest at den helst skal dyppes i vann i ca 3 minutter og deretter renne av..? Det enkleste er jo å bare gi den vann i potten .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...