Gå til innhold

Finn Kalvik-nyheter, Finn Kalvik kaster ut funksjonshemmet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I 1998 ble han "mobbet" ved at Bård Tufte Johansen og Harald Eia kjørte 38 nyhetssendinger med Finn Kalvik-nyhetene.

I 2014 kaster Finn Kalvik en funksjonshemmet person ut fra en konsert.

http://www.vg.no/rampelys/musikk/finn-kalvik-kastet-ut-funksjonshemmet-fra-konsert/a/23248076/

Den funksjonshemmede skal ha vært stor fan. Kan det ha vært snakk om Johan Dalgren? Visste ikke at han var funksjonshemmet da, men.

Anonymous poster hash: 2a800...424
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes eksempler på at funksjonhemmede eller syke blir tatt for å være drita. Det er ikke alltid lett å se forskjell.

Anonymous poster hash: f6738...fdf
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig reklame for han

Anonymous poster hash: 9e3b3...19f

AnonymBruker
Skrevet

Igjen en sak der vi hører bare en side.

Anonymous poster hash: 412e7...910
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig reklame for han

Anonymous poster hash: 9e3b3...19f

Det er din mening. Han tok feil, og han beklager. For meg holder det.

Anonymous poster hash: 824ac...cc0

• Liker 9
Skrevet

Latterlig av VG å lage en sak om dette. Kalvik trodde mannen var beruset. Uthenging kalles dette.

Hva mener dere han skal gjøre hver gang en beruset person oppfører seg høylydt på konsertene? Spørre: "Unnskyld, de er vel ikke funksjonshemmet vel? Hvis nei, må jeg be deg forlate lokalet. Hvis ja, kan du bli. "

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Typisk ikke-sak.

Hadde noen reagert om det faktisk hadde vært en dritings person som Kalvik hadde kastet ut? Selvsagt ikke.

Det eneste Kalvik kan klandres for er at han ikke kjente symptomene og tok feil, enkelt og greit. Kalvik gjør garantert opp for seg.

Anonymous poster hash: 5fa09...9cb
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Latterlig av VG å lage en sak om dette. Kalvik trodde mannen var beruset. Uthenging kalles dette.

Hva mener dere han skal gjøre hver gang en beruset person oppfører seg høylydt på konsertene? Spørre: "Unnskyld, de er vel ikke funksjonshemmet vel? Hvis nei, må jeg be deg forlate lokalet. Hvis ja, kan du bli. "

Da hadde overskriften vært: Finn Kalvik spurte om en beruset gjest var utviklingshemmet - forbundet for utviklingshemmede raser.

Anonymous poster hash: 5fa09...9cb

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg synes det kunne vært interessant å diskutere om man har rett til å forstyrre en opptreden hvis man er funksjonshemmet og fan.

Endret av Pringle
  • Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor drar du frem Finn Kalvik-nyhetene? Er jo en ganske kjent sak at han fikk angst og psykiske problemer i lang tid etterpå. Bård og Harald har beklaget seg og sier det er det slemmeste og verste de har gjort i sin karriere.

Anonymous poster hash: 9aab1...ad0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synd på denne publikummeren, men det synes jo åpenbart at det bare var en særs uheldig misforståelse. Tipper Kalvik rydder opp direkte med han som ble kastet ut.

Jeg synes det kunne vært interessant å diskutere om man har rett til å forstyrre en opptreden hvis man er funksjonshemmet og fan.

Det er forsåvidt et poeng. Men ifølge artikkelen satt han "langt foran i salen", og med mindre han satt og skrek og hoiet kan det godt hende det ville vært tilstrekkelig å plassere ham lenger bak i salen, for eksempel. Det ble neppe vurdert her siden han ble oppfattet som dritings, og da ryker han jo rett ut uansett.

Det hadde i hvert fall blitt håndtert annerledes hvis man skjønte at dette var funksjonshemming og ikke promille, selv hvis han var så bråkete at han måtte ut uansett, og det er jo synd for ham å bli behandlet som en som ødelegger mer eller mindre med vilje. Men det var bare et skikkelig uhell, det, og sånt skjer.

Anonymous poster hash: 4d98d...328
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om den funksjonshemmede personen faktisk var beruset? Og er det uansett greit å forstyrre en musiker på scenen fordi man selv er funksjonshemmet? Det står ingenting om at personen var utviklingshemmet, så med mindre det kommer fram noe annet antar jeg den funksjonshemmede er klar i hodet. Og hvilken unnskyldning hadde han da for å ødelegge Kalviks konsert?

Jo mer jeg tenker over det, jo mer sikker er jeg på at Kalvik var i sin fulle rett til å be vedkommende å gå.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Synd på denne publikummeren, men det synes jo åpenbart at det bare var en særs uheldig misforståelse. Tipper Kalvik rydder opp direkte med han som ble kastet ut.

Det er forsåvidt et poeng. Men ifølge artikkelen satt han "langt foran i salen", og med mindre han satt og skrek og hoiet kan det godt hende det ville vært tilstrekkelig å plassere ham lenger bak i salen, for eksempel. Det ble neppe vurdert her siden han ble oppfattet som dritings, og da ryker han jo rett ut uansett.

Det hadde i hvert fall blitt håndtert annerledes hvis man skjønte at dette var funksjonshemming og ikke promille, selv hvis han var så bråkete at han måtte ut uansett, og det er jo synd for ham å bli behandlet som en som ødelegger mer eller mindre med vilje. Men det var bare et skikkelig uhell, det, og sånt skjer.

Anonymous poster hash: 4d98d...328

Han satt jo og skrek og hoiet. Står i artikkelen det.

Anonymous poster hash: 93bc0...34c

AnonymBruker
Skrevet

Hva om den funksjonshemmede personen faktisk var beruset? Og er det uansett greit å forstyrre en musiker på scenen fordi man selv er funksjonshemmet? Det står ingenting om at personen var utviklingshemmet, så med mindre det kommer fram noe annet antar jeg den funksjonshemmede er klar i hodet. Og hvilken unnskyldning hadde han da for å ødelegge Kalviks konsert?

Jo mer jeg tenker over det, jo mer sikker er jeg på at Kalvik var i sin fulle rett til å be vedkommende å gå.

Mange ganger når det skrives funksjonshemmet så menes det psykisk utviklingshemmet, selv om det ene ikke betyr det andre. Jeg antar at de her mener (psykisk) utviklingshemmet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange ganger når det skrives funksjonshemmet så menes det psykisk utviklingshemmet, selv om det ene ikke betyr det andre. Jeg antar at de her mener (psykisk) utviklingshemmet.

Det kan jo tenktes.

Men da har vi spørsmålet: Er det greit at psykisk utviklingshemmede forstyrrer folk når de arbeider? Skal de få lov til å gjøre som de vil uten konsekvenser, siden de ikke er helt som deg og meg?

• Liker 8
Skrevet

Han satt jo og skrek og hoiet. Står i artikkelen det.

Anonymous poster hash: 93bc0...34c

Tror det er både lov og forventet å skrike og hoie på konsert, men da mellom nummerne. Hvor mye kan man forvente av en "funksjonshemmet" (det står ingenting om hva slags funksjonshemning, det kan kanskje ha betydning), og hvor mye kan man forlange?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet hvor mange som var på konserten? Var det flere enn de 80 A1 greide å trekke?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo tenktes.

Men da har vi spørsmålet: Er det greit at psykisk utviklingshemmede forstyrrer folk når de arbeider? Skal de få lov til å gjøre som de vil uten konsekvenser, siden de ikke er helt som deg og meg?

Nei, dèt er jo en annen diskusjon, jeg bare påpekte at begrepene av og til brukes på en litt forvirrende måte :)

Skrevet (endret)

Noen som vet hvor mange som var på konserten? Var det flere enn de 80 A1 greide å trekke?

Si at det var 200 tilskuere. 200 personer som får en kveld ødelagt, et arrangement de har tatt seg fri til, betalt for, skaffet barnevakt osv osv. Er det riktig at en person skal få ødelegge for 200 personer? Slike oppslag får det til å høres ut som vedkommende ble kastet ut fordi han bare satt der og var psykisk utviklingshemmet, men det er jo ikke riktig. En edru, mentalt frisk person som lukter vondt, skal han få lov å være med? Er det greit hvis det skyldes pose pa magen, men ikke hvis han ikke har vasket seg på to uker?

Endret av Pringle
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Si at det var 200 tilskuere. 200 personer som får en kveld ødelagt, et arrangement de har tatt seg fri til, betalt for, skaffet barnevakt osv osv. Er det riktig at en person skal få ødelegge for 200 personer? Slike oppslag får det til å høres ut som vedkommende ble kastet ut fordi han bare satt der og var psykisk utviklingshemmet, men det er jo ikke riktig. En edru, mentalt frisk person som lukter vondt, skal han få lov å være med? Er det greit hvis det skyldes pose pa magen, men ikke hvis han ikke har vasket seg på to uker?

Pose på magen lukter ikke da, med mindre den er lekk - og da ville jo personen det gjaldt gått for å skifte uansett... Merkelig eksempel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...