Gå til innhold

Noen som trener triatlon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ser gøy ut med triatlon, men lurer på hvordan folk finner tid til å bli gode på tre ulike ting + kanskje litt styrke?

Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: ea947...87d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du trene for å bli god i triatlon, bør du ikke tenke på å trene noe særlig styrke, i hvert fall ikke styrke for å se definert ut. Skal man bli en god triatlet bør man selvsagt trene kjernemuskulatur i rygg og mage, samt litt armstyrke til svømminga. Dessuten er det ikke dumt å trene litt styrke på beina; forsøk har vist at man særlig på lange distanser har mer futt igjen på slutten hvis man også har trent styrke enn hvis man bare har trent utholdenhet.

Skal man bli en virkelig god triatlet må man bruke veldig mye tid på det, det blir kort sagt ikke tid til noe særlig annet. Du bør bestemme deg for hvor mye tid du vil bruke på det, og så utnytte den tida maksimalt.

Det du sannsynligvis vil vinne mest tid på er å forbedre svømmeteknikken din. Da vil du kunne holde høyere fart og bruke mindre krefter. Enten bør du melde deg på et teknikkurs i svømming (starter som regel ikke før i september), eller så bør du sjekke om det er noen du kjenner som er gode til å svømme som kan gi deg noen teknikktips.

Har du en spesifikk triatlonkonkurranse i tankene? Temposykkel er det vanligste å bruke på sykkeldelen, men noen konkurranser har en sykkeltrasé som tilsier vanlig landeveissykkel. Har du en racersykkel allerede? Har du sykla noe særlig fra før av? Å sykle på en temposykkel er svært forskjellig fra å sykle på en vanlig hverdagssykkel, så hvis du ikke har gjort det før bør du bruke nesten like mye tid på det som på svømming.

Jogging er tilsynelatende det enkleste, men også her er det litt å hente på teknikk. Foten skal ikke lande foran kroppens tyngdepunkt, da må du bremse ned farta før du øker den igjen. Hvis man har brukt myke joggesko i mange år er man ofte vant til å lande på hælen, det gjorde jeg da jeg løp halv- og helmaraton. Jeg synes imidlertid det virker fornuftig det som har blitt "løpemote" de siste åra, nemlig å lande på tåballene. Mennesket er ikke født med sko, og hvis man løper barbeint gjør det veldig vondt å lande på hælen. Det tar visst en del tid å venne seg til, særlig muskulaturen i leggene, men det er trolig verdt det.

Hvis du skal delta i en triatlonkonkurranse som har brukbar lengde, må du trene deg på å spise også. Man bør selvsagt få i seg mat uansett når man er ute på en sykkeltur, men under et triatlon er det på sykkelen det er enklest å få i seg en del næring. Du kan ha noen pakker energigelé i lommene når du jogger, men på sykkelen kan du ha drikkeflasker med sportsdrikke, og du får kanskje plass til noen energibarer i en taske på sykkelsetet.

Da Bradley Wiggins sykla tempoetappen i Giro d'Italia i 2013 hadde han pakker med energigelé mellom tempodrakta og låret. Midtveis tok han den fram og helte i seg.

Sist, men ikke minst, er det mye å hente på å være rask i vekslingssonene i en triatlonkonkurranse. Tren på å skifte fra våt svømmedrakt til tempodrakt, og fra tempodrakt til løpeklær. Av det lille jeg har sett av triatlonkonkurranser er det mange som har det samme på kroppen under syklinga og løpinga, de bare bytter sko.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tenkt så mye på det, men jeg kunne tenke meg å sykle mer uten å gi opp løpinga som jeg har kommet så langt med. Har syklet en del tidligere, både som enkel trening (og spinning) og for transport, men aldri på landeveissykkel.

Har ingen planer om å bli god, men det hadde vært gøy å delta på amatørkonkurranser uten å komme sist.

Det blir vel helst til at jeg fortsetter å løpe og bare sykler litt innimellom. Lurte egentlig mest på hvor mye amatører egentlig trener. Og hvordan man mest effektivt legger opp treningsuka for å bli sånn passe amatørgod.

AnonymBruker
Skrevet

Men du har tenkt til å starte med sånn minitriatlthlon? Det er jo overkommelig for de "fleste".

Anonymous poster hash: d4f0c...b02
AnonymBruker
Skrevet

Men du har tenkt til å starte med sånn minitriatlthlon? Det er jo overkommelig for de "fleste".

Anonymous poster hash: d4f0c...b02

Kanskje det! :-)

Som sagt så synes jeg det ser gøy ut, men er usikker på om det er overkommelig. Nå trener jeg 3-5 dager i uka. Mer om sommeren enn om vinteren.

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tenkt å prøve meg på Norseman liksom! :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...