Gå til innhold

Hovent stikk - mygg eller noe annet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I år har jeg plutselig fått et par myggstikk (eller, i alle fall stikk som ligner på myggstikk og som klør) som har hovnet opp. Selve myggstikket ser normalt ut både i størrelse og farge, men det har dannet seg en hard kul under selve stikket. Denne kulen er mye større enn selve stikket, og har kanskje en diameter på 3-4 cm. Altså ganske stort til å være et myggstikk. Kulen er også litt vond hvis jeg prøver å trykke litt på den.

Jeg har aldri reagert på myggstikk før (selv ikke da jeg for noen år siden hadde over 300 myggstikk på en gang), og jeg har også fått flere andre myggstikk i år som ikke har hovnet opp, men vært helt normale. Altså reagerer jeg ikke på alle myggstikk, bare disse (hittil) to stikkene.

Det jeg nå lurer på, er om det er noen som har noen lignende erfaringer eller som sitter inne med noen kunnskap om dette? Jeg synes det virker litt merkelig å reagere bare på enkelte myggstikk. Er det mulig? Eller er det kanskje noe annet insekt som kan ha stukket/bitt meg, og i så fall noen som vet hva det kan være?

Hadde satt pris på svar, og helst fra folk som har noe relevant å komme med. Jeg vil ikke tro disse stikkene er noe farlige, da det første hovne stikket forsvant av seg selv etter et par uker, men hadde fortsatt vært greit å vite hvorfor det hovner opp og hva slags stikk det kan være :)

Skrevet

Tipper fugleloppe :vetikke: Jeg fikk to sånne på ankelen for noen uker siden.... Klør som bare rakkern (noe myggestikk ikke gjør for meg) og var lang mer opphøyd og "kompakt" i hevelsen... Møkkalopper!!!

Gjest constance90
Skrevet

Det finnes hundrevis av forskjellige mygg så ja, du kan reagere på enkelte stikk. Det er forskjellige gifter og du reagerer også forskjellig på noen.

Ville ikke tenkt mer over det. Hvis hele foten hovner opp så går du selvfølgelig til legevakten.

Skrevet

Tipper fugleloppe :vetikke: Jeg fikk to sånne på ankelen for noen uker siden.... Klør som bare rakkern (noe myggestikk ikke gjør for meg) og var lang mer opphøyd og "kompakt" i hevelsen... Møkkalopper!!!

Njaa, har blitt bitt av fuglelopper før, og dette ser ikke ut som det samme. Men tusen takk for svar :)

Skrevet

Beskrivelsen din passer i hverfall utmerket for det ene det bittet på ankelen... Har blitt bitt av fuglelopper før også, uten at det har blitt en sånn vedig kompakt kul, men denne gangen fikk jeg altså det. Det kan jo selvfølgelig være noe annet også :)

Skrevet

Det finnes hundrevis av forskjellige mygg så ja, du kan reagere på enkelte stikk. Det er forskjellige gifter og du reagerer også forskjellig på noen.

Ville ikke tenkt mer over det. Hvis hele foten hovner opp så går du selvfølgelig til legevakten.

Åja, det var egentlig akkurat dette jeg var litt usikker på. Prøvde å søke litt rundt etter det på nettet i går, men fant aldri noe konkret. Og i og med at jeg er en levende myggmagnet, og får haugevis av myggstikk hvert eneste år, så synes jeg det var litt rart at jeg aldri har reagert før. Men da er det vel en veldig spesiell mygg som har funnet veien til meg i år da, haha :)

Tusen takk for svar! Jeg tror som sagt ikke det er noe farlig, hadde jeg trodd det ville jeg selvfølgelig dratt til legen med en gang, men alltids greit å vite hva det kan være :)

Skrevet

Beskrivelsen din passer i hverfall utmerket for det ene det bittet på ankelen... Har blitt bitt av fuglelopper før også, uten at det har blitt en sånn vedig kompakt kul, men denne gangen fikk jeg altså det. Det kan jo selvfølgelig være noe annet også :)

Åja, da kan det jo være det også. Om det er mygg eller fulgeloppe spiller jo forsåvidt ingen rolle, det klør jo like ille og er like vanskelig å beskytte seg mot. Haha. Må vel bare holde ut med de hver sommer ;) Dette er definitivt det største minuset med sommeren!

AnonymBruker
Skrevet

Zylocain sammen med hydrokortison salve lindrer.

Anonymous poster hash: 5c781...514

Skrevet

Zylocain sammen med hydrokortison salve lindrer.

Anonymous poster hash: 5c781...514

Tusen takk for tips :) Kanskje jeg skal prøve det, det klør i alle fall noe helt sinnsykt her nå. Haha!

Skrevet

Da har jeg fått bekreftet at det er myggen jeg reagerer på. Tok en mygg på fersk gjerning i panna mi i går kveld, og i dag har jeg fått en stor, "fin" kul midt i panna ;) haha. Huff, og jeg som pleier å få så mye myggstikk!

Gjest constance90
Skrevet

Da har jeg fått bekreftet at det er myggen jeg reagerer på. Tok en mygg på fersk gjerning i panna mi i går kveld, og i dag har jeg fått en stor, "fin" kul midt i panna ;) haha. Huff, og jeg som pleier å få så mye myggstikk!

:)

Da er det bare å smøre seg med myggmiddel gjennom hele dagen! Samme problem her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...