Gå til innhold

Erfaring med privat gynekolon? Evt tips for og trigge eggløsning.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg får ikke tilbake menstruasjon etter p pille slutt og vurderer og oppsøke gynekolog for og se om alt er slik det skal være. Jeg fikk menstruasjon to ganger etter p pille slutt, men nå plutselig vil den ikke komme, skulle hatt for to uker siden. Jeg kommer ikke til og dra enda og venter litt men hvis den ikke kommer innen noen uker vil jeg gjerne gjøre noe.

Jeg vet at det er normalt og måtte vente litt før syklusen stabiliserer seg, men synes det er rart med tanke på at den kom helt som normalt til og starte med. Vi ønsker å bli gravide, men er begge travle i jobb, og det og ha sex annen hver dag uten og ane hvor jeg er i syklus synes vertfall jeg at blir litt slitsomt og mye. VI har sex 2 - 3 ganger i uken.

Er det noen som har erfaring med dette og kan hjelpe her? Noen som har fått hjelp av naturpreparater eller lignende? Evt hos privat gynekolog. Jeg ønsker ikke og vente i 4-6mnd før jeg kontakter lege hvis menstruasjon ikke er kommet tilbake. Såå tålmodig er jeg ikke. Vi har ikke hastverk men har sterkt ønske om barn.

Anonymous poster hash: 7c192...a34
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Det er akkurat som å høre meg for en stund tilbake. Jeg slutta på p pillene og fikk mens rett etterpå også ble det brått slutt! Jeg trodde i flere måneder at jeg var gravid pga mensen aldri kom, men sånn var det altså ikke.

Jeg dro til en privat gynekolog etter 4 måneder uten mens, men ønsker at jeg gjorde det før. Jeg fikk en hel undersøkelse og jeg fikk også provera tabletter, for de skal få mensen i gang.

Jeg har gått på flere kurer og føler nå at det funker, for nå går det som normalt igjen. For andre så skjer jo dette med en gang, så er forskjellig fra person til person. Vi er altså prøvere og jeg håper det klaffer snart, siden mens nå er noge lunde regelmessig :)

Dra en tur til gynekologen og forklar problemet. Dette er visst ganske vanlig for mange:/

Anonymous poster hash: 1e946...acf
  • Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt at mensen kommer tilbake og virker stabil en liten stund, før det plutselig kan bli kluss når man slutter med p-piller. Det kan ta opp til ett år før syklusen blir helt stabil. Jeg fikk ikke mensen tilbake før etter 3 mnd og fortsatt er den litt uregelmessig. Noen ganger er den litt kortere og noen ganger litt lengre og denne gangen klarte ikke kroppen min å få til eggløsning, så kroppen min prøvde på nytt igjen senere å jeg fikk eggløsning istedet for mensen. Det kan være noe sånt som skjer med deg også. Bruker du eggløsningstester? Det kan være lurt, for da kan du få litt mer forståelse for hva som skjer med kroppen din.Hadde jeg ikke brukt tester hadde jeg ikke skjønt hva som skjedde da jeg ikke fikk mensen når jeg skulle sist, men fikk positiv test og fikk da mensen på dag 46 istedet.

Skrevet

Jeg tester vanligvis fra ca. dag 10 i syklusen og til jeg finner el. Også tar jeg el-tester igjen nærmere ikm for de KAN slå ut ved graviditet. Jeg fikk positiv test på dag 11, dag 16 og dag 32. På dag 32 hadde jeg eggløsning og gikk mensen 14 dager etter dette som normalt :) Det kan hende ja. Positiv el-test og el-symptomer gir ingen garanti for at egget faktisk slipper, men kan jo gi deg litt "info" om hva som skjer i kroppen din ;)

Skrevet

Ikke gjør noe før det har gått et år etter pilleslutt. Det er vanlig at man er regelmessig noen sykluser før det henger seg igjen. Det siste kroppen trenger nå er flere hormoner for å prøve å tvinge den i normalt gjenge, gi det heller tid slik at normal hormonbalanse fungerer igjen.

Før du har regelmessig mens har det liten hensikt å teste etter eggløsning, da hormonklusset kan føre til falsk positive tester. Med den hyppigheten dere har sex treffer dere uansett når eggløsning dukker opp.

• Liker 1
Skrevet

Ikke gjør noe før det har gått et år etter pilleslutt. Det er vanlig at man er regelmessig noen sykluser før det henger seg igjen. Det siste kroppen trenger nå er flere hormoner for å prøve å tvinge den i normalt gjenge, gi det heller tid slik at normal hormonbalanse fungerer igjen.

Før du har regelmessig mens har det liten hensikt å teste etter eggløsning, da hormonklusset kan føre til falsk positive tester. Med den hyppigheten dere har sex treffer dere uansett når eggløsning dukker opp.

Tipset om el-tester ga jeg for å skjønne litt mer av kroppen. Ikke lett å alltid huske på at det er normalt med kluss når man er stresset over at mensen ikke kommer. Da er det godt å 'se det" med egne øyne. Men det er min mening da.
  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei :) Kom over denne tråden da jeg søkte litt rundt..Har ingen gode råd dessverre, men jeg opplever noe av det samme selv... sluttet på p-piller i desember i fjor og hadde sykluser mellom 28-43 dager, før det plutselig sa stopp. Har ikke hatt mensen siden mai, utrolig frustrerende! Jeg har bestilt legetime, så får vi se... Ser jo det er en stund siden du skrev dette, hvordan gikk det med deg?

Anonymous poster hash: cf643...e83

Skrevet

Jeg er også en som bekymrer meg :( Sluttet på pillene i juni og fikk eggløsning og mensen akkurat når den skulle komme med smerter og hele pakka (ikke hatt mensen på 2 år). Var kjempeglad for at kroppen min tilsynelatende gikk rett i syklus, men nå i august har jeg ikke sett snurten av noe mens :( Nå er jeg 6 dager over tiden og allerede er jeg redd for at noe skal være galt, baah. Før jeg gikk på piller var kroppen min som ei klokke og jeg hadde 28 dagers sykluser. Skal aldri aldri ta p-piller igjen!

Anonymous poster hash: a94ee...fc7
  • 3 uker senere...
Skrevet

Ikke skjedd noe her heller, men jeg har vært hos lege. Fikk beskjed om at hun ville sende en henvisning til gynekolog dersom det ikke skjedde noe innen to uker (vil da ha gått 4 mnd siden siste mens). Legen sa det ikke var så unormalt å ha noen regelmessige sykluser etter pilleslutt for så å stoppe opp.

Skrevet

Kan ta et helt år etter pilleslutt før mensen er normalisert.

Anonymous poster hash: 0171f...210

Skrevet

Det beste er å la kroppen få ro for hormoner. Ikke putt i deg mer, som eksempel Provera, det blir ikke bedre av det. Det kan ta opptil ett år før kroppen har stabilisert seg etter hormonprevensjon. Ha tålmodighet!

Anonymous poster hash: ac06b...290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...