Gå til innhold

Wien eller Bratislava? Tips ønskes

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ønsker tips til hva jeg burde få med i Wien av arkitektur og kultur samt restauranter. Liker også å ta spaserturer i byene jeg besøker så fint å få tips til det.

Vurderer en tur til Bratislava i samme slengen så samme anbefalinger ønskes der. Er det tog mellom disse stedene som er tingen?

Hotellanbefaling er også ønskelig. 3-4 stjerners hotell sentralt i begge byer.

Når lønner det seg å reise? Aktuelt vil være i høst mot vinteren.

Anonymous poster hash: 7526e...40d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har vært en del Wien-tråder her allerede, så du kan jo søke opp dem?

Anonymous poster hash: f0008...293
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bratislava er egentlig ganske kjedelig, så jeg ville heller blitt i Wien eller evt. kombinert med Budapest.

Anonymous poster hash: 044e3...5f6
  • Liker 1
Skrevet

Dersom du skal fra Wien til Bratislava er det billigst med tog,tok ca 1 time om jeg ikke husker feil. Men enig med anonym bruker at Bratislava er en kjedelig by. Var der på dagstur og det holdt plenty. Men Wien derimot,fantastisk! :-)

Skrevet (endret)

Besøk i alle fall Schønbrunn slott i Wien.

Gå i parken i byen om kvelden og se den opplyste statuen av Strauss.

Gå og hør på en wienerkonsert og ta et aftencruise på Donau.

Det er masse å se og oppleve i den byen og det kan være greit med en guidet tur så får du mere på mindre tid.

Mange koselige kaffeer og restauranter i Wien.

Prøv en Wienersnitzel

Personlig så syntes jeg også at Bratislava er en kjedelig by men man kan shoppe mye billigere der enn i Wien.

Spesiellt krystall.

Endret av caroprins
AnonymBruker
Skrevet

Pressburg

Anonymous poster hash: ba107...31b
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det er mye spennende å se i området rundt Bratislava.

Men selve gamlebyen er ingen storby, - det er det viktig å være klar over.

Det er en veldig trivelig by, og området rundt byr på mange og storslåtte opplevelser.

Edit: Et tips er å bruke hele dagen, stå opp grytidlig, og reise ut for å se Bojnice Castle.

I min verden må dette slottet ha stått modell for samtlige av slottene i Disney's klassiske tegnefilmer.

- det er sen kveld før man er tilbake i Bratislava igjen, men vel verd turen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Burde man bo sentralt i Wien? Og hva er definisjonen på sentralt? Kan godt gå litt men ikke ta så mye kollektivt.

Skrevet

Den sentrale delen av Wien er Mitte. Det er ganske kompakt, så man kan gå til et stort antall severdigheter fra et hotell der.

Anonymous poster hash: 87154...5d3
Skrevet

Den sentrale delen av Wien er Mitte. Det er ganske kompakt, så man kan gå til et stort antall severdigheter fra et hotell der.

Eh, nei. Da tror jeg du blander med Berlin. Mitte i Wien er i utkanten av sentrum som heter Innenstadt eller Innere Stadt, dvs den delen som ligger innenfor Ringstraße. Wien er ingen stor by, så selv utenfor Ringstraße er det ganske sentralt. Ville imidlertid ikke valgt Mitte (3.) som er relativt dødt og har lite interessant å by på, men heller områdene i 4., 6., 7., 8. eller 9. distrikt. 4. og 6. er relativt hippe og unge, 7. også nokså hipt, men litt mer etablert, likevel med mange barer og utesteder, 8. er mer fasjonabelt med et mer etablert klientell, men veldig hyggelig, og 9. distrikt er også delvis fasjonabelt, men med færre cafeer, det er blant annet her Freuds leilighet ligger. 2. distrikt på andre siden av kanalen har også mange bra områder.

• Liker 1
Skrevet

I Wien er Schönbrunn som tidligere nevnt et must. Få også med deg Hundertwasserhaus inne i selve Wien. Fantastisk arkitektur på den bygningen.

Har du ikke fått nok av slott etter Schönbrunn, så kan du alltids se Hofburg også ;) og da kan du samtidig se om det arrangeres noen oppvisninger på Den Spanske Rideskolen i Wien. Jeg har hørt det skal være flott å se, men fikk ikke sjansen til å se det selv da jeg var i Wien.

For øvrig er Wien en flott by å bare rusle rundt i, og få med deg et kafebesøk eller to.

Bratislava har en koselig gammelby, men som før nevnt i tråden er det ikke særlig stort område denne dekker og utenfor er det mer traurige "kommunistblokker". Men en dagstur er det definitivt verdt. Mener også å huske at togturen fra Wien tok ca. en time så det er lett adkomst.

Skrevet

Eh, nei. Da tror jeg du blander med Berlin. Mitte i Wien er i utkanten av sentrum som heter Innenstadt eller Innere Stadt, dvs den delen som ligger innenfor Ringstraße. Wien er ingen stor by, så selv utenfor Ringstraße er det ganske sentralt. Ville imidlertid ikke valgt Mitte (3.) som er relativt dødt og har lite interessant å by på, men heller områdene i 4., 6., 7., 8. eller 9. distrikt. 4. og 6. er relativt hippe og unge, 7. også nokså hipt, men litt mer etablert, likevel med mange barer og utesteder, 8. er mer fasjonabelt med et mer etablert klientell, men veldig hyggelig, og 9. distrikt er også delvis fasjonabelt, men med færre cafeer, det er blant annet her Freuds leilighet ligger. 2. distrikt på andre siden av kanalen har også mange bra områder.

Faktisk blandet jeg begreper fordi Mitte figurerer i flere byer i tysktalende land. Jeg forsøkte å referere til det som er sentralt i Wien, for å kunne ta seg lett rundt til fots, men det gikk ikke så bra i farten :P Greit med spesifisering, så kan jeg legge til at i distrikt 3 (Landstrasse, hvor Mitte ligger) finnner man Kunsthaus Wien, Hundertwasserhaus, Belvedere og atskillige spisesteder og barer, så det er ikke så dødt der. Jeg bor helst i Innere Stadt når jeg er i Wien, og det er ofte utstillinger i Kunsthaus Wien som lokker meg dit.

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

*Bump*

Anonymous poster hash: 4b3a8...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...