Gå til innhold

Hvitløks-aioli-oppskrift?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

(for dette er ikke ett annet navn på hvitløksdressing??)

Trenger oppskrifter :)

Clea

Skrevet

2 eggehviter

3 hvitløksfedd

2 dl rapsolje, druekjerneolje eller annen nøytral olje

1/2 dl olivenolje

ca. 3 ss vann

salt

sitronsaft

Kjør hvitløk og eggehviter sammen i en hurtigmikser. La oljen renne i en tynn stråle ned i eggehvitene mens maskinen går. Tilsett litt vann underveis når aiolien virker veldig tykk. Spe med resten av oljen og smak aiolien til med salt og litt sitronsaft.

Oppbevar i en lufttett boks eller glass i kjøleskap i 1-2 uker.

Skrevet

Aïoli (du trenger ikke si hvitløksaïoli, for aïoli inneholder per definisjon hvitløk :wink:) er ikke det samme som dressing nei, det er en hvitløksmajones. Jeg synes hjemmelaget er aller best, og det går raskere enn de fleste tror.

I en bolle har du to eggeplommer (noen bruker hele egg, det smaker pyton, majones og aïoli er aller best med bare eggeplommen), litt salt, litt pepper, 1 ts sennepspulver (eller Dijon-sennep om du vil) og 1-2 fedd presset hvitløk. Visp med elektrisk håndmikser mens du tilsetter ca 2,5 dl olje (jeg bruker en 50/50 blanding av olivenolje og maisolje, eller annen nøytral olje). Oljen tilsettes først dråpevis og så i en tynn stråle. Avslutt med en skvett sitronsaft og smak evt til med salt og pepper.

Skrevet

Jeg pleier bare blande sammen litt majonnes, rømme og hvitløk..

Synes det blir kjempegodt, og veeeldig enkelt!

Gjest gjest1
Skrevet
2 eggehviter

3 hvitløksfedd

2 dl rapsolje, druekjerneolje eller annen nøytral olje

1/2 dl olivenolje

ca. 3 ss vann

salt

sitronsaft

Kjør hvitløk og eggehviter sammen i en hurtigmikser. La oljen renne i en tynn stråle ned i eggehvitene mens maskinen går. Tilsett litt vann underveis når aiolien virker veldig tykk. Spe med resten av oljen og smak aiolien til med salt og litt sitronsaft.

Oppbevar i en lufttett boks eller glass i kjøleskap i 1-2 uker.

Håper du mener eggeplommer, ellers blir det en litt mystisk majones.

Skrevet

:oops: Eggeplommer selvfølgelig.

Har brukt denne oppskriften og luktet lunta den gangen. Men nå klippet og limte jeg fra et annet sted og glemte å endre.

Skrevet

Håper du mener eggeplommer, ellers blir det en litt mystisk majones.

Det går an å lage majones med eggehviter. Men min personlige mening er at smaken ikke blir noe særlig. Eggeplommer gir en helt annen, fyldigere smak. Hvis du lurer så prøv begge deler og se hva du selv synes.

• 4 år senere...
Gjest Gjest_Monica_*
Skrevet

Jeg er kokk, å vi bruker ALDRI egg.. Bland majones, olje, vann, sitron, Hvitløkspurre (Knust hvitløk i olje) og smak til med salt og pepper..VOILA..Resturant aioli :)

Skrevet
Jeg er kokk, å vi bruker ALDRI egg.. Bland majones, olje, vann, sitron, Hvitløkspurre (Knust hvitløk i olje) og smak til med salt og pepper..VOILA..Resturant aioli :)

Restaurant-aioli uten egg? Da lurer jeg fryktelig på hva dere lager majonesen av...

• Liker 1
Gjest Gjest_Stella_*
Skrevet

Hehe

Majones lages jo med egg. Så hvis kokken mener at de aldri bruker egg bare majones.... Ja da lager de ihvertfall ikke majonesen selv, men kjøper Mills???

Og en kokk burde jo vite at en av hovedingrediensene i majones er egg!!!!

Skrevet
Hehe

Majones lages jo med egg. Så hvis kokken mener at de aldri bruker egg bare majones.... Ja da lager de ihvertfall ikke majonesen selv, men kjøper Mills???

Noe av det første man lærer så det burde man ihvertfall vite ja.

Gjest Gjest_S_*
Skrevet

Kokken har faktisk rett. I Spania lages det (også) aioli uten egg!!

3 store fedd fersk hvitløk

¼ l god olivenolje, men ikke av den grønne og pepperpregete

saften av 1 sitron

havsalt

Det er alt jeg bruker. Rører og rører (alltid i samme retning) til det har tyknet til.

Gjest Gjest_S_*
Skrevet
Kokken har faktisk rett. I Spania lages det (også) aioli uten egg!!

3 store fedd fersk hvitløk

¼ l god olivenolje, men ikke av den grønne og pepperpregete

saften av 1 sitron

havsalt

Det er alt jeg bruker. Rører og rører (alltid i samme retning) til det har tyknet til.

Meg igjen.

Jeg leste ikke at Kokken skrev at hun brukte majones men ikke egg.

Trodde hun mente at hun lagte aioli uten egg. For det går an.

Skrevet

Jeg er kokk, og får ikke det du sier til å stemme helt. Kjøper dere majonesen ferdig? For da er jammen meg ikke "resturant" aiolien din mye hjemmelaget hvertfall..

• Liker 1
Annonse
Gjest Gjest_grethe_*
Skrevet
Hehe

helt enig;) lager du aoli fra bunnen så lager du majones først:)

hilsen enda en kokk....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...