Gjest Anonymous Skrevet 23. juni 2004 #1 Skrevet 23. juni 2004 Noen som vet hva dette er på en laptop? Service sier at dette er røket og at garantien ikke gjelder lenger. Koster ca. 8000,- å reparere på en 2,3 år gammel laptop. Laptopen kosta 18.000,- å kjøpe den gangen.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 23. juni 2004 #2 Skrevet 23. juni 2004 Oj...det er vel skjermen...eller som har noe med skjermen din å gjør (LCD-skjem, eller flatskjerm). Du får en ny lap-top for 8000 som sikkert er bedre.
14062003 Skrevet 23. juni 2004 #3 Skrevet 23. juni 2004 Det var jeg som spurte. Og jeg skjønner at det er skjermen eller noe som har med skjermen å gjøre. Det jeg er ute etter å vite er om det er en del av skjermen som har forventet levetid under eller over 2 år. Reklamasjonen gjelder jo i 5 år dersom levetiden på delen er forventet over 2 år... Jeg er ganske lei den laptopen nå. Den har vært til service 6 ganger i løpet av de 2,3 årene vi har hatt den. Dog aldri mer enn 2 ggr for samme feil. Greit nok at jeg kan kjøpe en ny laptop i stedet for å reparere den vi har. Det hadde vært å kaste gode penger etter dårlige å reparere den selv! Men jeg vil ikke betale - og synes det er rart om jeg skal måtte betale så mye etter såpass kort tid. Cluet er: er lcdpanelet en del eller hele skjermen og har den en forventet levetid på over 2 år?
jordbær Skrevet 23. juni 2004 #4 Skrevet 23. juni 2004 De reparerer aldri skjermer.. De bytter dem ut. Og ja, det koster 8000kr. Husker dette fra en klagesak på en laptop vi hadde på jobben.
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #5 Skrevet 24. juni 2004 De reparerer aldri skjermer.. De bytter dem ut. Og ja' date=' det koster 8000kr. Husker dette fra en klagesak på en laptop vi hadde på jobben.[/quote'] Joa, men de må jo finne ut hvorfor skjermen svikter. De kan ikke bare være late og si at jeg skal betale for det! Dersom den ødelagte komponenten har forventet levetid på over 2 år, så kan jeg reklamere på den i 5 år... Og det selv om skjermen som helhet har forventet levetid på under 2 år. Det jeg lurer på er om lcdpanel er hele skjermen eller om det er en komponent (og om det er slitasje eller ikke som ødelegger lcdpanelet). Litt vanskelig å få ut av verkstedet, fordi verkstedet vet at dersom de sier komponenten har en forventet levetid på over 2 år, så må de ta det på reklamasjon...
jordbær Skrevet 24. juni 2004 #6 Skrevet 24. juni 2004 Den "skjermen" sitter fast i laptop-en, så jeg tror ikke du kan reklamere på den noe lengre enn laptopen. Hos siemens f.eks, tar de i mot PC-er som ikke funker. De bytter alle delene TIL det funker. Ingen finner ut hvorfor ting ikke funker.
Frodo Skrevet 24. juni 2004 #7 Skrevet 24. juni 2004 Selv om garantien er utgått, så tror jeg nok reklamasjoneretten fortsatt gjelder. Mener det er 5 års reklamasjonrett på PCer, så forutsatt at du ikke har mistet laptopen i gulvetm så bør du få reparert skjermen kostnadsfritt. Her finner du en klageveileder: http://forbrukerportalen.no/Artikler/Tjenester/klageveileder#
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #8 Skrevet 24. juni 2004 Den "skjermen" sitter fast i laptop-en' date=' så jeg tror ikke du kan reklamere på den noe lengre enn laptopen. [/quote'] Vit hva du snakker om før du svarer... Dersom en komponent ryker som har forventet levetid over 2 år, er det 5 års reklamasjonsrett på denne komponenten. Søren vite hvor jeg har det fra, men det har jeg altså. Og jeg spurte om dette på dataforumet og ikke forbrukerforumet. Reglene rundt garanti og reklamasjon kan jeg (på forbrukerforumet vil jeg evt. henvende meg når jeg må vite hvilke rettigheter vi har fordi dette er en hjemmepcordning (leasing). Takker for innspill, men jeg ville altså vite hva LCDpanel er...
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #9 Skrevet 24. juni 2004 Spørsmålet er: noen som vet hva lcdpanel er (vs. lcdskjerm)? Akkurat det der med garanti- og reklamasjonsrettigheter blir det litt waste å diskutere, selv om det jo er vesentlig når vi snakker om forventet levetid på et produkt. Laptopen er nemlig leaset (tror jeg) via hjemmepcordning. Ingen eier den liksom (jada, har vært gjennom mølla en gang før fordi den spiser batterier). Ikke at det er av noen særlig betydning lenger. Service har nå sagt at de aller mest sannsynlig bytter skjermen uten at vi skal betale for det. Vet ikke hva de har gjort, men de har tydeligvis byttet mening over natta...
jordbær Skrevet 24. juni 2004 #10 Skrevet 24. juni 2004 Spørsmålet er: noen som vet hva lcdpanel er (vs. lcdskjerm)? Akkurat det der med garanti- og reklamasjonsrettigheter blir det litt waste å diskutere, selv om det jo er vesentlig når vi snakker om forventet levetid på et produkt. Laptopen er nemlig leaset (tror jeg) via hjemmepcordning. Ingen eier den liksom (jada, har vært gjennom mølla en gang før fordi den spiser batterier). Ikke at det er av noen særlig betydning lenger. Service har nå sagt at de aller mest sannsynlig bytter skjermen uten at vi skal betale for det. Vet ikke hva de har gjort, men de har tydeligvis byttet mening over natta... Jeg forsøker å forklare deg at.. Hvis det er noe galt med en del av skjermen, blir HELE byttet... Altså... HELE lokket..
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #12 Skrevet 24. juni 2004 Jeg forsøker å forklare deg at.. Hvis det er noe galt med en del av skjermen' date=' blir HELE byttet... Altså... HELE lokket..[/quote'] Ja, det forstår jeg. Men at produsent velger å bytte hele skjerm fremfor den komponenten som er ødelagt er ikke mitt ansvar... Det er deres valg.
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #13 Skrevet 24. juni 2004 lcd = liquid crystal display' date=' altså skjermen[/quote'] *kremt* Må jeg presisere det flere ganger? Jeg vil vite hva lcdpanel er (mot feks. lcdskjerm).
jordbær Skrevet 24. juni 2004 #14 Skrevet 24. juni 2004 LCD-panel og LCD-skjerm er nok det samme. To forskjellige ord med samme betydning.
14062003 Skrevet 24. juni 2004 #15 Skrevet 24. juni 2004 LCD-panel og LCD-skjerm er nok det samme. To forskjellige ord med samme betydning. Det er det nok ikke. For service sa at lcdpanelet ikke var defekt, så hele lcdskjermen måtte byttes.
jordbær Skrevet 24. juni 2004 #16 Skrevet 24. juni 2004 Det er det nok ikke. For service sa at lcdpanelet ikke var defekt, så hele lcdskjermen måtte byttes. Det ER faktisk det samme! LCD-skjerm og LCD-panel..
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2004 #17 Skrevet 25. juni 2004 Det ER faktisk det samme! LCD-skjerm og LCD-panel.. Hvorfor pokker kan ikke service lære seg å uttale seg mer korrekt da? Det er jo tross alt rimelig vesentlig å bruke riktige ord i en slik sammenheng! Hadde det vært en vanlig dødelig pceier de snakket med, men her var det tekniker til en kjent kollega og da kan de være mer presise... *argh* Jaja, nå håper vi det ordner seg. Skal få igjen laptopen til det er avgjort hvem som skal betale.
14062003 Skrevet 25. juni 2004 #18 Skrevet 25. juni 2004 Og her sitter jeg med svaret i fanget: LCDpanel er forsåvidt det samme som LCDskjerm... Spørs hva man legger i uttrykket skjerm... Ramma rundt er ikke byttet, men det som viser bildet er byttet. Og det står i papirene at LCDpanelet er byttet. Så da de sa "lcdpanelet er defekt, lcdskjermen må byttes" så rota de bare... *hipphipphurra* Jeg har igjen laptopen min - og er betydelig mye mindre fattigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå